Predchádzajúci album Bat For Lashes bol akoby návratom k surovej podstate, animálny. The Bride je naopak premysleným konceptom, systematicky rozvíjaným príbehom. Nový album nadväzuje na prvý rovnomenný krátky film hudobníčky a rozvíja zápletku nevesty, ktorej nastávajúci umiera cestou k oltáru.

Istá filmová kvalita je prítomná naprieč celou nahrávkou, niektoré skladby sú viac budovaním atmosféry, načrtnutím emócie, než plnotučnou piesňou. V slede jednotlivých scén však vytvárajú pôsobivé dielo. To Natasha Khan alias Bat For Lashes skladá s minimom hudobných prostriedkov i slov, ktoré nám postupne odhaľujú celý príbeh.

Úvod albumu predstavuje energický nástup, miestami až príliš podobný predchádzajúcim zástupcom Natashinej magickej alternatívy k popu. Pre mňa osobne bolo vždy pomerne ťažké rozlišovať jednotlivé piesne Bat For Lashes, no pri skladbách ako In God's House či Sunday Love sa skutočne neviem ubrániť pocitu, že toto som už počula (či už v hite Daniel, Prescilla či Pearl's Dream).

Prízraky lásky

Ako sa však menia neblahé predtuchy titulnej nevesty na mrazivú istotu, aj hudobníčka spomaľuje a temnie do nových polôh. V polovici albumu sa od zvyčajnej trblietavej vesmírnej mágie posúva k ťaživým morám, mátaniu a zaklínaniu stratenej lásky. Never Forgive the Angles je obžalobou nevesty okradnutej o happy end a gitarou i vokálom pripomína priam až bluesový výčet krívd. Widow's Peak je zas spoken word zaklínadlo, v ktorom akoby nevesta zápasila o svoju dušu a možnosť žiť ďalej, nezatrpknúť. Land's End prináša upokojenie, hľadanie zmierenia a cesty samej k sebe. Natashino alterego ich nachádza medzi klávesami If I Knew, skladbe ktorá je snáď najbližšie tradičnému love songu a manifestuje pochopenie lekcií, ktorými nás občas život skúša.

Tvrdo vydobitý optimizmus následne vrcholí v I Will Love Again. V beatoch ako úderoch srdca cítiť znovu plynúci život a prísľub zvrátenia svojho osudu. V rámci tohto naratívu je trochu zvláštne uzatvorenie albumu piesňou In Your Bed, ktorá je ódou na partnerský život a domáce šťastie, odmietnutím ostatných životných rozptýlení. Snáď sa dá chápať ako oprostenie sa od tráum minulosti, otvorenosť budúcnosti, víziu bezpečia v spoločnom lôžku už nie s duchom bývalého, ale skutočným, novým mužom. (Digitálnu verziu albumu uztavára ešte katarzná očista dažďom v Clouds.)

Kde nájsť skutočné šťastie

Album je postavený na interpretačnej sile Natashinho charakteristického hlasu a vzhľadom aj na jej producentské zapojenie, prinesie fanúšikom hudobníčky radosť. Možno aj z dôvodu, že Khan v súčasnosti pracuje i na celovečernom filme podľa spomínaného námetu, sa mi však album zdá skôr zaujímavým rozvíjaním konceptu, než by som oceňovala jeho výnimočnú silu ako samostatného celku. V súčasnosti tak predstavuje experiment so striedavými výsledkami.

Samotná autorka v súvislosti s The Bride hovorí o prežívaní ženy po tridsiatke, ktorá je konfrontovaná s vlastnými i spoločenskými očakávaniami. Album je jej odpoveďou na nerealistické predstavy o zdieľaní života s partnerom alebo partnerkou ako odpovedi na všetky životné problémy a dilemy. Nevesta Natasha ukazuje, že hľadanie lásky začína v nás, aj tá partnerská začína predovšetkým sebapoznaním a sebaprijatím.

The Bride je symbolickým míľnikom na ceste k slobode aj v prozaickejšom zmysle - predstavuje naplnenie Natashinej zmluvy s hudobným vydavateľstvom a hudobníčka vraj už teraz hľadá spôsoby, ako s novo nadobudnutou nezávislosťou posunúť tvorbu a distribúciu svojej hudby ďalej.

Bat For Lashes - The Bride
(Parlophone, 2016)

1. I Do