Prvý album londýnskeho tria The xx vyvolal v hudobných vodách značný rozruch. Koláč pozostávajúci z dream popu, indie rocku a subtílnych elektronických beatov prekvapil najmä zvukom a charakterom, ktorý bol značne originálny. Medzitým sa kapela vypracovala na headlinera veľkých festivalov, vydala druhý, veľmi solídny album Coexist a teraz prichádza so svojou treťou, znamenitou štúdiovkou.

Emóciami oplývajúci počin s názvom I See You je plný vážnych tém aj strachu. Znamená však tiež živú premenu troch introvertných individualít, ktoré sa sústredili na hľadanie novej podoby svojho charakteristického zvuku a sebavedomia.

V prepracovaných nahrávkach je nepochybne badať veľký umelecký posun. Odrážajú sa v ňom skúsenosti získané jednak vďaka bohatému spoločnému koncertovaniu po vydaní prvých dvoch albumov, ale aj individuálne počas "oddychového obdobia", kedy spolu netrávili toľko času. Ako sami hovoria v rozhovoroch, chvíľu im trvalo, kým sa opäť naladili na spoločnú vlnu, no aj vďaka tomu sa ako kapela dokázali vyhnúť stagnácii.

Zvuková premena v prospech elektroniky

Ani tretí album nemožno označiť za veselý či iba pozitívny, no stretneme sa aj s úlomkami hravých tónov a rýchlejších melódií. Dostáva sa nám taktiež veľa samplov, elektronických pozadí a exotických impulzov pripomínajúcich zvuk veľmi podareného a komerčne úspešného sólového albumu hlavného "zvukového dizajnéra" kapely Jamieho xx - In Colour, akurát v trochu temnejšom šate.

Dvere do albumu predstavuje silná a energická skladba Dangerous. Nebyť charakteristického spevu Olivera Sima a speváčky Romy Madley Croft, poslucháč by ani nepovedal, že zvuk je z produkcie The xx. Silné melodické dychové party a beat koketujúci z technom však tvoria pestrú a prudko počúvateľnú kombináciu. Tancujúce vokály už len dodávajú celku lesk. K väčším odklonom od zvuku prvých dvoch albumov možno zaradiť aj skladby I Dare YouA Violent Noise či úspešný prvý singel On Hold. Všetky tri spája využitie elektronických prvkov už nielen v podobe rytmického základu, Jamieho mágia je tu spolu s vokálmi dominantným prvkom hudobnej zložky.

K výraznému posunu zvuku kapely možno prispel aj fakt, že album bol okrem domácej pôdy v Londýne nahrávaný aj v New Yorku, Los Angeles, Texase (v mestečku Marfa vznikol aj videoklip On Hold) či na apel čerstvo zasnúbenej Madley Croft dokonca v islandskom Reykjavíku. Speváčka tiež priznáva, že počas pobytu v USA absolvovala viacero stretnutí s popovými skladateľmi a interpretmi, ktoré ju inšpirovali k novému prístupu pri tvorbe melódií a textov.

Intímne spovede pokračujú v dospelejšej podobe

Hoci novinka ponúka zopár skladieb, ktoré možno označiť za to najdynamickejšie a najveselšie v diskografii The xx, veľkú časť albumu tvorí ich presný opak. Aj tie najpomalšie piesne však majú popovejšie znejúce kontúry a čo je určite na škodu, na I See You takmer úplne absentujú jednoduché ale mimoriadne výrazné riffy, na ktorých si The xx odchovali svoju fanúšikovskú základňu. Výraznejší gitarový doprovod môžeme zachytiť najmä v intímnych skladbách PerformanceBrave For You, ktorú Romy venovala svojim zosnulým rodičom.

Jej charakteristicky zafarbený vokál dominuje aj záverečnej piesni Test Me. Jeden z vrcholov albumu začína krehkým klavírnym doprovodom, postupne sa však v pozadí vynárajú zaujímavo znejúce dychy a nastupujúci atmosférický beat so "spievajúcim" zvukom podobným tomu, ktorý Jamie xx použil v úvodnej skladbe svojej sólovky (Gosh). Tu však znie v úplne inom kontexte, na euforický rave môžete zabudnúť. Väčšina skladieb The xx má podobu podmanivých intímnych spovedí, ktoré vyvolajú zimomriavky aj bez rýchleho tempa. Spevácke duo sa rovnako ako v predošlej tvorbe úprimne spovedá z vnútorných pocitov a z toho, ako vnímajú a sú vnímaní okolitým svetom. Aj v tomto smere však už pôsobia dospelejšie a sebavedomejšie.

The xx urobili dobre, že po Coexist nenahrali ďalší album, ktorý by ťažil z úžasnej atmosféry ich eponymného debutu. Naďalej však zostávajú svojskými dizajnérmi vokálov a jednoduchých melódií s komplexnými kompozíciami. Novinka je tiež dôkazom prestížnej práce s tichými pasážami a emotívnymi inštrumentálnymi výkyvmi. Odklon od gitarového a temnejšieho zvuku znie dostatočne presvedčivo, či už ste boli fanúšikom ich doterajšej tvorby, alebo ste ich doposiaľ nepočúvali a hľadáte novú a originálnu hudbu, do ktorej sa dá skutočne "ponoriť". Novinka je dôležitou a výborne zvládnutou súčasťou cesty, ktorú The xx začali ako tínedžeri. Teraz ukazujú, že ich umelecká dospelosť bude nemenej zaujímavá.

The xx - I See You
(2017, Young Turks)

1. Dangerous