Na presýtenosť televíznych divákov speváckymi súťažami rôznych zahraničných formátov postavených na interpretácii populárnych hitov zareagovala RTVS jedinečnou pôvodnou talentovou šou Zem spieva. Od uplynulej soboty tak dostáva v hlavnom vysielacom čase priestor folklór. Aká bola prvá časť očakávanej novej relácie?

Folklór zažíva renesanciu. To, že je súčasťou životov staršej generácie, je viac-menej prirodzené. V posledných rokoch si však nachádza cestičky aj k nižším vekovým kategóriám. Jednou z tých ciest je fúzia ľudovej hudby či tanca so súčasnou populárnou hudbou. Rukolapným dôkazom zmysluplnosti a efektívnosti takéhoto spojenia je mimoriadne úspešný projekt Lúčnice s kapelou IMT Smile - Made in Slovakia, pričom sa nejedná o ojedinelý projekt, ktorý spojil súčasné s tradičným.  

Najsledovanejší program večera 

Práve preto, že aj mladí ľudia začínajú čoraz viac reagovať a zaujímať sa o folklór, vzbudilo ohlásenie šou Zem spieva veľké očakávania. Či sa aj patrične naplnia, je ešte skoro hodnotiť, no odvysielaná prvá časť čosi naznačuje. Podľa oficiálnych meraní si k televíznym obrazovkám na začiatku relácie sadlo 630-tisíc divákov a Jednotka tak v sobotu večer dosiahla najvyšší, 28-percentný podiel na trhu. Zem spieva si pritom po celý čas udržiavala stabilnú a skôr rastúcu sledovanosť - v najsledovanejšej minúte ju sledovalo až 768-tisíc ľudí. Bezprostredné reakcie na oficiálnom facebookovom profile programu navyše poodhaľujú aktívny záujem divákov, už prvý odvysielaný diel totiž vyvolal v stovkách ľudí chuť vyjadriť sa k jednotlivým vystúpeniam a celkovej úrovni relácie.

Už spomínané celosvetové formáty stavajú na populárnych hitoch. Interpretácia dôverne známych piesní sa aj divákom hodnotí jednoduchšie. Zaujímavosťou šou Zem spieva je aj preto fakt, že väčšina divákov je zrejme v oblasti folklóru v pozícii absolútnych neznalcov a ľudový spev či folklórny tanec tu iba spoznávajú. V popredí teda nie je kritika súťažných výkonov, ale skôr obohacujúci aspekt niečoho (znovu)objaveného. Aj medzi komentármi na sociálnej sieti napriek viacerým viac či menej opodstatneným kritickejším názorom prevládajú prajné, pozitívne a nadšené reakcie z videného.

Rusínske trio, Zem spieva Zdroj: RTVS

Prečo znejú vo folklórnej šou svetové hity?

K najčastejším výčitkám smerom k tvorcom programu patrí to, že v podmazoch dynamickejších dokrútok a pohľadov do zákulisia znejú populárne hity, dokonca zahraničné (napr. Pharrell Williams - Happy či Macklemore & Ryan Lewis - Thrift Shop). Keďže niektorým ľuďom vadilo aj použitie cudzieho slova trailer pri upútavke na televízny program o tradičnej ľudovej kultúre, je pochopiteľné, že sa ozývajú takéto hlasy.

Na druhej strane, ak má relácia osloviť aj mladú generáciu a dosahovať vysoké čísla sledovanosti, nesmie laických divákov unudiť ani otráviť tým, že by celých vyše 100 minút jej trvania znela iba ľudová hudba. A ak by sa na účel dynamických podmazov použili populárne pesničky so slovenskými textami, mohli by znieť ešte rušivejšie ako zahraničné hity. Tie sú totiž tak notoricky známe, že ich možno naozaj vnímať len ako zvukovú kulisu, kdežto ak by sa na tento účel použil napríklad nejaký hit Adama Ďuricu, možno by tí istí ľudia riešili, že sa tam ten jeho text o láske vôbec nehodil.

