Kapela Tu v dome, ktorá používa banjo neironicky a nehipstersky, prichádza s novým albumom. Novinku s výstižným názvom Protichodné chute ale aj vynovenú zostavu skupina predstavila a pokrstila minulú sobotu intenzívnym bratislavským koncertom.

Tu v dome je zvláštna kapela. Ako už naznačuje jemne introvertný názov, funguje predovšetkým tak trocha pre seba, ľuďom sa moc neponúka. Predstavuje zoskupenie spriaznených ľudí, z ktorých má každý dosť vlastných kreatívnych ventilov (od karikatúr cez "Desmod intelektuálov" až po jednu z najkrajších slovenských kníh) a predsa ich čosi ťahá aj k spoločnej tvorbe. Ozo Guttler, Ali Kobzová, Ladislav Ďurko, Martin "Shooty" ŠútovecBroňa Schragge spolu hrajú, lebo ich to baví a tá zábava je nákazlivá.

Voľnočasová kapela

Napriek tomu Tu v dome nie sú obyčajnou "hobby kapelou". Ich hudba je voľnočasovou aktivitou v tom najlepšom slova zmysle – vyprodukovaná bez tlakov a obmedzení. Nechýba im nadhľad, no na rozdiel od mnohých podobne uvoľnených kapiel, tu ho dopĺňa celkom vážny záujem o ovládnutie svojich nástrojov a hudbu ako takú. Tu v dome posúva koncept kapely, v ktorej hrajú kamaráti kamarátom, ďalej a ich kamarátsky kruh sa celkom prirodzene rozširuje.

Pri prvom stretnutí s popevkami ako Hovno vieš či Umrem, umrem, ale neviem kedy, poslucháč ihneď získava "insiderský" pocit – Tu v dome prenášajú svoje interné vtipy na pomerne slušný počet poslucháčov. Iste, napriek zloženiu nikdy nebudú super-kapela typu Zlokot, svoje miesto na slovenskej hudobnej scéne okupujú príliš skepticky, no s istotou. Nie nadarmo sú práve tieto dva spomínané songy takým menším undergroundovým kultom. (Undergroundom v tomto prípade myslíme nenásilne hodený salám na celú hudobnú scénu a kariéru).

Samotný krst albumu prebehol tiež veľmi tu-domácky: bez akéhokoľvek náznaku krstenia. Tu v dome prišli v sobotu v KC Dunaj predovšetkým zahrať a namiesto veľkých ceremónií fanúšikom postačili Ozove príbehy o mačacom Hitlerovi a zadkoch, prípadne vytiahnutie ex-členov kapely na záverečný song.

Tu v dome na krste v KC Dunaj, 20.9.2014 Zdroj: Andrej MannAlbum mal živú premiéru v sobotu (20.9.) v bratislavskom KC Dunaj - viac fotiek

Kapela bez snahy niečo dokazovať a niekam patriť je osviežením pre uši a novinka Protichodné chute to len potvrdzuje. Nový album prichádza šesť rokov po zatiaľ poslednej nahrávke Neskorý zber a niekoľkých personálnych zmenách v kapele. "V dome" sa momentálne ocitajú ženy a s nimi aj sláky – violenčelo Broni Schragge a husle a vokál Ali Kobzovej. Ten je najväčšou zmenou – v deklamácii textov strieda speváka Myfa a hoci je dôstojnou nasledovníčkou, celkovému vyzneniu kapely by prospel spevák alebo speváčka s výraznejšou farbou hlasu a prejavom.

Textová zložka kapely je totiž aj na najnovšom albume špičková – tvoria ju básne Emily Dickinsonej, Jaroslava Seiferta či Charlesa Baudelaira. Tie by si zaslúžili spevácky charizmatickejšieho interpreta, ako to funguje napríklad v Tornádo Lue, ktorých tvorba je tiež z veľkej časti založená na zhudobňovaní poézie.

S nadhľadom si pýtať právo zomrieť

Zaujímavým momentom Protichodných chutí sú však aj autorské texty z dielne Broni Schragge a Ladislava Ďurka, zapadajúce do zvyšku diela svojským premiešavaním morbídnosti a hravosti. Temnota a posadnutosť smrťou je silným motívom kapely. V ich podaní je však skôr bezuzdným tancom nad hrobom – s humorom, nadsázkou, temnota "polopatistická" až je tá márnosť života smiešna. Lebo keď vám naložia texty ako Baudleairove zvolania typu "Ó bolesť so mnou poď a nájdeš utíšenie" či Dickinsonovej zavŕšenie krásnej básne o srdci "pýta si právo zomrieť", nezostáva nič iné, než brať to s humorom.

Melódie Tu v dome preto dobre odsýpajú a neodbytne nutkajú k tancu. Sláky im dodávajú hĺbku i určitú nehu, no charakteristickým zvukom je Shootyho banjo. Nástroj, ktorý sa spája s množstvom kotlikárskych predsudkov, zrazu znie sviežo a zábavne, bez irónie. Zároveň je z veľkej časti zodpovedný za žánrovú nezaraditeľnosť kapely – jej zvuk je organicky zrodený zoskupením nástrojov a tvorivých síl aktualizovanej skupiny. Zážitok pre všetkých, ktorí sa neboja prekonávať žánrové predsudky deliace slovenskú hudbu na rôzne skupiny a podskupiny.

Tu v dome - Protichodné chute
(Slnko Records, 2014)

1. Ó bolesť