John Newman, 23-ročný mladík z Británie, prišiel akoby odnikiaľ. Nie je typom klasického krásavca a svoj výzor i štýl tak trocha odkukal od speváka Ricka Astleyho. No je to hlas s veľkým H a taktiež zosobnenie sviežeho vetra, ktorý túži rozhýbať mútne vody strnulej komerčnej scény.

Jeho Tribute je hudobnou poctou velikánom ako Elvis Presley, Jimi Hendrix či Rolling Stones, ale obsahovo sa ním nesie výpoveď o nepríjemnom rozchode. Spája retro so súčasným moderným popom a jeho najväčšou devízou sú chytľavé refrény a príjemná iskra. Hudobní fajnšmekri už  skrátka potrebovali niečo nové, neopočúvané a John Newman tento prázdny priestor dokonale zaplnil. I keď s puncom komerčnosti, čo však v tomto prípade (čo si budeme navrávať) nie je vôbec na škodu.

Break-up album plný srdca bôľu

Ak ste ho niekedy počuli naživo, asi uznáte, že mu to sem-tam zaškrípe a zvysoka kašle na poriadnu výslovnosť. Nahrávka Tribute je však v tomto smere vyšperkovaná a podobných nedokonalostí sa tu nedočkáme. Debutový album Johna Newmana baví od úplného začiatku. Úvodných 90 sekúnd je venovaných vymenovaniu všetkých jeho hudobných vzorov počas niekoľkých dekád a aj samotná skladba Tribute začne tematicky zhurta. "Je to všetko pre vás, pre to, čo ste mi ukázali, čo ste zo mňa spravili," spieva vo svojom vyznaní za doprovodu gitár ako z Tarantinovho filmu. A spieva to sakramentsky úprimne.

Následne sa však vo svojich spovediach orientuje výlučne na svoje zlomené srdce. Celých desať skladieb z celkového počtu jedenásť patrí trpko-sladkým pocitom zo vzťahu a z rozchodu, ktoré si vzal John pod svoje krídla nielen autorsky, ale tiež producentsky. Možno preto je v popredí jeho obľuba honosných orchestrálnych vsuviek, čistých a zvukovo neskreslených klavírnych melódií či dokonca gospelových vokálov.

Silný, živý aj nežný

Ťažko vybrať vrchol albumu, na ktorom sa nenachádza žiadna vata. Síce nie je každá pieseň predurčená byť singlom tak, ako výborné Love Me Again Cheating, v sprostredkovaní emócie nezaostáva žiadna. Či už je to Try, ktorej (podľa mňa lepšia) demo verzia bola zverejnená ešte pred vydaním albumu, alebo Running pripomínajúca svojím drum&bassovým podmazom speváčku Emeli Sandé. Adeptom na singel pre rádiových poslucháčov by dobre poslúžila aj pop-soulová, svižná skladba Loosing Sleep, do tretice by však Johnovi prospelo ukázať svoju nežnejšiu polohu.

Práve tá je najviac prítomná v sugestívnej klavírnej piesni Easy, kde sa spevák smutne pýta: "Ktokoľvek povedal, že láska je jednoduchá, vieš o tom, že ti povedali zle?" V druhej melancholickej balade Out Of My Head s excelentnými sláčikmi zasa pripomína jeden z jeho vzorov – Adele. Mimochodom, keby sa títo dvaja spojili v hudobnej spolupráci, bezpochyby by išlo o veľmi zaujímavý počin s dvoma silnými hlasmi. Na svojom debutovom albume si však John Newman vystačí sám po všetkých stránkach - autorskej, speváckej i osobnostnej. Dámy a páni, ak sa tento hudobník nezacyklí v kruhu "retro" inšpirácie a bude vedieť svoju tvorbu do budúcna posúvať ešte omnoho ďalej, práve ste sa stali svedkami zrodu hviezdy.

John Newman - Tribute
(Universal Island, 2013)

1. Tribute