Napokon, pohľad do zákulisia kastingov, ktoré prebehli na jeseň v Múzeu slovenskej dediny v Martine, ukázal, že ani samotní účinkujúci nie sú odtrhnutí od popkultúry a okrem toho, že milujú folklór, nosia i tetovania či spievajú si súčasné svetové hity. Príkladom je jedna zo súťažiacich, Barbora Blahová, ktorú mohli televízni diváci pred piatimi rokmi spoznať v šou Hlas Česko Slovenska, kde samozrejme spievala niečo úplne iné než ľudové piesne.

Tvorcovia šou by s príliš ortodoxným prístupom, aký by si želali kritici a zarytí folkloristi, sotva uspeli v takom meradle, aké ukázala sledovanosť prvého dielu. Uspokojiť odborníkov aj laikov je sizyfovská úloha, každému divákovi totiž vyhovuje niečo iné. Preto je dobré, že okrem folklóru RTVS stavila aj na známe tváre (v prvej časti Michal Hudák, Elena Vacvalová, Matej "Sajfa" Cifra), ktoré bližšie predstavili jednotlivých účinkujúcich či na mladých moderátorov S Hudbou Vesmírnou, ktorí si pri svojej prvej účasti na takomto projekte počínali celkom dobre, no hlavne boli sami sebou, aj keď ich prejav a výzor samozrejme nemusí sedieť každému.

Protiváhou k ich mierne uletenému moderovaniu a dramaturgii je serióznosť poroty, ktorú naozaj tvoria ľudia s hlbokými znalosťami vo svojej oblasti, a samozrejme samotné vystúpenia, ktorých krása a "ľudovosť" v kontraste so spomenutými popovými podmazmi vynikla o to viac. Oko diváka zase potešili pôsobivé časozberné zábery na prírodné krásy Slovenska.



Keď pestrosť víťazí nad súťažou

Predmetom kritiky niektorých divákov sa stala aj dĺžka samotných vystúpení. Predstavilo sa síce deväť účinkujúcich, čo je na jeden diel tak akurát, no tie vystúpenia sú väčšinou veľmi krátke. V niektorých prípadoch menej ako minútu a pol, čiže to hlavné, čo je pointou celej šou - prezentácia talentov - zaberá odhadom maximálne štvrtinu celého programu. Aj keď samotné vystúpenia by nebolo vhodné umelo naťahovať (veď väčšina folklórnych pesničiek naozaj netrvá tri-štyri minúty), mohli tvorcovia divákom ponúknuť viac muziky v podobe vystúpení z kastingov v Martine. Podľa prvého dielu sa zdalo, akoby sa tam okrem krásnych záberov na samotný skanzen nakrúcali len "srandičky" na uvoľnenie atmosféry.

Kontroverzné reakcie vyvolalo aj rozdelenie účinkujúcich podľa regiónov. Napríklad folklórny súbor Ostroha, ktorý sa sformoval v Írsku, je síce tažko zaraditeľný, keďže ho tvoria slovenskí emigranti z rôznych častí krajiny, no vzhľadom na to, že prezentoval číslo zo stredného Slovenska, jeho zaradenie do západu znalcom folklóru nedávalo veľký zmysel. Fanúšikom z opačného konca Slovenska zase mohlo prekážať, že rýdzo slovenský folklór z východu krajiny zatiaľ v súťaži nebol prezentovaný, keďže trojicu súťažiacich tvorili umelci prezentujúci rusínsku, resp. rómsku kultúru. Aj tá však patrí k nášmu kultúrnemu dedičstvu, tvorcovia už od začiatku avizovali, že priestor dostanú aj menšiny.

