Martin Harich stúpa nahor. Svedčí o tom aj minuloročná ponuka zapojiť sa do projektu G2 Acoustic Stage, v rámci ktorého odohral na jeseň 2013 akustický koncert v pražskom klube Retro Music Hall. Výsledkom tejto zaujímavej spolupráce je komplet pozostávajúci z CD a DVD, ktorý sa vo februári dostal na pulty hudobných predajní.

Mladý hudobník z Liptova patrí k hŕstke interpretov, ktorí po účasti v rôznych televíznych speváckych súťažiach nezapadli prachom. Nežije z niekdajšieho pozlátka vyplývajúceho z masívnej mediálnej podpory šou SuperStar, ale vyvíja neustálu aktivitu, ktorá mu prináša výsledky. Aj tri roky po skončení súťaže tak stále patrí medzi najvýraznejších mladých spevákov slovenskej i českej scény. Na svojom konte má už vcelku slušné číslo odohraných koncertov v oboch krajinách a dva štúdiové albumy, ktoré vzbudili pozornosť. Jedenásť piesní z týchto albumov odznelo aj na pražskom akustickom koncerte. O dvanástu sa postaral hudobný hosť Voxel, ktorý publiku ponúkol svoju hitovku Trip.

Pre tých, ktorí sa na spevákov a speváčky z podobných súťaží pozerajú cez prsty, môže byť práve tento akustický komplet dôkazom, že sú medzi nimi aj takí, ktorí si idú vlastnou cestou a robia to dobre. Martin Harich sa dokázal výrazne odtrhnúť z pelotónu finalistov SuperStar a teraz je už v poriadnom predstihu, kde za ním ostatní, až na výnimky akou je napríklad jeho priateľka Celeste Buckingham, poriadne zaostávajú. Debutoval v roku 2011 a odvtedy je o ňom stále počuť. Nie je to dosť dlhý čas na to, aby sme už mohli hovoriť o výraznej kariére, no z druhej strany ide o obdobie niekoľkých rokov, počas ktorých si Harich stabilne drží na scéne svoje miesto a dokonca ho vylepšuje.

Martin Harich, Ateliér Babylon, 5.12.2013 Zdroj: Marko Erd

Priznám sa, že doteraz som jeho tvorbe nevenovala príliš veľa pozornosti. Väčšinu skladieb som spoznala až pri vzhliadnutí tohto DVD s cieľom napísať recenziu, v ktorej sa zameriavam práve na DVD, nakoľko ponúka presa len viac, než audio záznam. Išla som do toho s predstavou, že si pozriem koncert, ktorý zrejme označím na záver nálepkou jeden z mnohých. No nestalo sa tak.

Pódiový prejav je spevákovou prednosťou

Martin už počas účinkovania v Superstar pôsobil, akoby sa na pódiu narodil. Vyzeral na ňom prirodzene, dokázal ho celé zaplniť svojou energiou a mladíckou dravosťou. V rovnakom duchu pokračuje aj na svojich samostatných koncertoch. V rámci projektu G2 Acoustic Stage sme mali možnosť spoznať ho v novej polohe.

V rozhovore, ktorý je súčasťou DVD nosiča spevák priznal, že išlo o vôbec prvý koncert, počas ktorého sedel. Len tak ležérne, s akustickou gitarou v ruke, bez výraznejších gest. Minimalisticky ale zároveň zdravo sebavedome. Nechýbala však energia a správna, miestami až rokenrolová atmosféra. O tú sa postarala aj kapela poskladaná z talentovaných hudobníkov. Mix akustickej gitary, basovej gitary, klávesov, bicích a dokonca i akordeónu sa podpísali pod príjemný hudobný zážitok.

Mieru uvoľnenosti a ľahkosti, s akou Martin vystupoval, ovplyvňovalo správne naladené publikum, ktoré mu dávalo pozitívne odozvy. Niet sa čomu diviť, pozostávalo prevažne z mladých fanúšičiek. Ja mám predsa len o pár rokov viac, no aj napriek tomu som na obrazovke videla interpreta,  ktorý dokáže svojím prejavom bezpochyby zaujať aj tých, ktorí nie sú "do neho", a to z jednoduchého dôvodu - nepôsobí lacno, prvoplánovo, vystupuje bez zbytočného pátosu a gýčového útočenia na emócie. Naopak, je z neho cítiť muzikantskosť. Takú tú prirodzenú, vrodenú.

Nefilozofuje, baví sa

Možno by ste čakali pesimistické výlevy mladého osemnásťročného chlapca, ktorý v skladbách rieši iba nenaplnené túžby a vzťahy. No to je veľký omyl. Martin Harich vo svojej tvorbe vkusne pracuje s viacerými tematickými okruhmi, v ktorých sa odráža veselá bezprostrednosť aj nálady s melancholickejším nádychom. Sympatické je, že sa nesnaží umelo štylizovať do pózy životom skúšaného dospeláka. Celkový prejav v sebe odráža hudobníka dozrievajúceho v mladého muža, v ktorom ostal kúsok toho pozitívne bezstarostného chlapca, schopného užívať si všetko, čo sa okolo neho deje. A presne taký dojem vytvára aj záznam z akustického koncertu, ktorý mu absolútne sadol.

Harich ponúka vcelku vydarenú tvorbu strednoprúdového hudobníka, ktorý nenudí a má čím zaujať. Už debutom Príbeh snov (2011) kritikov prekvapil, druhým albumom Nech (2013) ukázal, že ako hudobník dozrieva. Mladý spevák stojí za pozornosť širšieho publika a má všetky predpoklady stať sa hudobníkom, ktorého obdiv nezostane len v očiach násťročných fanúšičiek. Autorstvo vlastných skladieb je skvelým stavebným materiálom na vybudovanie si sľubne sa rozvíjajúcej kariéry. Je načase mu z čela definitívne strhnúť nálepku priemerného superstaristu. On už stihol dokázať, že je niekde inde.

TIP: Celý album Martina Haricha G2 Acoustic Stage si môžete vypočuť na Deezeri

Martin Harich – G2 Acoustic Stage
(Universal Music, 2014)