V roku 2015 vyšla v agilnom vydavateľstve Pavian Records okrem iných nahrávka Bude nám dobre hudobníka a skladateľa Juraja Stráskeho, známeho pod skratkou JuSt. Na prvé počutie pôsobí jeho tvorba jednoducho, niektoré skladby však ukrývajú rafinovanejšie nápady s dlhodobou životnosťou. A jeho spoluhráči sú dôkazom toho, že na pesničkárskom poli sa pohybuje plejáda talentovaných muzikantov.

Okrem Pavian Records je veľkým pojmom Slnko Records, zastrešujúcim prevažne ženské pesničkárske osadenstvo (Zuzanu Homolovú, Katarziu, Iku Kraicovú, Soňu Horňákovú) a Archívneho chlapca, ktorému minulý rok vyšiel brilantný debut Zvery (mimochodom, svoje prvé turné odohral Juraj práve s Richardom Vávrom). JuSt robí mužskej menšine česť hneď od prvých tónov titulnej skladby.

Pohodová atmosféra zatiaľ veľa nenapovie o jeho kvalitách, no uvoľnenie v napätých časoch poteší. Najmä ak ho sprevádza presvedčivý hlas, mierne pripomínajúci Juraja Marikoviča. Podobností s Bad Karma Boy nájdete možno viac (atmosféra a "postranné" zvuky), no vzájomné vplyvy sú otázne, keďže JuSt začínal s EP JuSt ...budem hrať už v roku 2010.

Rovnako neobstojí ani prirovnanie k Archívnemu chlapcovi, ktorý je expresívnejší a používa prúd vedomia. Juraj neprežíva slová tak vehementne a dáva prednosť rýmom. Ich spoločným menovateľom by však mohlo byť využívanie širšej zvukovej škály od dychových cez strunové až po bicie nástroje. A tak ako Richard, ani on by sa nezaobišiel bez pomoci znamenitých hostí.

Po dlhohrajúcom debute Poďme preč z roku 2014, na ktorom spolupracoval s Tomášom Slobodom (Le Payaco, Sounds Like This), sa tentoraz o nahrávanie a aranžmány dvanástich piesní podelil s Ladislavom Tvrdým (gitara). Okrem neho si povolal Rolanda Uškovitša (bicie), so saxofónom a spevom pomohol Peter Sandanus a vokálne prispela Lenka Jombíková. Za jedenásť songov je textovo i kompozične zodpovedný Juraj, výnimkou je anglická skladba Quiet man, ktorej text napísal Timothy Eldridge a jej spoluautorom je Laco Tvrdý.

Dobrá pesnička sa cení, či už ide o country, folk alebo rock

Dve gitary nie sú uvedené len na papieri, ich symbiózu môžete jasne počuť v optimisticky pulzujúcej skladbe Jeseň, ktorá je napriek názvu odetá do veselého folkového šatu, či v slovenskom poňatí country Môžeš ísť s dynamickejším nádychom. Sitarovým nápevom Indie v piesni Vlci, podobným tvorbe modernej pesničkárskej ikony Becka, dodáva originálnu tvár vzdialený zvuk fujary. O krásny dialóg, akoby inšpirovaný lyrizovanou prózou, sa stará nežný Lenkin spev. Bez debát ide o jeden z najlepších momentov platne.

K pohodovým položkám, podobným titulnej, je možné priradiť až prehnane pokojné Ráno, brzdiace výborný rozbeh. Gejzír nápadov náhle mizne a markantné zlepšenie neprichádza ani s country songom Nič viac, uzatvárajúcim prvú polovicu albumu, ktorú napriek tomu možno označiť za nadpriemernú. Druhý polčas otvára nápaditejší folkrockový kus Poďme von, kde môžeme obdivovať takmer celú inštrumentálnu výbavu (ústna harmonika, organ, gitara, saxofón, perkusie, atď.).

Nápadité slovenské texty a anglický bonus navyše

Zdá sa, že práve bohatosť zvukov a ich zvláštne súznenie dvíhajú niektoré JuSt-ove piesne z priemeru niekam vyššie. Kým Starý a zlý je takmer "obyčajnou" pesničkou, Výlet má snovú atmosféru vďaka zvonivému zvuku nástroja podobného vibrafónu. Pop-rockový Život by som v rádiu aj napriek dôraznejšej gitare prehliadol, inak tomu bohužiaľ nie je ani na platni. Celkovou slabinou je totiž absencia momentu prekvapenia, ústiaca do lineárneho a predvídateľného priebehu piesní.

Situáciu zachraňuje naozaj pôsobivý hlas, väčší priestor však mohla dostať Lenka Jombíková. Jej vklad by bol prínosom, hoci rozumiem, že výpoveď má odrážať najmä Jurajove skúsenosti. Tomu sú prispôsobené veľmi dobré slovenské texty, ktorých je u nás ako šafranu, takže protagonista dostáva body navyše. Quiet man poteší priaznivcov zahraničných folkových umelcov - samotárov, a potvrdzuje, že Laco Tvrdý sa výborne činil aj ako spoluautor. Oprávnene ide o ďalší z vrcholov zatiaľ skromnej, no oduševnenej JuSt-ovej tvorby.

Ak hľadáte niečo autentické, pesničkové a žánrovo pestré, platňa Bude nám dobre vás nemôže uraziť. Približne štvrtina z nej je trochu slabšia v porovnaní so zvyškom, ten však rozhodne stojí za vypočutie. Originalita a nápady sú dávkované tak akurát, takže aj napriek hluchším miestam si dovolím označiť tento počin za nadpriemerný a hodný povšimnutia. V záplave kvalitných nosičov uplynulého roka sa určite nestratí.

JuSt - Bude nám dobre
(Pavian Records, 2015)

1. Bude nám dobre