V neposlednom rade niektorým divákom prekážalo, že v rámci jednotlivých regiónov medzi sebou "súperili" veľmi odlišní umelci - napríklad za stredné Slovensko to bol veľký folklórny súbor, hráč na fujaru a speváčka so svojou takmer rodinnou kapelou. Táto výčitka je celkom na mieste, samozrejme, omnoho ľahšie by bolo porovnávať výkony v rovnakých disciplínach. Tvorcovia však zrejme vystavali "súboje" tak, aby bol výsledok pre diváka čo najpestrejší. Je to teda podobný princíp ako v šou Česko Slovensko má talent, kde sa tiež miešajú "hrušky s jablkami". V každom prípade proti rozhodnutiam kompetentnej poroty sotva možno namietať, hoci jej úloha bola veľmi náročná. Súťažný rozmer v tejto šou však podľa nás aj tak nie je úplne najpodstatnejší. Hlavné je, že všetci účinkujúci dôstojne odprezentovali svoje umenie a ponúkli divákom kvalitný zážitok.

Pozrite si prvý diel folklórnej šou Zem spieva v archíve RTVS

Poznáme prvých troch semifinalistov

Napriek tomu niektorých uvidíme znova a iných už nie - aspoň nie v televízii, na ich vystúpenia však samozrejme zájsť môžete a bolo by skvelé, ak vás zaujali natoľko, že si ich nájdete. V každom kole z úvodných siedmich dielov spoznajú diváci deväť súťažiacich, a to po troch zo západného, stredného a východného Slovenska. Z každého kraja porota v zložení Alžbeta Lukáčová, Lenka Šútorová Konečná, Barbora Morongová, Vladimír Michalko a Samuel Smetana hlasovaním posúva jedného z nich do semifinále.  

V sobotu sa z trojice nominovaných z východoslovenského kraja do semifinále dostalo Rusínske trio, ktorého zakladateľkou je Dominika Novotná. V prípade týchto troch talentovaných mladých žien porota ocenila najmä to, že zaujali spevom bez iných prvoplánových prvkov a taktiež prirodzený pohyb, ladiaci so spevom. Javiskový rozmer, vizuál, to všetko spolu dobre fungovalo. Stredné Slovensko má po prvom kole v semifinále folklórny súbor Urpín, vystupujúci aj v zahraničí, kde už teraz žne veľké úspechy a našu kultúru chce šíriť čo najďalej. Banskobystričania počas vyhradeného času vtesnali do vystúpenia čisto ženský, mužský i párový tanec. Porotcovia vyzdvihovali vo svojich hodnoteniach najmä živelnosť a prirodzenosť prejavu.

Ľudová hudba Javorníček je prvým semifinalistom zo západného Slovenska. Štvorica muzikantov zaujala nielen svojim vystúpením, ktoré vnieslo na javisko silnú energiu, ale aj sympatickým zdôvodnením toho, prečo je pre nich Javorníček dôležitý. "Objavili sme bohatstvo, ktoré nenecháme zapadnúť prachom. Máme svetu čo ukázať," prezradili sympatickí mládenci. Lenka Šútorová Konečná ocenila, že nehrajú preto, aby prezentovali seba, ale kraj, z ktorého pochádzajú, čo bolo z vystúpenia evidentné.  

V nasledujúcom priebehu súťaže čaká na televíznych divákov ešte šesť postupových kôl, pričom z každého vzídu rovnako traja semifinalisti z rôznych častí Slovenska. Tí zabojujú o postup do finále v dvoch semifinálových kolách, ktoré budú vysielané naživo a následne celá šou vyvrcholí finálovým priamym prenosom, v ktorom už o absolútnom víťazovi nebude rozhodovať odborná porota, ale televízni diváci prostredníctvom sms hlasovania. Dovtedy však ešte budete môcť spoznať množstvo zaujímavých a najmä talentovaných ľudí všetkých vekových kategórií. Za predpokladu, že vás úvodná časť presvedčila o potenciáli pôvodnej slovenskej šou, a budete ju naďalej sledovať. 

Upútavka na druhý diel:


Niektoré z vystúpení v prvej časti:

Barbora Blahová


Rusín Čendeš Orchestra



FS Ostroha


Poznámka: Vystúpenia sú zverejňované postupne na Facebook stránke Zem spieva. Celú reláciu si môžete pozrieť v archíve RTVS.

Autori: Miroslava Rabčanová, Patrik Marflák
Foto a video: RTVS