Máloktorý hudobný nováčik vtrhne na scénu v tak veľkom štýle, ako sa to práve darí kapele Bruno Benetton Free Band: Pri podrobnom naštudovaní ich cesty má človek pocit, že inú možnosť ako úspech si ani nepripúšťajú, čo je veľmi odvážne a ambiciózne. Byť fenoménom pre nich nie je iba cieľ, ale momentálne už aj stav, pretože 10. novembra vydali svoj debutový album s názvom The Phenomenons of Pop.

Nedávno sa im tiež podarilo vyhrať súťaž na T-Musiccity.sk so skladbou You're My Mate, ktorá sa nachádza aj na kompilácii Music City Vol. 1 spolu so skladbami ďalších slovenských interpretov. Okrem toho chystajú koncertné turné po Slovensku a v januári pokrstia svoje popové fenomény v Nu Spirit Clube. Otázkou zostáva, čo všetko to pre slovenský pop znamená?

Bruno Benetton Free Band (BBFB) sú jasným príkladom toho, že menej nie je vždy viac – toto sedemčlenné zoskupenie to vie rozbaliť práve vtedy, keď je kompletné. Stačí na to výrazný autorský potenciál a naviac neprepočuteľný spevácky element, tentoraz v osobe Tomáša Palondera, notoricky známeho zo znovuzrodenej kapely Love 4 Money.

Ich debutový album, ako napovedá už spomínaný prvý singel, je už na prvé počutie veľmi farebný. Farebný, slovensko-neslovenský, možno trochu chaotický, s príchuťami nielen popu, ale aj rocku, funku či elektroniky - no jednoducho z každého kúsok. To je paradoxne asi aj jeho najväčšia nevýhoda. Skladby sa od seba líšia až natoľko, že im chýba istý druh kompatibility. Je krásne plávať v počítačovo upravených melódiách (You're My Mate), potom však zrazu prejdete k jemnému pop rocku (Oua he), až sa napokon utopíte v synťákoch (I Got To).

Ďalší zo znakov BBFB je aj ten, že nemá jediného speváka. Okrem spomenutého Palondera sa ako autor a spevák predstavuje aj Križo, v skladbe Mamma Mia zase môžeme počuť ako hosťa Antona Kajana, no a v hravej Stars Are Memory si zaspieval Nathan Lively, ktorý túto nežne melodickú skladbu vyprodukoval spoločne s hlavným autorom a gitaristom BBFB Mustafom.

Jedenásť skladieb výnimočného debutu Bruno Benetton Free Band sa nesie v zmiešanom duchu, ktorý má blízko k zahraničnej produkcii, čo je cítiť hlavne v anglicky spievaných skladbách. Napríklad taká For Sure je krásna vo svojej jednoduchosti a cítiť hlboké zanietenie v refrénových partoch. Tie držia emotívny motív skladby pokope a absolútnou výhodou je, že Tomášov prejav je vysoko uveriteľný.

Pre mňa jednou z najzaujímavejších skladieb, ktoré si nedovolím opomenúť je Clothed In Roots And Fire. Zvláštny druhy elektroniky kombinovaný s klávesmi je ukážkou, v ktorej absentuje bezduchá prvoplánovosť typickej slovenskej tvorby smerujúcej hlavne k rotovaniu v rádiách. BBFB majú iné ciele a ich plusom je, že tým nestrácajú na kvalite. Človek sa síce sám seba pýta, kde je oporný bod albumu, ktorý by mal vytyčovať smer, no na druhej strane, táto doska je jasným príkladom cieľa v každej jednej jeho časti.

A už onen samotný fakt naznačuje, že na poli popovej muziky je Bruno Benetton Free Band mimoriadny fenomén – zvláštny jav, výnimočný svojou podstatou a zmyslom, pokúšajúc sa vyšliapať si svoju vlastnú cestu. And that's all...

Bruno Benetton Free Band - The Phenomenons of Pop
(CCL/BBFB Music, 2010)

1. You're My Mate