Televízne spevácke súťaže chŕlia jednu "hviezdu" za druhou. Spoločným osudom väčšiny z nich je, že zhasnú skôr, ako stihnú skutočne zažiariť. Víťazov často pochováva skutočnosť, že ich prvotiny vznikajú pod tlakom nahrať a vydať album takmer okamžite po skončení súťaže. Potom tie albumy tak aj znejú.

Anička Veselovská skončila v šou Hlas Česko Slovenska druhá a ďalej si to na rozdiel od víťazky (spomeniete si ešte na jej meno?) zorganizovala po svojom. Pilotný singel Na ceste síce vyšiel ešte počas súťaže, no po ňom sa na dlhší čas odmlčala a v období, kedy si už mnohí mysleli, že zrejme nič ďalšie neponúkne, dokázala zaujať druhým singlom Lepší ako sme, po ktorom nasledovalo vydanie debutového albumu 10 rozdielov. Obdobie medzitým využila na dôsledné prípravy nahrávky, nevypustila tak do sveta len narýchlo zbúchanú kolekciu songov ako jej finálová súperka.

Zaujala nielen pilotným singlom

To, že pilotný singel Na ceste sa úspešne uchytil nielen medzi speváčkinými fanúšikmi, ale usadil sa na istý čas aj v rádiovom éteri, sa dalo do určitej miery odôvodniť aj tým, že vyšiel ešte v období, kedy Veselovská pôsobila v súťaži a tak bola stále "viditeľná". Čím ale nepopieram fakt, že tento singel bol skutočne vydarený.

Dôležitejšie však je, že sa podobnej odozvy dočkal aj nasledujúci singel Lepší ako sme, ktorý vyšiel v čase, kedy už Anička nebola hviezdou zobrazujúcou sa každý týždeň na televíznej obrazovke komerčnej televízie. V čase, kedy sa už prach rozvírený okolo finalistov dávno opäť prilepil k zemi. Takýmto načasovaním speváčka len ukázala, že v jej prípadne nešlo iba o ošiaľ spojený s rýchlokvasenou popularitou, ale že má ako interpretka a najmä autorka skutočne čo ponúknuť.

Debut dýchajúci melanchóliou

Na albume dominujú predovšetkým jemné balady, ktoré ukazujú, že speváčka nie je na ceste zlej, ale naopak táto cesta je pre speváčku tou, po ktorej by mala aj v budúcnosti ísť. Miestami možno vyznieva album až príliš bolestne na to, že pochádza z dielne mladej sedemnásťročnej speváčky, lenže práve toto melancholické ladenie piesní má svoje čaro. Tí, ktorí vnímali Annu Veselovskú už počas jej účinkovania v televíznej šou, vedia, že práve takéto skladby jej sedia najviac.

To, čo je však pre niekoho plusom, môže pre iného vyznievať aj ako mínus. Po prvom vypočutí celého albumu sa totiž práve baladicky ladené skladby tak trocha zlievali dokopy. Dôvodom je speváčkin miestami až uplakaný prejav (ako v prípade piesní Všetko je len takou hrou či Možno viem), pre ktorý až pri ďalšom a ďalšom počúvaní začnete skladby od seba zreteľnejšie odlišovať a stávajú sa zapamätateľnejšími.

Nemalú zásluhu na tom majú texty renomovaného Vlada Krausza, ktorý opäť ukázal svoje kvality. Nie všetky jeho slová však z úst mladučkej speváčky znejú úplne uveriteľne. Napríklad text piesne Pár nepár, ktorý by pôsobivejšie znel z úst o čosi vyzretejšej speváčky.

Speváčka, autorka hudby a textárka v jednej osobe

Dvoma textami však prispela na album aj samotná Anna Veselovská, ktorá sa podpísala pod piesne Krídla a Prvá posledná. Je v nich ešte cítiť trocha nevypísaný rukopis, no na druhej strane znejú v Aničkinom podaní úplne prirodzene. Napriek tomuto pozitívu musím Krídla, snáď ako jedinú z celej kolekcie jedenástich piesní, označiť za mierne vtieravú a preplnenú gýčovými frázami. Rušivým momentom celej piesne je najmä opakovanie ničím nezaujímavého refrénu "krídla v láske dám, nech nik nie je sám / krídla v láske dám, sú všetko čo mám". Predsa len slová z pera Vlada Krausza sú vyzretejšie.

Ešte pôsobivejšie ako koketovanie s textami je ale určite Veselovskej podiel v oblasti autorstva hudby. Je totiž obdivuhodné, že na svojom debute sa môže pýšiť autorským prínosom až v ôsmych skladbách, pričom presnú polovicu z nich zložila sama. V ostatných štyroch skladbách jej pomáhali Ivan Tásler, Lukáš Kolivoška i Tomáš Slávik. Práve Tásler sa na albume podieľal aj ako producent, čo je na štartovacej čiare mladej speváčky určite pozitívom, pretože Ivan Tásler je hudobník, ktorý sa neuspokojí s priemerom.

A na to, že sa bavíme o debutovom albume, skutočne môžeme hovoriť o počine, ktorý nie je priemerným. Naopak, speváčka príjemne prekvapila kvalitnou novinkou, na ktorej poslucháčom ponúka nielen svoj hlas, ale seba ako komplexného hudobného interpreta. Album má predpoklady na to, aby Anne Veselovskej definitívne otvoril dvere do sveta slovenskej, prípadne českej hudobnej scény. Myslím, že o speváčke ešte budeme počuť.

Anna Veselovská - 10 rozdielov

(Universal Music CZ, 2013)

1. Lepší ako sme