Na chvíľu som sa zahrával s minulosťou. Prechádzal som domácou diskografiou a hľadal som rok, kedy sa na trhu objavil posledný radový album kanadského speváka Bryana Adamsa.

Na chvíľu som sa zahrával s minulosťou. Prechádzal som domácou diskografiou a hľadal som rok, kedy sa na trhu objavil posledný radový album kanadského speváka Bryana Adamsa. Pekne dávno.
Po úspešnom albume Waking Up The Neighbours ponúkol postupne až tri výberové albumy (medzi nimi jeden unplugged). Niežeby by mal toľko hitov. Väčšinou tie isté skladby, len uložené trochu inak. Potom nasledoval „sloní“ album On A Day Like Today s týmto milým zvieraťom na obale a ďalšia výberovka. Zaujímavé je, že napriek tomu, že nová tvorba kanadského rockera bola minimálna, na každom výberovom albume sa objavila jedna až dve nové skladby. A vždy to boli hity. To spôsobilo, že na Adamsa sa zabúdalo len veľmi ťažko.
V čase, keď sa večné obohrávanie filmových hitov (Everything I Do) I Do It For You a All For Love, začínalo stávať neznesiteľným, prichádza Bryan Adams s novým albumom. Spirit: Stallion Of The Cimarron je filmovou hudbou. Ďalší soundtrack z dielne Bryana Adamsa, plný medových skladieb, ktoré sa budú donekonečna hrať v rádiách. To bola prvá reakcia, keď som prišiel na to, čo Bryan Adams ponúka po troch rokoch od vydania svojho posledného (výberového) albumu. Že som sa mýlil, som pochopil hneď po prvom vypočutí. Hudba z kreslenej rozprávky o tom ako „kôň našiel svoju kobylu“. Okamžite však zabúdam na to, že tento album je filmovou hudbou. Pokiaľ si poslucháč navolí album v prehrávači tak, že jednoducho preskočí orchestrálne skladby s číslom 10 – 13, ani ho len nenapadne, že toto CD je zviazané s nejakou rozprávkou. Adams na ňom totiž ponúka rozparádenú rockovú muziku, poprepletanú nádhernými baladami.
Ak sa niekto časom prejedol jeho presladených hitov, nech zabudne. Adams hravo presvedčí, že i pomalá skladba sa dá urobiť tak, aby zaujala i po tisícom vypočutí. Jasným dôkazom je balada Brothers Under The Sun. Ak sa časom objaví ako singel, predpovedám jej večný úspech.
Titulnou skladbou sa stal hit Here I Am, ktorý sa veselo predieral i domácimi hitparádami. A práve touto pesničkou, hneď po nasadení, Adams nedočkávému fanúšikovi predviedol, že ani náhodou nepatrí do starého železa.
Naopak. Bryan Adams je v najlepšej forme. Hudba i spev. Všetko je prepracované do poslednej noty, do poslednej frázy. Rýchlejšie rockové vypaľovačky (You Can´t Take Me, Get Off My Back) sa striedajú s nádhernými baladami (spomínaná Brothers Under The Sun, či prekrásny duet so Sarah McLachlan – Don´t Let Go).
Ak niekomu nestačí originálna verzia skladby Here I Am, na albume ju nájde ešte raz. V symfonickejšej, pomalšej, snáď ešte lepšej verzii s grandióznym záverom. Na hudbe k väčšine skladieb sa podieľal filmový hudobný skladateľ Hans Zimmer (Mission: Impossible 2, Gladiátor, Hanibal), ktorý je i autorom už spomínaných štyroch orchestrálnych skladieb. Môže sa albumu Spirit pripisovať prívlastok „ďalší radový album Bryana Adamsa“? Alebo je to „len“ soundtrack, ku ktorého úspechu Adams jednoznačne prispel najväčšou mierou? Je to jedno i druhé. Nech si to každý zaradí po svojom. Mne je jasných niekoľko vecí. Do domácej diskografie si album uložím k ďalším Adamsovým albumom. Nie k soundtrackom. Viem i to, že na tento album nesadne moc prachu. Ide totiž o hodinu toho najlepšieho, čo som kedy od Bryana Adamsa počul. A jednoznačne najlepšie z toho, čo sa mi pred jeho koncertom v Bratislave dostalo do rúk. Stopercentný album!

Vydavateľstvo: A&#M Records / Universal Music 2002

01. Here I Am (End Title)
02. I Will Always Return