Zlokot je unikátnou nadžánrovou kapelou, ktorá v roku 2013 svojím prvým albumom rozvírila hladinu slovenskej hudobnej scény. Slowakische Idiot bol skvelým debutom, očakávania od albumu č. 2, ktorý vydalo Slnko Records vlani v novembri, tým pádom boli nemalé - zvlášť keď bol odvážne nazvaný Slowakische Genius. Nedá sa preto vyhnúť porovnávaniu.

V prvom rade prešiel Zlokot jednou personálnou zmenou, keď už krátko po nahratí Idiota (a vlastne ešte jeho pred vydaním) vymenil Michal Lašán na bubeníckom poste Mária Marcineka. Doplnil tak stabilnú trojku, ktorý tvoria gitaristka Stanka Apfelová, raper Pavol "Lyrik" Remiáš a basgitarista a majster zvuku Erik "Losos" Horák, ktorý predtým s Lašánom pôsobil aj v kapele Noisecut.

Album Slowakische Genius tematicky a hudobne nadväzuje na Idiota. Je vlastne jeho pokračovaním, tak ako PR Queen je dvojičkou HR kráľa - podobných paralel sa dá nájsť viacero. Novinka má však oproti prvotine menej skladieb s priamočiarymi chytľavými melódiami, preto sa na prvý posluch môže javiť, že sa tu nachádza menej potenciálnych hitov.

Je to zdanie, ktoré môže klamať. Pilotný singel Wu wej by si vďaka svojej sviežej atmosfére a textu určite zaslúžil väčšiu pozornosť, než sa mu zatiaľ dostalo. Song, ktorého refrén spolu s Lyrikom svojsky a jemne dadaisticky naspievala gitaristka Stanka, totiž spĺňa všetky atribúty plnohodnotného neprvoplánového alternatívneho hitu. A hoci dnes už vieme, že väčší priestor skladba nedostala ani v tom najkompatibilnejšom rádiu, reakcie fanúšikov na koncertoch hovoria za všetko.

Paľbu slov a bítov zjemňuje ženský vokál

Na rozdiel od Idiota, ktorý naspievalo toľko hosťujúcich spevákov, že sa ledva vmestili do bookletu, sa kapela tentokrát rozhodla ťažiť pri vokáloch iba z vlastných zdrojov. Nahrala tak album, ktorý môže na koncertoch ("tradičné rodinné" turné začína už zajtra U Očka v Bratislave) odohrať tak, ako znel v skúšobni a štúdiu, bez nutnosti objednávať mikrobus pre hudobných hostí. Zlokot vďaka tomu na druhom albume objavil silný tromf - svieži mix spevu (Stanka) a rapu (Lyrik), ktoré v refrénoch skladieb Wu wej a Rauš pôsobia veľmi harmonicky a stávajú sa silnými momentmi platne.

Nehovoriac o tom, že Lyrik, ktorý sa doteraz mohol javiť ako konzervatívny raper, si na platni aj trochu zaspieval, pričom v nadupanej indie-rockovej Tanec Vlasty a Mira jeho refrén vôbec neznie márne. V rockovejšom duchu pokračuje v závere platne aj Pieseň mravokárna - energický tranz znejúci ako vydarený mutant Midi lidí a Tatabojsov.

Apropo, Lyrik. Táto zaujímavá postava slovenského hip-hopu a novodobej alternatívy so svojským pohľadom na svet je práve tou esenciou, ktorá robí prostredníctvom originálnych rýmov zo Zlokota výnimočný projekt. Jeho texty opisujú skôr tú neveselú stránku dnešnej reality ("Padám jak výsadkár uprostred explózií, fľaky na duši aj mysli aj sietnici trhajú tkanivá, som vír" - OH Blues), takže čakať nejaké romantické príbehy by bolo márne, ak do tejto kategórie nepočítame Rauš - temnú baladu o hotelových zblíženiach.

Pri nesústredenom počúvaní môžu niektoré texty pôsobiť vulgárne a plytko, no v skutočnosti sú nekompromisnými výpoveďami človeka s nadhľadom a nesporným talentom spájať slová do rytmických celkov, ktoré ukážkovo "sedia" nielen na kľudnejších organických beatoch Modrých hôr ale aj v spojitosti s Lososovou acido-elektronickou produkciou. Príkladom za všetky je nadupaný song Apokalytik disko extrémne vhodný pre kluby so silnou aparatúrou ("Nitro, peklo, detox detto neón, bež tmou, cez clashe svetov"). Lyrik má skrátka rokmi dobre vytrénovaný jazyk a jeho artikulácia je miestami tak rýchla, že ak by sa konala národná súťaž v disciplíne WPM (words per minute - počet slov za minútu), určite by skončil minimálne v prvej trojke. ("Tvoj barák, ty babrák, brácho tak bacha, Abrakadabra, zas tá banda dáva, randal ofinu berem jak skalp, slowakische genius zdraví sál" – úvodná Slowakische Genius).

Hlavolam všehochuti

Zlokot svojím druhým albumom jednoznačne potvrdil status nezaškatuľkovateľnej kapely. Slowakische Genius je menej pesničkový ako jeho predchodca, má menej jedinečných melodických nápadov, no vyčnieva precíznosťou aranžmánov, ktoré sú najmä po elektronickej a zvukovej stránke dotiahnuté do posledného detailu. Čerešničkou na torte skvelého zvuku je mastering EcsonWaldesa, elektronického mága spoza rieky Moravy.

Všehochuť, ktorú génius prináša, garantuje pre tých poslucháčov, ktorí nemajú žánrové predsudky, vcelku zaujímavý trištvrtehodinový príbeh. K počúvaniu však odporúčam otvoriť si booklet s textami, pretože nie je v silách bežného smrteľníka vnímať toľko hudobných, zvukových a slovných vnemov súčasne. Album je ako hlavolam, pri jeho počúvaní sa ocitnete v labyrinte, v ktorom váhate, či zostať vo vnútri alebo hľadať cestu von.

Slowakische Genius nesklamal, ale keďže forma je na ňom často silnejšia ako obsah, bolo by odvážne považovať ho za geniálny album. Poctivá práca pri jeho tvorbe, progresívny zvuk a Lyrikov originálny rap ho však určite radia do nadpriemerných vôd súčasnej slovenskej tvorby. Prijať Zlokot nie je povinnosť, ale vypočuť by ste si ho určite mali.

Zlokot – Slowakische Genius
(Slnko Records, 2014)

1. Slowakische Genius