Cestovanie medzi Anglickom, Slovenskom a Českom a s tým spojené hľadanie domova sa stalo hlavnou témou, ktorá inšpirovala vznik druhej štúdiovky slovenskej kapely Queer Jane. S albumom príznačne nazvaným Home hudobne nadväzujú na prvotinu Flowerville a potvrdzujú svoju pozíciu kvalitnej kapely s vyhraneným hudobným názorom.

Dominantným znakom v ich tvorbe je stále inšpirácia hudbou 60-tych rokov. Na albume Home, aj vzhľadom na okolnosti jeho vzniku, sa zdá, akoby oproti debutu stratili energiu a vzácnu sviežosť, stále však zostávajú príjemne svoji. Hudobné trendy sa Queer Jane netýkajú, ich hudba v sebe nesie známky nostalgie za časmi poctivého rockového pesničkárstva, o čom svedčí aj prepracovaný vzhľad bookletu k nahrávke. Aj vďaka tomu sú na domácej hudobnej scéne osobitou skupinou s rozpoznateľným rukopisom.

Hudobný denník

Časť svojho domova má líder, hlava aj srdce skupiny - spevák, hudobník a skladateľ Vlado Nosáľ - v Anglicku, čo významne ovplyvňuje aj jeho hudbu. V súčasnosti žije v Prahe, stále sa však vracia na Slovensko, preto sa nemožno čudovať, že dominantnou témou jeho tvorby bola v uplynulom období vnútorná otázka hľadania domova. Pocit osamenia a posmutnelá nálada poznačili celkovú atmosféru nahrávky. Album síce obsahuje aj skladby s pozitívnou náladou, no omnoho väčší priestor majú zadumané texty a miestami až ťahavé melódie podporené hlasovým prejavom frontmana.

Nahrávka predstavuje rok jeho života, vďaka čomu pripomína vytrhnuté stránky z hudobného denníka, plného zápiskov o hľadaní si svojho miesta, priateľoch a najmä o láske. Osobný charakter albumu podčiarkuje aj fakt, že ho Nosáľ sám napísal, nahral aj zmixoval. Až finálny mastering prenechal anglickému producentovi Christianovi Aindowovi.

Prostredníctvom albumu môžu poslucháči zdieľať kus cesty s hudobníkom. Tento výlet odštartujú neúnavné monotónne bicie v skladbe Home, ktorá na seba zobrala úlohu dobrej správy, že si kapela dokázala udržať nastavenú latku. Pri Brand New Day sa začína "dovolenka" s atmosférickým šumom morských vĺn a pokračuje v pohodovom tempe. Tichšie a pomalé skladby ako You Stole My Heart Away alebo Breakdown striedajú dynamickejšie Art School či Nymphomaniac, aby to všetko napokon uzavrela úvaha Anywhere But Here.

Aj album bez hitu môže stáť za to

Asi len málokto u Queer Jane očakával výraznejšie zmeny či experimenty, čo sa aj potvrdilo. Gitary a bicie, v piesňach ako Brand New Day či Sleepwalking zladené s pridanými zvukmi, sú rockovou klasikou, ktorej mladá kapela zostáva verná. Vďaka tomu je nahrávka priamočiara a kapela sa sympaticky zanietene drží toho, čo jej ide najlepšie.

Prvoplánovú hitovosť by ste tu tiež hľadali márne, Home je pesničkovou nahrávkou na sústredené počúvanie. K pesničkám, ktorá trochu viac vytŕčajú a získajú si poslucháča ľahšie, patria napríklad To Be With Her či Sleepwalking. Druhá menovaná je aktuálne na prvom mieste hitparády Osmička Rádia_FM. Fanúšikovia môžu skupine Queer Jane vyjadriť sympatie aj hlasovaním v jeho ankete Radio_Head Awards, kde sa do longlistov dostal album aj titulný singel.

Masový nárast fanúšikovskej základne po druhom albume síce očakávať nemožno, rozhodne však ide o nahrávku, ktorá poteší priaznivcov gitarovej klasiky. Napokon, pri tvorbe nie je dôležité len to, koľko ľudí vás počúva, ale aj kto vás počúva. Medzi fanúšikov sympaticky nenápadnej kapely už patria aj Laco Lučenič a Jakub Ursiny. Prvý menovaný pred dvoma týždňami album pokrstil, syn legendárneho Deža Ursinyho dokonca s kapelou vystúpil ako hráč na klávesy. A možno to nebolo naposledy.

Queer Jane - Home
(2016)

1. Home