V poslednom období sa na slovenskej scéne čoraz častejšie objavujú speváčky, ktoré svojím vlastným originálnym prístupom dodávajú domácej populárnej hudbe potrebnú štýlovú rozmanitosť. Z tých, ktoré už vydali albumy, naposledy najviac zarezonovali pesničkárky Katarzia a Sima Martausová, či speváčka skupiny Bloom Barbora Drahovská. Teraz prichádza nemenej osobitá, ale vážnejšia, sladká a sláčiková Miriam Kaiser s novinkou Deň dňu.

Klasicky študovaná hudobníčka prináša nový vetrík na scénu najmä spájaním vážnej hudby, ktorej sa venuje už roky, s popovými pesničkami. Výsledkom tejto kombinácie je jedenásť inštrumentálne pôsobivých, v živom prevedení veľmi lákavých a v rádiách zameraných na zrelších poslucháčov bez problémov hrateľných skladieb. Vďaka orchestrálnym aranžmánom je hudba na albume skutočne veľkolepá, a práve inštrumentálna stránka je určite tým najväčším lákadlom nahrávky.

Miestami filmová, miestami slovenská ľudová

Jazzový úvod s jemnými elektronickými prvkami, flautou, vinylovým praskaním a presvedčivým spevom Miriam Kaiser predurčujú pesničku Dnes do singlovej pozície, ktorú by mohla v budúcnosti zastávať. Hudobná nasýtenosť pokračuje aj v dvojke s názvom Bublina. Hudba má až filmový charakter, nechýba gradácia, ktorú tlačia nástroje ako parný stroj.

Miriam Kaiser sa vyhýba konvenčnosti, čo je sympatické. Sila nahrávky je skrytá v spolupráci s prvotriednymi hudobníkmi, členmi orchestrov Slovenského národného divadla a Slovenskej filharmónie. Sláčikové medzihry ako vystrihnuté z detektívnej drámy prináša pieseň Premenená a isté napätie v sebe skrýva Noc noci.

Napriek tomu, že albumu dominujú orchestrálne hudobné poklady Miriam Kaiser sa nebojí ani tradičnej slovenskej hudby, čo dokázala najmä v inštrumentálnej Všetko má svoj čas. Chvíľu rozbláznená, potom clivá a vážna, ideálna do filmu Juraja Jakubiska. Viem si predstaviť, že práve toto by mohla byť obľúbená pesnička pre koncerty pod šírim nebom.


Album, ktorý zalepí uši sladkosťou

Miriam Kaiser so sláčikmi a klavírom znie ako skutočná slaďáková princezná. V pesničke Nebudem sa navyše potvrdilo, že spieva skladby, ktorým verí a celkom jednoducho to celé podá poslucháčom. Ani na moment nikomu nenapadne, že by to nemala byť pravda. Vnímanie jej jemného vokálu malo v mojom prípade niekoľko fáz. Od osviežujúceho pocitu, že prináša nový vietor do slovenskej hudby, prechádza k pocitu absolútnej nehy a sladkosti, až napokon začína byť trošku monotónny. V pasážach, kedy vokálny prejav začína nudiť, však zvyčajne podržia speváčku husle alebo iný hudobný nástroj, ktorý sa pobije o pozornosť poslucháča. 

Veľmi zvláštne pôsobí pieseň Svatební. Čeština a celková nálada historicky ladenej pesničky vo mne vyvoláva obraz zlatých čias súrodencov Hečkovcov, trochu pripomína aj Xindla X, čo ma núti prepnúť aj napriek husľovému sólu. Je veľmi príjemné, že potom nasleduje oddych od spevu v podobe spomínanej Všetko má svoj čas. Práve príliš "cukrový" vokál totiž v kombinácii s absenciou silnejších textov spôsobujú, že inak kvalitný album miestami spadá až do nelichotivej kategórie podmazovej hudby. Čo je škoda, pretože s vyraznejšími výpoveďami a s nimi spojeným naliehavejším speváckym prejavom by mohol poslucháčov skutočne zasiahnuť. Takto hrozí, že na tú peknú hudbu veľmi ľahko zabudnete.

Deň dňu predstavuje Miriam Kaiser ako milovníčku vážnej hudby, huslistku a hodnovernú speváčku, ktorá je na našej scéne výnimočná. Jej hudba má filmový lesk a nenásilne spája svety klasiky a popu. Na debutovom albume však chýbajú výraznejšie spevácke vrcholy a hlbšie osobné výpovede. Hoci sa mladá hudobníčka celkom určite nemá za čo hanbiť, album obmotaný cukrovou vatou dáva výzvu do budúcnosti.


Miriam Kaiser - Deň dňu
(Tonada, 2014)

1. Dnes
2. Bublina
3. Lietam
4. Premenená
5. Noc noci
6. Svatební
7. Všetko má svoj čas
8. Nebudem
9. Je to tu
10. Viem
11. Deň dňu

Autorka: Martina Šimoňáková