Trojicu nadaných a veľmi aktívnych hudobníkov Robert Pospiš, Martin Sillay a Nikolaj Nikitin poznáme predovšetkým z nahrávok na poli jazzovej, experimentálnej alebo vážnej hudby. Minulý rok sa však vydali trochu iným smerom a v krajine neobmedzených možností nahrali album Spev Tebe. Spolupráca s výbornými americkými hudobníkmi posunula výraz platne trochu ďalej od ich bežného akčného záberu.

Nahrávania unikátneho medzinárodného albumu sa za "americkú stranu" zúčastnili basgitarista Stanley Banks, klavirista a organista John Peters a bubeník Taru Alexander (okrem iných hrali s umelcami ako Alicia Keys, Etta James, Aretha Franklin alebo George Benson). Súčasťou zoskupenia je aj slovenská speváčka Hanka Gregušová, alias Hanka G, ktorá už niekoľko rokov žije v New Yorku.

Po experimentoch trochu viac pohody

Práve v tejto inšpiratívnej hudobnej metropole našli Robert Pospiš, Martin SillayNikolaj Nikitin živnú pôdu pre platňu, ktorú by od nich asi čakal iba málokto. Ich doterajšie nahrávky Balady (2015), Cikker 105 (2016), Exodus (2017) a v prípade prvej menovanej dvojice aj Doba (2013) a Príchody odchodov (2010) sú síce hudobne rozmanité, no charakterizuje ich ponurejšia atmosféra, príklon k experimentom či zameranie na náročnejšie alebo žánrovo vyhranené publikum.

Minuloročným albumom Spev Tebe zatiaľ najvýraznejšie ukazujú, že im nie sú cudzie ani "ľahšie" žánre, pochádzajúce prevažne z druhej strany Atlantiku. Po textovej stránke ich inšpirovali básne Walta Whitmana, konkrétne vybrané časti z diela Spev o mne, ktoré do slovenčiny preložil Martin Solotruk. Roberta Pospiša (spev, produkcia) už dávnejšie očarila hudobnosť Whitmanových veršov a aj preto bolo nutné nahrávať platňu práve na mieste, kde básnik pôsobil.

Samozrejme, ak hovoríme o "ľahšej" hudbe, je potrebné brať to s nadhľadom, muzikanti predsa len nezaprú svoj jazzový naturel. Ide o žáner, ktorý sa skladbami prepletá ako červená niť. Saxofón Nikolaja Nikitina je rafinovaný rovnako ako Petersove klavírne etudy, no či už maľujú soulové, R&B alebo gospelové odtiene, nákazlivosť liniek je zaručená. Sillayova gitara je o trochu menej nápadná, ale keď už dostane slovo (Mesto spí a krajina spí), treba zbystriť pozornosť / taký podmanivý feeling nemá u nás veľa gitaristov, o originálnom spôsobe hry ani nehovoriac.

Veľké veci sa dejú medzi riadkami

Po melodickej stránke ide zrejme o to najchytľavejšie, čo sa trojici muzikantov zatiaľ podarilo vytvoriť. Priamočiarosť však v tomto prípade neznamená prvoplánovosť. V kompozíciách sa toho veľa udeje pod povrchom. Aj na prvý pohľad obyčajný gospel (Amerika spieva) robí divy vďaka premysleným klávesovým a dychovým nástrojom. Veľký podiel na vytvorení tej správne "americkej" atmosféry má aj rytmika, ktorá otvára široké inštrumentálne možnosti, pričom je ľahká a pohodová ako sa na zaoceánskych jazzmanov patrí.

Solotruk sa s prekladmi popasoval zdatne, aj keď pár spojeniam, ktoré v slovenčine neznejú veľmi pôsobivo, sa vyvarovať nedokázal (napr. "starý manžel spí pri svojej žene a mladý spí pri mladej"). Navyše sa podobné verše do hudby vtesnávajú dosť zložito, o čom svedčí i frázovanie spevákov. Ani drobné nedostatky však nemôžu potopiť ambiciózny umelecký zámer, ktorý svoju hodnotu nepochybne má, a výkony oboch spevákov. Hanka Gregušová je rovnocennou, výborne zvolenou partnerkou k prejavu Roberta Pospiša. Ten sa pri speváčke so zamatovým soulovým vokálom nadýchol k veľmi precítenému výkonu a zostala mu i chuť experimentovať s jemnou moduláciou hlasu (Blúdim videním).

Nikolaj Nikitin, Robert Pospiš a Martin Sillay príjemne prekvapili tým, s akou ľahkosťou si našli prechodné miesto v soulovej, gospelovej, folkovej a R&B polohe s jemnou jazzovou príchuťou. Svedčí im viac než dobre, navyše získali nové skúsenosti a s pomocou hosťujúcich muzikantov si pootvorili dvierka k ďalším možnostiam svojho hudobného vývoja. Pravdepodobne ide o jednorazový počin, no keby sa páni v budúcnosti rozhodli zopakovať si túto neskutočnú slovensko-americkú pohodu ešte raz, určite u poslucháčov platne Spev Tebe môžu rátať so súhlasom a podporou.

Robert Pospiš, Martin Sillay, Nikolaj Nikitin - Spev tebe
(2018, Real Music House)

1. 30th Dr. & 29th St.