Štvrtý album kanadskej elektronickej skupiny Crystal Castles nemôžeme považovať za pokus o comeback po odchode speváčky Alice Glass. Ethan Kath sa o návrat ani nepokúša a smelo pokračuje i bez nej, hudobne iným smerom, temnejšie a pomalšie.

Energický tanečný elektro-punk z predchádzajúcich albumov striedajú melancholické klávesy a naliehavý spev nového hlasu v zostave, cítiť však aj vplyvy housu či techna. Možno i preto album Amnesty (I) nemá za názvom v zátvorke poradové číslo (IV) ale číslovanie začína od začiatku.

Najskôr sa ale museli postupne zmeniť Crystal Castles. Prvý väčší posun vo zvuku prišiel s tretím albumom III a zásadou - žiadne počítače, kedy Kanaďania zobrali do rúk iba syntetizátory a klávesy. Nasledujúcou zmenou, ktorá definuje zvuk formácie v súčasnosti, bol odchod vokalistky Alice Glass koncom roka 2014. Už po pol roku Ethan Kath vydal singel Frail s novou speváčkou Edith Frances.

Štvrtý album je zatiaľ najtemnejší, dominuje pochmúrny zvuk syntetizátoru a low-fidelity efekty či glitche. Ukričaný spev Edith znie iba na pozadí, podprahovo sa nám snaží niečo zdeliť, no akoby zaniká skôr, než sa to podarí. I toto dotvára atmosféru albumu, ktorý postupne graduje, občas však mierne pribrzdí, aby držal poslucháča v napätí a neistote čo príde.

Edith Frances sa nehrá na náhradu za Alice Glass

Amnesty (I) otvára track Femen, v ktorom sú použité útržky zo ženského speváckeho zboru Scala a ich verzie piesne Smells Like Teen Spirit. Už druhá pieseň Fleece ukazuje kvality Edithinho spevu. Striedajú sa jemnejšie housove pasáže so spevom a brutálnejšie, klávesové časti odkazujúce skôr na pôvodnú tvorbu Ethana Katha. Nasleduje mäkší a ľahší Char, kde krásne vyniká skľúčený spev, po ktorom prichádza prebudenie v podobe najrytmickejšej a najagresívnejšej skladby albumu Enth.

Pre Crystal Castles sú charakteristické zvraty, či už striedanie rýchlych a hlučných skladieb s pomalšími a nežnejšími, tak i v rámci jednej piesne. Sadist začína pomaly, niekde v pozadí počuť pokojný ženský spev, ktorý niekoľkokrát strieda úpenlivý zvuk syntetizátoru. Tell Her How To Hunt je na prvé počutie inštrumentálna skladba. No pri pozornejšom vypočutí badať pod hudbou i nejasný a neidentifikovateľný spev a celkovú náladu albumu ďalej stupňuje Chloroform.

Nové duo spolu funguje takmer dokonalo

Nasledujú dve najsilnejšie skladby albumu. Frail bol prvý nový song, ktorý po troch rokoch skupina vydala, a zároveň aj prvé predstavenie prichádzajúcej speváčky. Potlačenie spevu do pozadia, pod hudbu, sa v týchto chvíľach stáva kontraproduktívne, žiadalo by sa viac voľnosti a počuť Edithin spev naplno! Naopak, pri pokojnejšej Concrete funguje spojenie dua opäť vynikajúco. Ornament ešte viac spomaľuje a pripravuje poslucháčov na záver albumu. Jeho digitálne vydanie ukončuje Their Kindness is Charade, kde tichý a harmonický spev naposledy preruší Kath a jeho hlučné klávesy.

Vydanie na fyzickom nosiči obsahuje v porovnaní s digitálnou verziou o jednu bonusovú skladbu viac. Kept, podobne ako Femen, je bez vlastného textu, doplnená výstrižkami iných skladieb, v tomto prípade zo skladieb New YearOther People od Beach House. Ide o plnohodnotný song z albumu, ktorý nemá len úlohu vaty na doplnenie špeciálnej edície. Svojím zvukom evokuje a pripomína debutovú nahrávku Crystal Castles z roku 2008. Tu narážame na jediný zjavný nedostatok Amnesty (I). Ethan Kath pri produkcii menej experimentoval či riskoval ako v minulosti a stavil skôr na istotu.

A ako môže jeden album zmeniť svet k lepšiemu? Crystal Castles sa rozhodli venovať celý svoj podiel z albumu Amnesty (I) ľudsko-právanej organizácii Amnesty International, ktorá bojuje za dodržiavanie ľudských práv na celom svete. Taktiež vyzývajú ďalších hudobníkov a hudobníčky k rovnakému kroku.

PS: Charitatívny rozmer svojej tvorbe dodáva aj Alice Glass, ktorá od opustenia Crystal Castles svojpomocne vydala v júli 2015 skladbu Stillbirth. Singel mal zvýšiť povedomie o domácom a sexuálnom násilí, výťažok šiel na pomoc obetiam takéhoto násilia.

Crystal Castles – Amnesty (I)
(2016, Fiction Records)

1. Femen