Tri roky čakali priaznivci Kataríny Knechtovej na nový štúdiový album. Dostatočne dlhý čas na to, aby speváčka medzitým stihla kompletne zahodiť už pripravený materiál a pustiť sa do komponovania odznova. Aké boli tie, teraz už zavrhnuté skladby, sa už možno nikdy nedozvieme, pokiaľ sa k nim Prešovčanka nevráti. No pri kreatívnom procese je dôležitý predovšetkým pocit samotného autora.

A práve ten vnútorný hlas ju nasmeroval naspäť k pesničkárstvu, ktoré avizovala už pred vydaním albumu. Novinka Prežijú len milenci prináša desať inštrumentálne zaujímavých kúskov, pričom hneď niekoľko z nich je nasiaknutých silnou atmosférou bez straty hitového potenciálu pre komerčné rádiá. Skvelým príkladom je singel Naveky, ktorý už je slovenským poslucháčom dobre známy.

Návrat ku koreňom neznamená krok vzad

Je dôležité, keď tvorivá sila posúva umelca rôznymi smermi - keď nezaspí a inšpiruje sa všetkým navôkol, čo dokáže pretaviť do vlastnej tvorby. A nie je nič neobvyklé, ak v istom momente zatúži ubrať nohu z plynu rozbehnutých moderných trendov a vrátiť sa k jednoduchým líniám, ako to na svojom treťom sólovom albume robí Katarína. Novinku tak zvukovo jasne odlíšila od svojich predchádzajúcich platní.

Prvý album Zodiak (2008), na ktorom spolupracovala s anglickým producentom Headom, bol podfarbený túžbou "odstrihnúť sa" od kapely Peha prostredníctvom rockovejšieho a dynamickejšieho zvuku a voľnosti v experimentovaní, do ktorej sa však nerútila strmhlav. Dvojka Tajomstvá (2012), pri ktorej sa zrodila spolupráca s Christianom Eignerom (Depeche Mode), priniesla príjemný, patrične vyzretý a kvalitný elektronický pop. Aktuálna novinka Prežijú len milenci je pokračovaním spolupráce s Eignerom, no prináša už spomínaný návrat k pesničkárstvu, ktoré nenudí. Naopak, takto to Katke svedčí a album s poradovým číslom tri má najväčšie predpoklady zapísať sa do diskografie hudobníčky ako ten, zatiaľ, najsilnejší.

Poslucháč má možnosť vychutnať si hneď niekoľko momentov, ktoré by u Knechtovej asi nečakal. Predzvesťou týchto slov bol už takmer tanečný, pozitívne ladený letný singel Motýľ hlavolam. V piesni Kým budem nemá zaujme hneď v úvode špecifické zafarbenie zvuku vďaka rezonančnej gitare dobro, ktorú nahrával Peter Bič, a neopočúvane nízko posadený speváčkin hlas. Celkom netradičný rozmer zase dáva skladbe Srdce z papiera jej priam šansónový aranžmán, ktorý je chytľavou záležitosťou.

Sama sebe dokázala, že na to má

Katarína Knechtová je už roky považovaná za poprednú domácu speváčku s rozpoznateľným hlasom i skladateľku, ktorej harmónie zrodené či už za klavírom alebo s gitarou v ruke majú niečo do seba. Sama o sebe však v nejednom rozhovore tvrdila, že nie je obdarená básnickým črevom, a preto je už roky obklopená najmä textami Vlada KrauszaRasťa Kopinu z Nocadeň. Na albume Tajomstvá sa po prvýkrát objavil jej vlastný text k piesni Pocit, ktorým si hanbu určite nespravila. Tentoraz nájdeme na albume až päticu textov z jej pera, ktoré sú dôkazom, že dozrela aj ako textárka. Svojimi textami prispeli aj už spomínaní osvedčení spolupracovníci Vlado Krausz a Rasťo Kopina a po prvýkrát sa pri textoch objavujú aj mená Martin "Fefe" Žúži z Hexu a Silvia Kaščáková, ktorá je autorkou niekoľkých textov pre Komajotu či Katku Koščovú.

Aj napriek tomu, že sa niekomu môže zdať, že sa Katka v piesňach krúti na všetkých albumoch okolo tých istých tém, nie je to úplne pravda. Áno, téma vzťahov, nech už sú v akejkoľvek forme a brané z akéhokoľvek pohľadu, tu dominuje a v piesňach hlavného prúdu asi aj vždy bude, no albumová novinka ukazuje aj iný rozmer, hĺbavého charakteru. Na mňa tak pôsobí predovšetkým pieseň Keď s nami Boh hrá iba hru, ku ktorej si hudobníčka text napísala sama. Tu mám chuť jej zatlieskať, slová majú v sebe určitú silu, myšlienku, podnet na zamyslenie. Nie sú iba zlátaninou fráz napasovaných do melódie. Podobne sa inakosťou odlišujú aj piesne Zem je guľatá či Isabel.  Dohromady je album namiešaný z rôznych odtieňov každodenného života.

Album obsahuje aj celkom netradičný bonus v podobe krátkometrážneho filmu Zem je guľatá režiséra Martina Kazimíra, ku ktorému Knechtová napísala už spomínanú rovnomennú pieseň. Keď už som pri hudbe k filmu, je potrebné pripomenúť, že pieseň Zem je guľatá nie je jedinou skladbou k filmu na novom albume. Ešte pred ňou speváčka zverejnila song Isabel k rovnomennému českému filmu.

Piesňami postavenými na zvuku akustických nástrojov s väčšinou len decentnými vsuvkami elektroniky sa speváčke podarilo dopracovať k prieniku moderného zvuku s čistotou tradičného pesničkárstva. Novým albumom tak ukázala, ako sa dá robiť sofistikovaný pop, ktorý znie uveriteľne a nepôsobí lacno a vtieravo, aj napriek tomu, že sa jej single jeden za druhým striedajú na vysokých priečkach v rebríčku hranosti slovenských rádií.

Skutočnú silu svojich piesní môže Katka Knechtová najlepšie ukázať naživo, tak ako na tomu bolo na prevažne akustických koncertoch, ktoré odohrala v posledných rokoch. Na ďalšie turné si však fanúšikovia budú musieť počkať do marca, kedy sa speváčka predstaví v Žiline (20.3.), Bratislave (21.3.), Košiciach (23.3.) a v Prešove (24.3.). Lístky sú už v predaji v sieti Predpredaj.sk.

Katarína Knechtová - Prežijú len milenci
(Skuba, 2015)

1. Motýľ hlavolam