World music pojme mnohoraké vplyvy. Tvorba ľudu, obohatená súčasnými aranžmánmi a nástrojmi, je lákadlom, ktorému podľahla i terchovská formácia Nebeská muzika. Na platni Zbojstory prináša štrnásť piesní pochádzajúcich výlučne z rodnej dediny. Ich na prvý pohľad jednoduchá hudba ponúka veľa náročných detailov a nekonvenčných inštrumentálnych postupov.

Členovia kapely "v civile" hrajú folklórnu hudbu a Nebeská muzika je pre nich spestrením pôvodného repertoára, vyplývajúcim zo záujmu o iné žánre. Súkromne si svoj štýl nazvali "sláčikový bigbít" - je rockovo rázny, melodicky perlivý a na ľudové motívy bohatý. Nekĺže iba po povrchu, vie dojať aj potešiť, zamraziť a vzápätí rozprúdiť krv, prebudiť hrdosť i zamyslieť sa nad neuveriteľne ťažkým životom v minulosti.

Lídrom kapely je Vlado Moravčík (sláčikové a dychové nástroje), ktorý nám o platni prezradil mnoho zaujímavostí, sólový spev má na starosti jeho manželka Ivka Moravčíková, prvé husle obsluhuje Ján Patrnčiak, druhé husle patria Martinovi Dikošovi, Andrej Dostál sa venuje violončelu a bicie nástroje nahral Rudolf Maják. Album poctili účasťou sólisti na heligónku, akordeón a husle či detský zbor.

Nie je to len o zbojníkoch, v Terchovej je veľa iných krás

Piesne je možné zadeliť do viacerých kategórií. Na klasické folklórne kúsky sa podobajú tituly ako Tanec či Sobáš, napokon, druhá z nich je prerobenou verziou známej melódie V pondelok doma nebudem. Čo sa týka drajvu, ten môže u Nebeskej muziky obdivovať nejedna etablovaná rocková formácia. Blízko k ľudu by mali, nebyť progresívnejšej prostrednej pasáže, aj Ovečky, premosťujúce k ďalšej skupinke piesní. Zastupuje ju rafinovaná Uspávanka (trojštvrťový takt pripomína valčík), tajomne znejúci Zločin alebo Vojenčina, koketujúca s jazzom. "Na predošlom albume sme mali skladbu Jazzinafart alebo spoločnú vec s jazzovou formáciou Pacora Trio, takže k tomuto žánru prechovávame sympatie, to isté sa dá povedať aj o klasickej hudbe," hovorí Vlado Moravčík.

Očividnú prevahu majú veselé námety, stelesnené napr. kúskom Borovička, ale i tu sú vášne krotené swingovými rytmami. Inde sa k bujarej nálade darí prepašovať nefalšovaný smútok, čo dokazujú Zbojníci, ozvláštnení mohutnou vokálnou predohrou a Šibeničky, podoprené sugestívne hlbokým hlasom Alojza Muchu. Veľký podiel na sile piesní majú znamenité texty. "Zámerom albumu je evokovať epický príbeh. Piesne reflektujú rôzne životné situácie z dôb našich predkov, chronologicky zoradených od narodenia po smrť. Iba tri piesne sú priamo o zbojníctve, ktoré v našich končinách symbolizuje Juraj Jánošík. Pre lepšiu ilustráciu príbehu obsahuje booklet grafiky na pomedzí pop-artového komiksu a insitných ilustrácií," približuje nahrávku líder skupiny.

Záver albumu logicky patrí skladbe Jánošík, rekapitulujúcej výrazové prostriedky v úhľadne melodickom slede. Muzikanti si však predsa len našli priestor na jednu drobnú výnimku - Škatuľová muzika je čistokrvným, autentickým terchovským folklórom a osobitnou kapitolou je do istej miery i Láska. "V skladbe znie ústna harmonika. Podľa dobových svedectiev sa tento nástroj v Terchovej vyskytoval bežne, kým ho nevytlačila heligónka. A keďže sa s ním chodievalo na vohľady, použil som ho v tomto 'love songu', venovanom mojej milovanej manželke. Kvôli špecifickej terchovskej tonalite som ju musel dať vyrobiť na mieru v Nemecku a navyše som sa na nej musel naučiť aj hrať."

