Tretí slovenský koncert amerického speváka a basgitaristu Stephena Brunera alias Thundercata pritiahol do bratislavského Atélieru Babylon zástupy ľudí. Koncert poznačili problémy so zvukom, pre ktoré niektorí v úvode zvažovali odchod, nakoniec sa však situácia zlepšila a väčšina večera sa niesla v znamení hudobnej virtuozity i energickej smršte.

Vystúpenie jedného z najinovatívnejších a najvšestrannejších basgitaristov súčasnosti spočiatku vyzeralo ako poriadne galeje. Nadšenie z príchodu 32-ročného hudobníka na scénu totiž veľmi rýchlo nahradilo sklamanie zo zlého nastavenia zvuku. Odolnejších fanúšikov síce bolestivé decibely neprimäli k odchodu, problémy však výrazne poznačili zážitok z prvej časti vystúpenia. Vďaka preto patrí organizátorovi, ktorý situáciu v priebehu koncertu pohotovo riešil a zvuk sa stal po niekoľkých pesničkách znesiteľnejším.

Podobné problémy nie sú v bratislavských kluboch (a na koncertoch všeobecne, keďže vo väčších priestoroch pre zmenu škrípe akustika) ojedinelým úkazom. Paradoxne sú to však často vlastní zvukári zahraničných hviezd, ktorí ľuďom pokazia zážitok. Mnohí totiž síce poznajú požiadavky kapely, no s mixážnymi pultmi "bojujú" bez ochoty nechať si poradiť lokálnym zvukárom.

Inak tomu nebolo ani v pondelok - problém sa podľa organizátorov intenzívne riešil už na poobednej zvukovej skúške, no zvukár kapely odporúčania domácich ignoroval a v úvodných minútach fanúšikom pripravil nepríjemnú "basovú masáž", pri ktorej si nemohli užiť kvalitné hudobné výkony. 
Kým po stranách sály sa zvuk trieštil, ľuďom stojacim pod pódiom ponúkol jeden veľký hudobný zhluk. Pri fúziách a komplikovaných postupoch, na akých Thundercat buduje svoj kreatívny svet, ide o veľký problém. Byť na koncerte experimentujúceho basgitaristu, ktorého nakoniec nepočujete a ktorý sa (podľa jeho vlastných slov) ani sám nepočuje, prinesie pôžitok len málokomu.

Thundercat v Bratislave, 3.4.2017 Zdroj: Marko Erd

Virtuóz v sandáloch s ponožkami

Aj napriek tomu však rodák z Los Angeles držal svoj muzikantský štandard pevne v rukách a jeho výkon nepoznačila ani veľká únava ku koncu turné. "Neviem koľko je hodín, netuším, aký je deň," hovoril napoly žartom, napoly vážne na margo šnúry, v rámci ktorej stihol pred Bratislavou od polovice februára navštíviť 35 svetových metropol. Aj to bol zrejme dôvod, prečo sa na turné udomácnil a na pódiách sa pravidelne objavuje v bielych sandáloch pripomínajúcich ortopedické papuče.
 

Koncert otvoril úvodným trackom Rabbot Ho z aktuálneho albumu Drunk, v priebehu večera však odzneli aj MmmHmm či Descent Into Madness - skladby, ktoré Thundercat nahral v spolupráci s hudobným experimentátorom Flying Lotusom. Ešte väčšiu radosť v publiku však priniesla These Walls, ktorou basgitarista prispel na kritikmi i verejnosťou oceňovaný album rapera Kendricka Lamara To Pimp a Butterfly (2015), za ktorú v roku 2016 získal aj svoju prvú Grammy.

Justin Brown v Bratislave, 3.4.2017 Zdroj: Marko ErdJustin Brown - diabol za bicími

Nadžánrová smršť pre pokročilých

Vynikajúco sa počas večera predstavil aj zvyšok tria. Kým atmosféru skladieb ovládol Denis Hamm za klávesmi, bubeník Justin Brown podával počas koncertu priam nadľudské výkony. Táto rytmická pyrotechnika ho stála niekoľko zlomených bubeníckych paličiek, ktoré následne skončili ako suveníry v publiku. Plusom Thundercatovej výpravy je aj skvelá komunikácia medzi muzikantmi, ktorá nestojí len na lídrovi a jeho šesťstrunovom Ibaneze. Je až zarážajúce, s akou telepatiou na seba trio v pozmenených skladbách dokáže reagovať. Smršť energického funku, elektroniky a jazzových fúzií obohatených o efekty a tučné improvizácie otáčal líder svojim soul-popovým spevom do úplne inej, miestami intímnej polohy. Táto surrealistická odysea bola hotovou erupciou nápadov, ktoré nenudili, poniektorých však neúnavný dril a nutnosť aktívneho posluchu ku koncu zmohla.

Väčšina fanúšikov však na konci tejto spočiatku tŕnistej dvojhodinovej cesty zažívala hudobnú extázu a koncert z cyklu City Sounds of Bratislava viacerí označili za doterajší vrchol koncertnej jari. Svedčil o tom aj búrlivý aplauz, ktorým si publikum vyžiadalo hneď dvojnásobný návrat hudobníka na pódium. Rovnako sa svojej popularite v tuzemsku tešil aj Thundercat, ktorý neváhal pred jednou z posledných skladieb streamovať nadšenú atmosféru v klube "priateľovi na telefóne". Fanúšikom sa tiež odmenil pozornosťou po koncerte, kde do úplného vyprázdnenia Ateliéru Babylon rozdával autogramy, fotil sa a debatoval s fanúšikmi. My dúfame, že nabudúce bude túto všeobecnú spokojnosť korunovať aj pôžitok z dobrého zvuku.

Thundercat v Bratislave, 3.4.2017 Zdroj: Marko Erd
Viac fotografií z koncertu

Autorka: Júlia Šimková
Foto: Marko Erd