Samo Tomeček, líder formácie Free Inna Cage, Samuel, či opätovne celým menom Samuel Tomeček - ide o toho istého interpreta od čias prvej série slovenskej SuperStar až podnes. No v rámci hudobného smerovania má toľko podôb, koľko je aj doterajších "verzií" jeho mena.

V spomínanej speváckej súťaži bol Samo Tomeček vnímaný ako rocker s nádychom romantiky. Jeho verzia piesne Wherever You Will Go či You Are So Beautiful patrili k nezabudnuteľným interpretáciám prvého ročníka súťaže a pomohli mu vytŕčať z davu ostatných súťažiacich. No paradoxne práve v rockovom kole vypadol.

Ako o niečo nežnejší rocker sa predstavil na debutovom albume Mladý a drzý (2005), viac pritvrdil na dvojke pomenovanej Ako v nirváne (2009). Oba tieto albumy produkoval Ivan Tásler, čo bolo z piesní aj cítiť. Kto by čakal pokračovanie spolupráce či zase o čosi výraznejší rockový šat skladieb na treťom albume sa mýli. Toto všetko je minulosťou a hudobník je na novinke Nespím žánrovo úplne niekde inde.

Odklon od rocku k modernému, zľahka tanečnému mainstreamu

Svedčí o tom už zoznam hudobných hostí a spolupracovníkov, ktorí sa na novinke podieľali. Mená ako Rakby, Suvereno či Igor Kmeťo ml. prezrádzajú, že rockové melódie nebudú dominantou tretieho štúdiového albumu. So zmenou hudobného cítenia plynule súvisí aj celkom iná atmosféra, než na albumových predchodcoch. Album, ktorý vyšiel v decembri minulého roka, prináša pozitívnu energiu v podobe modernej popovej, miestami až tanečnej hudobnej produkcie a ľahko stráviteľných textov z veľkej časti ospevujúcich ženskú krásu.

Placho pôsobiaci mladík je teda už minulosťou a zo Samuela Tomčeka sa stal milovník žien. Pri niektorých sebavedomých frázach bolo až ťažké uveriť, že toto je skutočne tvorba toho istého interpreta. Z novinky sa zdá, akoby odpozoroval, o čo môžu mať poslucháči v súčasnosti záujem a čo mu pomôže po šiestich rokoch od vydania druhého albumu opätovne vzbudiť záujem o jeho tvorbu.

Netrúfam si však tvrdiť, že ide o vopred premyslený "ťah na bránu" s vidinou možnej záruky komerčného úspechu. Každý hudobník má právo na experiment, či absolútne nečakaný posun vo svojej tvorbe, aj keď ide o zmenu o 360 stupňov, ako je to aj Samovom prípade. Navyše čím viac u mňa rástol počet vypočutí albumu, tým viac v ňom nachádzam hudobníkovu úprimnú radosť z nových skladieb. Nech boli pohnútky Samuela Tomečka akékoľvek, nabrať nový smer sa mu oplatilo.

Tváre z relácie Milujem Slovensko prepožičali svoje hlasy

Prerod svojej tvorby smerom k rádiovému popu so sviežim moderným zvukom ukazoval dávno pred vydaním albumu v postupne zverejnených singloch Legíny, Nespím, Chrám či Nech sa darí. V poslednej spomínanej skladbe hosťujú i Adela Banášová, Martin Nikodým, Dano Dangl, René Štúr a ďalší "kolegovia" z televíznej relácie Milujem Slovensko. Staršiu tvorbu zľahka pripomínajú snáď už iba songy Fallen Out, Lights, Máš to, čo máš mať či Všetko prejde, ktoré robia akúsi protiváhu zvyšku albumu, pričom ich spoločnou črtou je posun k svetovému zvuku.

Účinkovanie Sama s jeho kapelou v spomínanej zábavnej televíznej šou na jednej strane oddialilo vydanie tretieho albumu, no zároveň ho obohatilo o netradičných hostí a podpísalo sa tiež pod zaradenie bonusovej skladby Jaj Zuzka, Zuzička v novom hudobnom aranžmáne, ktorý, podobne ako väčšina albumu, prináša odľahčujúcu, pozitívnu náladu. Druhým bonusom albumu je coververzia Ain't No Sunshine, ktorá je pokojnou bodkou za inak veľmi pestrým albumom.

Samuel Tomeček - Nespím
(Fair Play Music, 2015)

1. Nespím