Nebeská muzika - Zbojstory Zdroj: Hevhetia / Hev-Het Tune

Rockovú platňu bez gitár môžu závidieť aj v zahraničí

Z konceptu napriek všetkému najvehementnejšie vybočuje fenomenálny Terchovský plač. I preto étericky dojemné spojenie hlasu a píšťaly nemá na platni konkurenciu. "Tento nástroj je terchovská rarita - píšťala dvojačka používaná na kontru. Najznámejší interpreti na terchovské aerofóny sú Patrnčiakovci z bačovsko-rechtorského rodu. Teraz túto pieseň spieva už tretia generácia, stelesnená Jánom Patrnčiakom, na píšťalke hrám ja. Namiesto bežne hrávaných štyroch tónov sme využili kompletné tónové spektrum, vďaka ktorému sme pôvodný motív piesne Pase šuhaj rozvinuli do melancholickej nálady. Celkovo v terchovskej tradícii poznáme iba lydickú (durovú) tonalitu. Preto znie mol v kraji Jánošíka nejako inak."

Podstatným elementom world music je dodať starým skladbám nové aranžmány, ktoré výraz posunú z minulosti do prítomnosti. "Autorom aranžmánov okrem jedného som ja. Buď ma zaujme téma, motív alebo si skrátka vytýčim nejaký program, cieľ, ku ktorému potom hľadám vhodný obsah a formu. Nápady a improvizácie si zapisujem do klasickej partitúry, kde si nahodím všetky nástroje a vokály. Je to také moje tvorivé pieskovisko, kde si skúšam rôzne veci a realizujem všetky svoje predstavy. Výsledný návrh potom predložím kapele a skladba začne žiť vlastným životom, lebo každý dá to toho to svoje a náš zvukár potom vycizeluje ostatné veci."

Poslednou a najdôležitejšou kapitolou je spôsob, akým hudobníci alternujú gitary. "V štúdiu sme nepoužili ani jednu a z rockového inštrumentára sú tam iba bicie. Farebnosť zvuku je dosiahnutá len sláčikovými nástrojmi s efektmi a inými ľudovými nástrojmi. Okrem klasickej violy som použil 'pražcovanú' elektrickú šesťstrunovú violu, na ktorú som hral renesančným lukovým sláčikom a vyvinul som si špeciálnu techniku rockového pizziccata (brnkania). Pri hre na gitarovom 'gainovom' efekte môžem ťahať slákom a vzápätí hrať krátke staccato, pretože dokážem ukazovákom s nasadeným pazúrom brnkať, palcom pritlmovať struny a troma prstami si držať sláčik. Jej šesť strún zahŕňa tónový priestor, aký používa gitara. Môžu sa tak od nás učiť aj ľudia v zahraničí."

Nech už Nebeskú muziku nazvete sláčikovým bigbítom či tvrdšou formou world music, nedá sa jej uprieť svojráznosť, aká bola odjakživa typická pre Jánošíkovo rodisko. Platňa Zbojstory predstavuje kapelu v mimoriadne tvorivej fáze, v ktorej môže mať pokojne v rámci world music scény aj zahraničné ambície. Zatiaľ sa však formácia vonku nehrnie a radšej folklórno-rockový zážitok venuje ľuďom, ktorí sú ochotní oceniť kvalitnú, originálnu a z ľudových motívov vychádzajúcu hudbu. A tých napriek skeptickým hlasom o zbytočnosti tradičných hodnôt na Slovensku veru nie je málo.

Nebeská muzika - Zbojstory

(Hev-Het Tune, 2016)

1. Tanec