BANKS tvorí so Samom Smithom a Ellou Eyre prvú trojicu prestížneho rebríčka The BBC Sound Of 2014. V ňom britskí odborníci určujú poradie začínajúcich umelcov, ktorí najviac zamiešajú kartami hudobného priemyslu v danom roku. Hoci speváčka nemá vo svete také meno ako jej "súperi", očakávania boli vysoké. A vyzerá to tak, že debut, na ktorom sa štylizuje do úlohy bohyne ženskosti, ich úspešne naplnil.

Na prvý pohľad môže 26-ročná Američanka BANKS vyzerať tuctovo. Hnedovláska, ktorá prerazila do sveta hudby vďaka internetu, piesne s éterickými vokálmi a vytváranie záhady z vlastnej osobnosti á la femme fatale – to už tu bolo v Lane Del Rey. Rozdiel je v prístupe k týmto "surovinám". Kým Lana je vyslovená masochistka a rada sa vyžíva vo svojich depresiách, BANKS sa snaží svoje trápenie riešiť. Niekedy, pre potešenie svojich poslucháčov, aj radikálne.

Tma ešte nebola taká farebná

Bolestiplná speváčka si vie najlepšie pomôcť "tmou" klubovej elektroniky. Manipuluje ňou tak dokonale, že jej slúži ako najlepší nástroj na vyjadrenie akýchkoľvek emócií. Či už je to prekvapujúco sexy znejúce vyrovnanie sa s krachujúcim vzťahom v singli Waiting Game alebo vyhrážky pomstou posadnutej šialenej ženy z Drowning, vždy ide o spojenie so speváckym prejavom soulu alebo R&B. Zakaždým ináč, a tak môže byť nahrávka konceptuálna, no zároveň rozmanitá.

Elektronické bíty nie sú pri vyjadrovaní negatívnych pocitov hudbou ničím novým. Bizarné, ale o to zaujímavejšie je to vtedy, keď príde rad na vyznávanie lásky. Namiesto gýčovej sexom nasiaknutej skladby, ktorá je pre komerčné R&B tak príznačnou schémou, ponúka BANKS niečo na polceste. Napríklad Fuck 'Em Only We Know je v strofách ako rytmickejší trip-hop, no v refréne sa z nej vykľuje skladba s rádiovým potenciálom vhodná hoci aj pre Jennifer Hudson.


Záhady, ktoré sa vám nebude chcieť riešiť
 
Posilnením názoru, že ide naozaj o plnokrvnú experimentátorku, by mala byť pieseň Brain. Opakuje sa síce len strofa a refrén, akurát s rozličnou intenzitou rozhorčenosti nad výhovorkami muža - klamára. Skladba je práve svojím zvyšovaným prízvukovaním iná. Pre BANKS netradičnou, ale všeobecne bežnou a tak trochu "adeloidnou" je You Should Know Where I'm Coming From. Stačil k tomu klavír a naozaj pevný hlas.

Ten však určuje aj najväčšiu slabinu albumu – miestami "krívajúcu" dynamiku. Pokiaľ totiž neprichádza k žiadnym zmenám v rámci jeho polôh, dopadne to tak nudne ako titulka Goddess. Tú zachraňuje len emočne chladný postoj. Počas neho znie speváčka naozaj odhodlane a začína s energiou. Upúta, ale ďalej je to bez nových prvkov. Inak na tom nie je ani This Is What It Feels Like z produkcie Jamieho Woona. Našťastie je to len výnimočná chybička z celej kolekcie.

Celkovo Goddess predstavuje prirodzenú harmóniu medzi temnou elektronikou a "svetlejšími" žánrami ako sú soul a R&B. Pre tieto žánre je netradičná forma ženskosti, ktorú si osvojila BANKS. Je totiž sexy bez toho, aby sa vyzliekala, citlivá bez toho, aby bola patetická a drsná bez toho, aby odmietala potrebu muža. Jej debut je preto napriek občasnej monotónnosti výrazný a hodný pozornosti.


BANKS - Goddess
(Harvest Records / Good Years Records / Universal Music, 2014)

1. Alibi
2. Goddess
3. Waiting Game
4. Brain
5. This Is What It Feels Like
6. You Should Know Where I`m Coming From
7. Stick
8. Fuck `Em Only We Know
9. Drowning
10. Begging For Thread
11. Change
12. Someone New
13. Warm Water
14. Under The Table

iTunes deluxe edícia:

15. And I Drove You Crazy
16. Fall Over
17. Before I Ever Met You
18. Bedroom Wall

TIP: Nechajte sa očariť temnou kráskou BANKS aj na Deezeri.

Autor: Marek Majzon
Foto: Album cover, foto v článku: Facebook.com/hernameisbanks