Stálica slovenskej nezávislej scény Živé kvety nedávno na značke Slnko Records vydala svoj desiaty album Nové poschodia. Dlhoročné skúsenosti kapela pretavila do vynikajúcich nápadov a znamenití hostia obohatili jej výraz o nové rozmery. Svieža platňa sa s prehľadom zaraďuje k tomu najlepšiemu, čo formácia vyprodukovala.

Ak hudobník chce, dokáže sa po štyridsiatke vďaka nadobudnutým skúsenostiam s prácou v štúdiu vyhrať s najmenšími detailmi. Horšie to je s nápadmi, ktorých majú na rozdávanie skôr mladšie ročníky. Živé kvety ich majú stále dosť, hoci novinkou načínajú dvojcifernú časť svojho albumového repertoáru. Ak sa skúsenosti a nápady spoja, dá sa hovoriť buď o veľkom požehnaní alebo náhode. Tvorivé motory kapely Lucia Piussi (gitara, spev, texty) a Peter Bálik (gitara) to spolu ťahajú už viac než 20 rokov, takže o náhode sa určite hovoriť nedá.

Menej rebélie, väčší dôraz na detaily

Náznaky viery a toho, že skôr ide o akúsi (vyššiu) formu požehnania, by sa s prižmúrením oka dali nájsť v texte titulnej skladby ("žijeme v časoch rôznych božstiev... a najmenšiu váhu má slovo Boh"). Nové poschodia zároveň prinášajú snahu o reflexiu dnešných pomerov. Spievať o dnešku je vždy zradné a relatívne, keďže o desať rokov to už nemusí byť pravda, resp. tak, ako dnešnú realitu opisuje Lucia, to mohlo fungovať aj v roku 1991 (ktorá doba nebola hektická?). Každopádne ide o optimistické posolstvo, ešte pozitívnejšie vyznievajú Pramene v púštiNádej posledná. Úprimná pesničková forma sa nezmenila, len niekdajšiu rebéliu a autentickosť vo zvýšenej miere vystriedala prepracovanosť hudby a dôraz na detaily. S tými kapele pomohol aj Erik "Losos" Horák, ktorý je pod albumom podpísaný ako producent a postaral sa aj o jeho finálny mix.

K odľahčeniu prispievajú Bálikove sóla a stupnice v špinavšom habite, obdiv si zaslúži úsporná rytmická sekcia Juraj Mironov (basová gitara, akordeón) - Agnes Lovecká (bicie, husle) a melodický prínos Jakuba Kratochvíla (gitara, klavír) je nespochybniteľný. To, čo nás spája je poctou Ďurovi Kušnierikovi, tolerancii a "nehejtovaniu". Výbušná rapová vsuvka Lyrika je neprekvapivo kvalitná a trefná, čo v bledomodrom platí aj o vstupe Joža Barinu do priebehu skladby Od súmraku do úsvitu. Prítomnosť legendárneho muzikanta sa podpísala aj pod bluesovú náladu ľahkú ako pierko. Vokál tenistu Miloša Mečířa ml. znie v sláčikovo snivom Na ľavom brehu Dunaja z úctivého úzadia, no svojej úlohy sa zhostil kompetentne.

Na krásnom modrom Dunaji?

Najmenej štyri skladby spája do očí bijúci motív hlavného mesta. Pre tento deň vzdialene pripomína atmosféru posledných platní Deža Ursinyho s krásne clivým štrpkovským textom. Hoci je Bratislava II singlom z roku 2014, ide o vrchol albumu a jednu z najsilnejších chvíľ Živých kvetov, porovnateľnú s klasickou hymnou Sloboda. Hammond organ Mariána Vargu vytvára fascinujúcu scenériu pre Luciinu sociologickú analýzu mesta, zaklincovanú hypnotizujúcim gitarovým sólom. Panteón podivných figúrok dunajskej krásavice satirizuje slobodoeurópsky znejúci kus Bratislavskí pankáči, kde si muzikanti vyberajú odviazanejšiu chvíľu a k úplnému výpočtu tamojších javov chýba snáď len povestná kaviareň.

O Lucii Piussi sa už kde-kto vyjadril, že nedokáže dobre spievať, čo je možno pravda, no v alternatíve tento hendikep nikdy nezohrával významnú rolu. Uveríte jej totiž akýkoľvek rým, slovnú hračku, novotvar a slangový výraz, pretože jej texty sú napísané tak dobre, že by od nej mohli lekcie brať i renomované slovenské speváčky. Dokáže zhmotniť akúkoľvek tému provokatívne, originálne, dômyselne. Napríklad v Na ľavom brehu Dunaja sa jej upokojovanie zneisteného muža, ležiaceho v tráve ("nemusíš sa ničoho báť, chcem sa s tebou iba rozprávať") hodí skôr do mužských úst, no keď to hovorí žena, majú slová očarujúco šteklivú príchuť. Hippiesácka Cosa Nostra prirovnáva lásku k nádherám sveta tak mocne, že "až tuhne krv v žilách".

Kolekcia vyrovnane kvalitných piesní má už teraz v diskografii Živých kvetov nezastupiteľné miesto. Ich krása spočíva v neošúchaných textoch, silných hudobných motívoch a efektívnom využití potenciálu hostí i spektra nástrojov. Nahrávka by nemala chýbať u tých, ktorí dôverujú nadčasovým myšlienkovým posolstvám a kompozičným postupom, ktorým je tradičná pesničková šablóna pritesná.

Živé kvety - Nové poschodia
(Slnko Records, 2016)

1. Na ľavom brehu Dunaja