Éra „malých platní“ sa v našich zemepisných šírkach skončila niekedy v roku 1990. Nastal útlm predaja hudobných nosičov, ktorých ceny sa dodnes šplhajú do nehoráznych výšok.

Éra „malých platní“ sa v našich zemepisných šírkach skončila niekedy v roku 1990. Nastal útlm predaja hudobných nosičov, ktorých ceny sa dodnes šplhajú do nehoráznych výšok. Predajcovia usúdili, že tento druh média, napriek tomu, že v širokom svete je veľmi obľúbený, je u nás stratový a single sa vytratili z ponuky “kamenných“ obchodov.
Na Slovensku je situácia dodnes rovnaká. Ak chce poslucháč získať singel, musí zájsť do niektorej zo susedných krajín, kde sa toto médium pomaly vracia na trh. U nás doma tomu tak nie je. Jediným východiskom sú internetové obchody, z ktorých niektoré toto médium ponúkajú. Samozrejme, v ponuke sú singlové tituly vychytených mien, u ktorých je aký taký predpoklad, že bude o ne záujem.
A singel sa tak stáva raritou. I napriek tomu, že okrem originálu hitu, ponúka mnohokrát jeho remixy, ale i niečo naviac. Dnes je už samozrejmosťou, že súčasťou singla je tzv. „B“ strana, ktorá väčšinou ponúka skladbu, ktorá sa na radový album interpreta nikdy nedostala. Bežným artiklom singlov v súčasnosti sú už i videoklipy jednotlivých skladieb, alebo ich karaoke verzie. Jednoducho všetko pre pohodlie poslucháča. Veľká Británia je akousi šípkou hudobnej produkcie. Čo sa uchytí na ostrovoch, postupne sa stáva populárne v celej Európe, či na celom svete. Vo Veľkej Británii sú single prestížou. Každý týždeň vzniká populárna singlová hitparáda a vo veľkých hudobných megastoroch nemusí poslucháč po tomto médiu pátrať. Má určené viditeľné miesto.
Všade vo svete sú single súčasťou hudobného biznisu. Treba veriť, že i u nás raz príde doba, keď sa stanú bežných predajným artiklom a nebudú dodávané len do rádií, ktoré si mnohé z nich ani len nevšimnú. Madonna je speváčkou, ktorá sa ničoho podobného nemusí obávať. Jej produkcia je vždy netrpezlivo očakávaná. Single s jej pesničkami sa bez problémov dostávajú z pozície novinky na najvyššie miesta hitparád. Madonna je zároveň interpretkou, ktorej single sa dajú ľahko zadovážiť i prostredníctvom našich internetových obchodov. O najnovšej produkcii tejto speváčky sa hovorilo dávno predtým, než ju niekto počul, či videl videoklip. American Life je úplne iná skladba, než čokoľvek z toho, čo Madonna doteraz urobila. A presne o tom je Madonna, originálna a vždy prekvapujúca.
Na najnovšej skladbe je veľmi citeľný základ producenta Mirwaisa Ahmadzaia, ktorý produkoval už predošlý Madonnin album Music. Jeho práca je veľmi ľahko rozoznateľná a veľmi kvalitná. Pripravil pre Madonnu veľmi lukratívny pilotný i titulný singel. Skladbu, ktorá sa už na prvé počutie vryje do uší a ostáva tam udomácnená na pekne dlhý čas. Madonna rapuje. A hoci z nej nikdy nebude Eminem v sukni, jej výkon je, minimálne, zaujímavý. Samozrejme, tak ako vždy, nájdu sa vyznávači, ktorí sa z jej výkonu môžu zblázniť. Zarytí vyznávači rapu zas budú určite krčiť nosom. Hoci Madonna pri každom novom projekte prichádza s niečím novým, situácia sa vždy opakuje. Polovica sveta ju miluje, druhá nenávidí. Na trhu sú v súčasnosti tri single so skladbou American Life a každý z nich je samozrejme absolútne iný. Klasický, s jednou pesničkou, určený najmä pre rádiá a skutočných zberateľov, ale i single s remixami Missy Elliot, Petra Rauhofersa i iných zvučných mien.
K dispozícii mám singel s remixami, ktoré pripravili vyššie uvedení majstri svojej roboty. Samozrejme, na úvod nesmie chýbať radio edit skladby a nasledujú dva remixy. Ten od Missy Elliot je síce profesionálne zmixovaný, no ničím neočarí, ani neprekvapí. Missy pridala svoj hlas k tomu Madonninmu, pridala niekoľko šumov a treskov a remix bol na svete. Peter Rauhofer´s ale pripravil famóznu desaťminútovú skladačku nazvanú American Anthem Part I. Je teda predpoklad, že na inom singli sa nachádza jeho pokračovanie. Už kvôli tomuto remixu je doslova nutnosťou zabezpečiť si i ten druhý „maxáč“. Nechýba tomu dynamika a určite sa bez problémov uchytí na každej kvalitnej diskotéke. Lepšie než originál. Bez pár sekúnd ponúka Madonna svojim fanúšikom 20-minútový výnimočný a perfektný „bonus“ k oficiálnemu albumu. Doporučuje sa pri jeho počúvaní zvýšiť hlasitosť. Skladba vyznie úplne inak, než pri bežnom počúvaní v rádiu.

Vydavateľstvo: Warner Music 2003

01. American Life (Radio Edit)
02. American Life (Missy Elliott American Dream Remix)