Americká kapela Wilco je na scéne už viac ako 20 rokov. Začínali ako priekopníci alternatívneho country, neskôr preskúmali hlbočiny neo-psychedélie či experimentálneho rocku. Po celý čas stojí za kormidlom Jeff Tweedy, spevák a gitarista, ktorý svoju pozíciu kapitána zvláda so cťou aj vďaka tomu, že sa nikdy nebál obklopovať hudobníkmi rovnako zaujímavými ako je on sám.

Nebola to vždy jednoduchá cesta, kariéru kapely Wilco poznačili Tweedyho migrény, závislosti a problémy so spoluhráčmi. Dnes je však tento pesničkár "vďačný za každý šedivý vlas" a jeho tvorba je dôkazom toho, ako dôstojne starne. Preč je úzkosťami zmietaný tragéd z ikonického Yankee Hotel Foxtrot (2002), albumu, ktorý časopis Rolling Stone označil za tretí najlepší z "nultých" rokov.

Imidž starých fotrov, idúci ruka v ruke s úctou k hudobným tradíciam, vyslúžil kapele čarovnú nálepku "dad rock". Napriek tomu, že málokto vie klasické rockové pesničkárstvo obrátiť hore nohami tak ako oni.

Strach z normálnych amerických detí

Najnovší album s názvom Schmilco sa oproti predchádzajúcemu Star Wars (2015) vyznačuje pokojnejšou atmosférou, menej vychádza zo svojej komfortnej zóny, no pesničkovo svojho predchodcu prevyšuje. Agresívne glam-punkové elektrické gitary sú vystriedané folk-rockovými aranžmánmi a priezračným akustickým zvukom.

Úderné skladby ako If I Ever Was A Child či Someone To Lose majú už teraz nábeh stať sa klasickým repertoárom kapely, ktorá navyše stále nestráca zmysel pre humor. Klasicky sebaironizujúceho Jeffa Tweedyho nájdete hneď v otváracej skladbe Normal American Kids, ktorej text pripomenie jednu z najslávnejších "wilcovín" Heavy Metal Drummer. Rovnako poteší láskavé rýpnutie do charitatívneho popu vo výbornej We Aren't The World (Safety Girl). Aj preto sa ľahko odpustí nejaký ten slabší moment, napríklad výlet do vlastného klišé v nasilu znepokojujúcej Common Sense.

Obal roka?

Po rokoch prekvapovania vydali Wilco neobyčajne dobrý "obyčajný" album. Tentoraz to nebude láska na prvé počutie, no dajte tým pesničkám zopár šancí a zistíte, že Schmilco ponúka oveľa viac než len krásny obal od Joana Cornellu.

Wilco - Schmilco
(2016, dBpm)

1. Normal American Kids