The Ills dodržiavajú tradíciu, podľa ktorej sa im so železnou pravidelnosťou darí každé dva roky vydať dlhohrajúci album. Ten štvrtý vyšiel 20. apríla pod názvom Ornamental or Mental a potvrdzuje, že kapela nikdy neznie rovnako ako na predošlej nahrávke. Krízy a iné nešváry sa progresívnym Bratislavčanom vyhýbajú, zostáva iba skvele odvedená inštrumentálna práca.

Zatiaľ čo začiatky (2008-2010) sprevádzali "detské choroby", druhý album Splendor (2012) ukázal nesmelé pokusy o vybočenie z koľají, nahodených svetovými velikánmi žánru. Snaha vyvrcholila tretím počinom Zoya (2014), ktorým si formácia otvorila dvere do vlastnej ríše, kde si už môže slobodne robiť to, čo sa jej zachce. To vysvetľuje fakt, prečo má novinka takú sviežu chuť. Hudobníci si radosť zo slobody, a teraz už môžeme povedať, že aj originality prejavu chcú vychutnať čo najviac a v čo najpestrejších podobách. Ťažkopádnosť vystriedala dynamika, zaváhania sa prílivom inšpirácie a skúseností vytratili a v pozadí z nich zostali len obrysy.

Vplyvy zo zámoria na poctivých a osvedčených základoch

Značný podiel má na tom okrem produkcie, o ktorú sa kapela postarala spolu s Dominikom Suchým (zabezpečil aj mixáž), zvukový mastering v nashvillskom štúdiu Sage Audio. Zvukár Steve Carrao nastavil parametre tak, že v prepracovaných inštrumentálnych pasážach priezračne počuť každý detail nástrojov. Zámorský vplyv sa logicky nepodpísal len na zvuku. V srdci invenčne pomenovaného kúsku Carol Goat hľadajte na rozbehnutú lokomotívu plynulo napojený melodický brejk, odkazujúci na tvorbu legendárnych Texasanov Explosions In The Sky. No v porovnaní s novinkou EITS, ktorá vyšla nedávno, sú Slováci stále verní rozvíjaniu pôvodného odkazu post-rocku, nepoznačeného elektronickými vylepšeniami.

The Ills našťastie vedia, že cesta naprieč USA ešte nezaručuje výhru, a preto budujú hlavne na kvalitných základoch svojej predošlej tvorby. Spomienky na ranú etapu vyvstávajú v Cross The Seas My New Disease, klasickom "landscapeovom/zúrivom" matiné ako vystrihnutom z učebnice horúčkovitých čias, kedy chcel robiť post-rock každý, kto vládal v rukách udržať gitaru. Nejde však len o obyčajnú pripomienku zvuku "made in 2008" - chalani všetkým tým melodickým linkám vedia vymyslieť rafinované nuansy, aby výsledok nepôsobil naivne a prvoplánovo. Pretože na post-rockovom albume nemôže byť nič horšie než to, že si ho človek vypočuje a nikdy viac sa k nemu kvôli stokrát omieľaným a nudným postupom nevráti.

Súvisí to s vyčerpanosťou, ktorému sa nevyhne žiadny, akokoľvek zaujímavý a invenčný štýl. Ani The Ills nie sú žiadni revolucionári. Pochádzajú z mestského prostredia, vedia však namaľovať úchvatné krajinky. Ťažia z obrazotvornosti, ktorú pre uši poslucháča pretavujú do vlastných vízií. V nich sú stále prekvapujúci a posúvajú svoj výraz. Ich snaha má opodstatnenie a na rozdiel od niektorých kolegov nie sú karikatúrou samých seba. No aby fanúšikovia padli na zadok, museli by chalani nabudúce pridať niečo úplne nové, čo by však nemuselo vzhľadom k ich tradíciám dopadnúť dobre. Takže otázka je, či to za taký risk stojí.

Sebaistá plavba na labilne plynúcom post-rockovom toku

Gitary sa majú čo obracať, našťastie rukopis Martina Krajčíra je rokmi vybrúsený a nováčik Miroslav Luky zapadol do súkolesia viac než dobre, keďže synchrónna hra nedáva šancu hluchým miestam. Invencia riffov a liniek je porovnateľná so zahraničnou konkurenciou. Silné motívy prechádzajú z pásma tíšin do búrkových zón s úplnou samozrejmosťou, kde takmer nie je možné postrehnúť hranicu prechodu. Prepletanie melodických stružiek vody z potôčikov s disharmonicky sa valiacimi horskými riavami patrí k povinnej žánrovej výbave, kumšt je urobiť to nenásilne a plynulo. A Bratislavčania toto remeslo zvládajú na jednotku.

Rytmická stránka určite nezohráva sekundárnu rolu. Invenčné údery Ľuboša Hodása v nepravidelnom rytme sú poznávacím znamením explozívne gradujúcej pasáže skladby Seed Wishes a za brilantný vibrafón by si kapela zaslúžila medailu. Pocítiť hĺbku výrazu je možné z hry basovej gitary, ktorú má na svedomí Peter Berák. Celá štvorica robí česť názvu albumu, každý člen má svojský prejav, dotvárajúci skutočne ornamentálny kolorit. Napokon, druhá polovica s troma rozsiahlymi kompozíciami je ich doterajším vrcholom, či už ide o prepracovanosť, energický náboj, schopnosť maľovať krásne krajinky i suverénnosť prejavu.

Fire Flies pripraví horúcu pôdu tým, že neprezradí úplne všetko a skromne sa zastaví kdesi v polceste, len aby Waltz on Mars mohla prevziať opraty a predviesť fenomenálnu vsuvku s hmlistým odkazom na art-rockové postupy. Vzhľadom k potenciálu Bratislavčanov nejde o až tak prekvapivý moment, keďže brány sú v roku 2016 otvorené dokorán. Deväťminútový Laugh Will Tear Us Apart nezaprie podobu s legendárnym titulom Joy Division a hoci nejde o porovnateľné tituly, pre The Ills ide minimálne o jeden z kľúčových momentov kariéry, lebo hudobníci sa tu blysnú v tom najlepšom možnom svetle a na pokraji vlastných možností.

Hoci sa mnohým kapelám nevyhla kríza tvorivosti, The Ills majú jasno a tvrdohlavo kráčajú vytýčenou cestou, lemovanou technicky i feelingom výdatnými nápadmi. Gitary sa podobajú vŕbam s koreňmi usadenými v histórii žánru, nezabúdajúc nasávať podnety aj z iných zdrojov. Rytmika sa dá prirovnať k nepokojne meandrujúcej rieke, vymieľajúcej stále hlbšie dno. A poslucháč sa stáva organickou súčasťou prekrásnej krajiny. Preto je Ornamental or Mental zvukovo, hudobne a pocitovo najlepšou platňou, pod akú sa bratislavská štvorica podpísala.

Prečítajte si: The Ills ako prví Slováci zahrajú na prestížnom festivale Iceland Airwaves

Takto znie jeden z najlepších slovenských albumov roka: