Pôvodne The Uniques, dnes už Nvmeri vydávajú svoj prvý album pod novým menom. Starý názov podľa slov frontmana Pištu Kraloviča opustili, pretože chceli po ustálení zostavy kapely, v ktorej sa od roku 2007 vystriedalo desať ľudí, "urobiť za všetkým poslednú bodku a začať písať novú vetu kapitálkou". Napriek tejto zmene sa však nedá vyhnúť porovnávaniu s ich predchádzajúcim projektom. Nová nahrávka je náročnejšia, ale stále "unique".

Aktualizácia (5.5.2013): Celý album si môžete vypočuť a zakúpiť na stránke music.nvmeri.com.

Nvmeri
je skupina, ktorá svoje korene v The Uniques nemôže (ani nechce) zaprieť. Môže za to nezameniteľný Pištov hlas aj pretrvávajúca fascinácia kapely hudobnou estetikou 80. rokov v spojení so súčasnou elektronikou. Prvý album pod novou značkou, možno ešte viac ako debut From the Dust (2010), vyžaduje trpezlivého a pozorného poslucháča, ktorý neočakáva priamočiare sezónne hity.

Všetky skladby sú v angličtine, texty majú svoju váhu a význam. Prvá zverejnená pieseň Hardwired, ktorú neskôr kapela fanúšikom ponúkla na stiahnutie zdarma, bola dokonca inšpirovaná vedeckým výskumom, ktorý potvrdil, že nás deformujú novodobé technológie. Skladba ponúka pár myšlienok hodných zamyslenia: "...yesterday’s fight for freedom of speech, today I'm sifting facts on a digital beach" (...včerajší boj za slobodu slova, dnes preosievam fakty na digitálnej pláži).

Nvmeri má v sebe milióny zvukov, ktoré ho robia iným

Pôsobivé intro nahrávky navodí poslucháčovi tú správnu atmosféru. Úvod patrí chorálu, ktorý má sláčikovo-experimentálny podklad. Najprv neviete, čo presne očakávať, ale je to presne ten moment, kedy sa začínate tešiť, že Nvmeri vydali album. Prvá skladba nesie rovnaký názov ako kapela a je to rozhodne zaujímavé predstavenie nového, zvukovo vyzretejšieho konceptu. Plynule na úvod nadviaže spomínaný prvý singel Hardwired, ktorý sa už poslucháčom za takmer dva mesiace od svojho uvedenia mohol dostať do uší. Svojou dynamikou a hudobným prevedením dáva na známosť, že Nvmeri sú kapelou, ktorá dokáže miešať hudobné nástroje, efekty a najrôznejšie zvuky s citom a sympatickou ľahkosťou.

Asi najväčším plusom albumu je zvuková dokonalosť. Všetko je presne tak, ako má byť. Miestami sa dokonca neviem zbaviť pocitu, že nepočúvam slovenskú kapelu. Môže za to aj výnimočná hĺbka, ktorú v sebe nesie hudba "Nvmerov". Jedna z výraznejších skladieb Micro World ani nepotrebuje videoklip. Vďaka použitým samplom, ktoré ovládnu hneď úvod pesničky, si začnete vytvárať vlastné predstavy a obrazy. Hravý motív z imaginárneho sveta je veľmi chytľavý. Navyše je to hudba, pri ktorej sa vidíte poskakovať na rozpálenej zemi na letnom festivale, či open-air koncerte. Podobné chúťky navodzuje aj nasledujúca pieseň Cornerstone, ktorá je aj vďaka záverečnému "štadiónovému" popevku jednou z najpopovejších na albume.

Niektoré skladby fungujú skôr jednotlivo

Album Nvmeri má (pre mňa) jednu zvláštnu vlastnosť. Keď hrajú niektoré pesničky osobitne, napríklad Detachment, Wayfarer Part I. alebo Cycles, znejú výborne a všetky v sebe nesú akýsi rádiový potenciál, no keď počúvam album pesničku za pesničkou, stávajú sa z nich menej výrazné súčasti koncepčne ucelenej nahrávky. Do tejto skupiny však rozhodne nepatrí Wayfarer Part II., ktorá má spevavý refrén a zaujímavo "vytŕča" aj experimentálnejšia Ghost Town.

Ak platí aj v prípade albumov príslovie "koniec dobrý, všetko dobré", tak Nvmeri v tomte smere rozhodne nesklame. So silnou prvou tretinou ponúka aj rovnako silný záver. Rytmický začiatok pesničky Coal Stains si okamžite získa pozornosť a potom prichádza refrén, kvôli ktorému poslucháčovi aj môže byť ľúto, že je to predposledná skladba albumu. V tomto prípade sa však ešte stále je na čo tešiť. Posledný kúskom je Sophia - romantická, vďaka refrénu dramatická, no oproti ostatným skladbám v podstate najjednoduchšia skladba, v ktorej je dominantným nástrojom klavír, až na jedno gitarové sólo. Záver albumu je tak úplne iný, no rovnako pôsobivý ako jeho začiatok.

Kompozícia nahrávky so znamenitým úvodom a emotívnym záverom je dobrým predpokladom na to, aby si poslucháč po skončení vypočul album znovu. V opačnom prípade by mu mohlo uniknúť, že má premyslený priebeh a množstvo vzrušujúcich zákutí, ktorých kompletné prebádanie vyžaduje viac času. V každom prípade prvý album Nvmeri nie je žiaden začiatočnícky pokus. Úvahy o jeho kvalitách, plusoch a mínusoch sa pohybujú v úplne iných sférach, než pri množstve ostatných nahrávok, ktoré vznikajú na Slovensku. A okrem toho, už teraz je isté, že živé prevedenie albumu bude stáť za to.

(album preview)

Nvmeri - Nvmeri (2013)

I. Nvmeri