Justin Bieber, alias "ten, čo vytvára protipól dvoch bojujúcich (ne)fanúšikovských základní" vydal v polovici júna svoj tretí album s názvom Believe. A vy sa s tým, verte, či neverte, musíte zmieriť. Keď vydal v marci prvý singel Boyfriend, nejeden odporca s antipatiou voči nemu musel uznanlivo priznať, že sa jedná o posun vpred a autori songu si vzali z dnešnej hudobnej produkcie len to najlepšie.

Po vydaní singla Boyfriend prišlo aj porovnávanie Justina Biebera s jeho starším a skúsenejším menovcom Justinom Timberlakeom, ktoré taktiež nebolo náhodné. Bohužiaľ, jeden záblesk podareného songu ešte nerobí hodnotný celý album.

Believe
má veľa hostí (Ludacris, Drake Big Sean, Nicki Minaj), veľa slov o láske, správnu vyváženosť medzi tanečnými chytľavými rádio hitmi a sladkými precitlivenými ódami, no ani jeden menovaný prvok nie je tým, ktorý ho odlišuje od desiatok iných popových albumov dospievajúcich mladíkov. Dokonca ani jeden z nich nerobí tento album výnimočným, o invencii nehovoriac.

Produkt pre mainstreamové rádiá

Už úvod ponúka zmesku R&B, dance-popu a dnes tak ťažko odignorovateľného dubstepu, resp. jeho popovej napodobeniny. Tak ako Boyfriend znie dospelo a načrtáva akustickejší smer novej dosky, tak ho hneď prvý song All Around The World udupe pod čiernu zem. Pieseň, ku ktorej značne prispel aj Ludacris, s ktorým Justin spolupracoval už na jeho najznámejšom songu Baby, má trochu nepochopiteľný text bez logiky. Ale budiž, hlavne, že je "radio-friendly". Slušným nadpriemerom v rámci súčasného mainstreamového popu je tiež song As Long As You Love Me (feat. Big Sean) "šmrncnutý" spomínaným dubstepom, žiadne paralely s rovnomennou piesňou od Backstreet Boys však nehľadajte.

Justin Bieber feat. Big Sean - As Long As You Love Me

Z trinástich songov, ktoré základná verzia albumu ponúka, by sa medzi tie vydarenejšie mohli zaradiť i kúsky Take You a Beauty And A Beat s Nicki Minaj. V Take You znie Justinov hlas vyzreto a dospelo, a hoci v refréne pieseň prejde do disko rytmu, neublíži jej to. V druhej menovanej cítiť vykrádačku Davida Guettu, len čo sa však ozve chytľavý basový groove (pre Justinovu tvorbu priam atypický) zacítiť ducha originality. Producenti sa vyhrali s rytmickou časťou a Nicki Minaj dodala šťavu tam, kde by to jednotlivec už sám neutiahol. Tu by sme však s vyratúvaním nadpriemeru asi skončili.

Klišé o láske a ceste k úspechu

Zvyšok albumu by sa dal popísať buď ako vata alebo ako neúspešná snaha o vytvorenie zaujímavých popevkov. Piesne ako Fall, One Love či Be Alright sú bezútešne zabudnuteľné, Catching Feelings som mala problém dopočúvať. Už dlho mi v ušiach neznelo nič tak podobné stokrát prepranému R&B klišé, nuž a Michael Jackson bol iba jeden, hoci sa nás Justin všemožne snaží presvedčiť o opaku.

S textovou zložkou sa autorské osadenstvo taktiež nenamáhalo, všetko stavili na jedinú kartu – lásku. No a ešte nejaké to povzbudivé slovo o tom, ako si treba veriť, lebo keby si Justin neveril, tiež by tu nebol a neponúkal osvetu "všetko začína z niečoho" a "neviem, ako som sa sem dostal".

Believe je sám o sebe popový album, na ktorý sa dá zvyknúť. Otázkou však je, kto už by len počúval hudbu, na ktorú je treba si zvykať? Ktovie, možno keď to Justin Bieber prestane hrať na sladkého chlapca a začne robiť hudbu skutočne po svojom bez producentského diktátu, budeme mu to veriť viac.

Justin Bieber - Believe
(Island Records, 2012)

1. All Around The World (feat. Ludacris)