Medzi štyri najväčšie mená uplynulého ročníka festivalu Sziget patrila rozhodne aj Sia. Tlačenica v dave pod hlavným pódiom naznačovala, že drvivá väčšina pondelňajších návštevníkov bola zvedavá, ako sa Austrálčanka, známa zahaľovaním svojej tváre, popasuje s takým veľkým záujmom. Odpoveďou boli dokonalý zvuk a zmiešané pocity.

Akoby vo vzduchu visela súťaž v tom, ktorá z veľkoformátových hviezd, akou Sia bez pochýb je, bude meškať viac. Jej koncert v rámci festivalu Sziget 2016 mal v pondelok odštartovať o pol desiatej večer, no ani po pätnástich minútach reklama na obrazovkách v priestore nezhasla a žiadny program sa nekonal. Vyzeralo to, akoby sa chcela vyrovnať Rihanninmu polhodinovému zdržovaniu z minulej stredy. O dve minúty na to ale 40-ročná Austrálčanka tieto myšlienky zahnala.

Videoklipy naživo

Dlhých sedemnásť minút plných očakávania prerušili prvé tóny singla Alive z jej ostatnej štúdiovky This Is Acting (2016). Na pódiu sa objavila biela "krabica", ktorá vytvorila v strede scény minimalistické pódium so štvorcovou podlahou a zadnou stenou. Uprostred stála interpretka s charakteristickou čierno-bielou parochňu siahajúcou od veľkej bielej stuhy až po nos. Prekvapením bolo, že mala na sebe nadrozmerné "svadobné šaty", ktoré by teoreticky boli na jej vkus až príliš vyumelkované. Akonáhle však začala spievať, vysvitlo, že obrovskú nariasenú sukňu tvorili tanečníci, medzi ktorými sa skrývala jej slávna tanečníčka Maddie Ziegler v typickom tanečnom trikote telovej farby. Teda, bola by to ona, ak by bolo pravdou to, čo nám ukázali veľkoplošné obrazovky.

Dynamický nástup mal za cieľ odkloniť pozornosť od speváčky a presmerovať ju na iné prvky na pódiu. Sia sa už v nasledujúcej skladbe Diamonds pobrala do zadného rohu "krabice", neskôr sa dokonca presunula ešte viac mimo centrum diania a väčšinu koncertu odspievala nehybne stojac na malom podstavci vedľa bielej scény. Prím totiž počas celej šou hrali tanečníci, lepšie povedané vizuálni umelci. Pri notoricky známom hite, ktorý preslávila Rihanna, sa na stoličke uprostred scény objavil muž v rukaviciach so zrkadlovou mozaikou, ktorá efektne odrážala priamo naňho smerované lúče svetla.

Repertoár speváčka doplnila aj skladbami z kritikmi viac doceneným albumom 1000 Forms of Fear (2014). Z neho to bola čistá hra na istotu a fanúšikom dávkovala single Big Girls CryElastic Heart či uzávierku v podobe masívneho Chandelier. Vo všetkých troch prípadoch na pódiu znovu ožili obľúbené choreografie 13-ročnej tanečníčky, pričom počas doznievania Siinho najúspešnejšieho sólového singla prišlo na rad aj klaňanie sa všetkých zúčastnených. Mnohí si vtedy určite položili otázku, či sa tanečníkov v predchádzajúcej hodinke na pódiu predstavilo naozaj tak veľa.

Ilúzia vs. skutočnosť 

Speváčka počas celého koncertu s divákmi vôbec nekomunikovala, takže celá šou pôsobila ako jednoliaty film. Dojem neprirodzenosti mohli mať najmä tí, ktorí sa nedostali až k pódiu, a boli tak odkázaní na to, čo videli na LCD paneloch. Z nich to skutočne celé pôsobilo ako sledovanie videoklipov, pričom technicky dokonalé zábery vzbudzovali pochybnosti o tom, či vizualizácie neboli prednahrávané a vpredu na scéne ich neimitoval niekto iný. Resp. či na pódiu v skutočnosti netancovali len niektoré z tvárí, ktoré bolo vidieť na obrazovkách.

Podozrivé by bolo už len to, že na profiloch Maddie Ziegler na sociálnych sieťach nenájdete ani zmienku o tom, že si spravila festivalový výlet do Budapešti. V trinástich rokoch by sa tým zrejme väčšina dievčat pochválila. No keďže počas koncertu sme boli od pódia príliš ďaleko, istotu nám dávajú až fanúšikovské videá zo skladieb ako AliveElastic Heart alebo Chandelier, z ktorých je jasné, že minimálne Siinu najväčšiu tanečnú hviezdu na pódiu zastúpila dablérka. Na obrazovkách sme teda nevideli úžasný prenos z pódia, ale vopred pripravené videá. Živú tanečnú šou si vychutnali len tí, ktorí si miesta v predných radoch vystáli od poobedia. Ktovie, či mali rovnako silný zážitok ako fanúšikovia, ktorí užasnuto híkali, keď sa hneď v prvej skladbe na obrazovkách objavila tvár talentovanej tínedžerky...

V prípade samotnej Sie je však napriek parochni jasné, že na pódiu stála skutočne ona. Jej spevácky výkon bol pritom natoľko bezchybný, že zahrávanie sa s mysľami neveriacich návštevníkov definitívne ukončil až jeden z najväčších hitov Titanium. Ten zaznel v "neGuettovskej" verzii iba za sprievodu klavíra, vďaka čomu sa mohla speváčka vokálne ukázať naplno a zahnať všetky pochybnosti. Kto by si bol pomyslel, že najemotívnejší moment koncertu príde práve so skladbou, ktorá je v originálnej podobe jednou z jej najväčších "odrhovačiek"?


Príliš dokonalá šou

Určite sa dalo počítať s tým, že vystúpenie chodiacej popovej záhady nebude tým, čo si tradične predstavíme pod pojmom festivalový koncert. Na pódiu totiž nebolo vidieť žiadnych hudobníkov a od začiatku bolo jasné, že ide o reprodukovanú hudbu so živým spevom. Bola to teda najmä pastva pre oči, originálna tanečná a scénická šou. Aj keď, ako sme zistili až po koncerte, trochu iná pre ľudí priamo pod pódiom ako pre tých, ktorí ju pre príliš veľkú vzdialenosť mohli sledovať iba na obrazovkách.

Je trochu zvláštny pocit, keď si človek spätne uvedomí, že namiesto živého predstavenia sledoval spolu s ďalšími desiatkami tisíc ľudí sériu prednahratých videí. Počas vystúpenia sa nad tým asi málokto zamýšľal - dramaturgia celej šou bola vyskladaná umelecky a koncepčne, takže fanúšikov dokonale vtiahla do deja a tá hodinka ubehla ako voda. S výnimkou úplného záveru, kedy spomínané hity Titanium a Chandelier spieval celý Sziget, však tomu celému chýbala pravá koncertná atmosféra. To, čo predviedla Sia, bolo možno viac, ako by niekto na festivalovom pódiu očakával, z hľadiska autentickosti a emócií (mimo toho, čo je obsiahnuté v jej hudbe) ju však nemožno nazvať inak ako ľadovou kráľovnou Szigetu.

Autor: Marek Majzon (externý redaktor)
Foto: Facebook.com/SzigetFestival

Súvisiaci interpreti: Sia