Punk'n'rollové komando najprv vypredalo klub MMC v rodnom meste a v polovici decembra sa im to podarilo aj v košickom Collosseu. Ich popularita rokmi neklesá, nezanedbateľnú rolu však zohral i fakt, že obe vystúpenia mali špeciálny ráz - kvinteto na nich odohralo kompletný debut Pakáreň a na dôvažok pridalo takmer tucet skvelo fungujúcich tutoviek.

V Košiciach im v sobotu robila predkapelu už tradične tamojšia grunge formácia Južná 3D. Svojím setom navnadila rockerov na hlavný chod a v závere nezabudla venovať jednu z piesní Jurajovi Černému, ktorý na mládencov dozeral z obrovského plátna na zadnej stene klubu.

O čom bude hektický večer však najlepšie vyjadroval vedľajší banner s obalom albumu Pakáreň. V natrieskanom priestore zrejme nebolo človeka, ktorý by neovládal už zľudovené texty a riffy platne, vydanej v roku 1991 vo vydavateľstve Opus. Vinyl obsadil v rebríčku stovky najpodstatnejších slovenských albumov z roku 2007 výbornú 32. pozíciu a nechal za sebou tituly oveľa starších muzikantov.

Opodstatnenosť tohto umiestnenia nespočíva len vo fantastickej náplni, nabitej originálnymi nápadmi, čerstvou energiou a vynaliezavými textami. Kapela svojím debutom odzrkadlila porevolučný bordel so všetkým, čo k nemu patrilo, najmä povestný prechod od socializmu plného "istôt" do neistého kapitalizmu. Dokonca v Nikdy to tak nebude kapela veštila i to, že štrnganím kľúčov sa (na dlhý čas) vlastne nič nezmení. 



S takými textami by ich vtedy brala celá (slobodná) Európa

Na vysoko cenenom nosiči figurovala klasická zostava Whisky (spev), Sveťo Korbeľ (gitara), Braňo Alex (basová gitara) a Ozi (bicie). Naživo dnes v kapele pôsobia už len prví dvaja spomenutí hráči, ktorých dopĺňajú Tuleň (bicie), Jerzi (gitara) a Žumo (basa). Okrem bubeníka spievajú všetci, čím vzniká silný efekt znásobených vokálov, o inštrumentálnych kvalitách je zbytočné diskutovať. Prvá polovica koncertu začala výkrikom vypreparovaným z Pakáreň 2, uväzneným do únavne sa opakujúcej dvojminútovej slučky. Až keď naťahované intro preťal úvodný riff Som ten, mohol odsýpať jeden kus za druhým presne ako na platni. 

Predslovy sa zredukovali na nevyhnutné informácie, počas ktorých sa rozvášnený divák mohol dozvedieť, že životný štýl z Golden Beach je už minulosťou a chlapci konečne dospeli. Okrem spomínaných reflexií doby sa muzikanti v textoch zameriavali na osobné výpovede, frustráciu a hnev. V každom prípade išlo o lyriku nanajvýš inteligentnú. Potopa, Pekný škaredý deň a Antropofóbia (kapely si dosaďte sami) majú správny náboj a výpovednú hodnotu, ale texty na Pakárni majú predsa len vyššie umelecké ambície. Výnimkou sú prevzaté Růže z Texasu, ale ruku na srdce, prerobil niekto niekedy Matuškovu skladbu originálnejším štýlom?     

Originálne nápady s nenapodobiteľným hudobným výrazom

Spôsob, akým sa na chlp presne striedajú slovenské a anglické rýmy v Rock 'N' Roll je dodnes fascinujúci. Pakáreň od Zóny A je fajn, ale je ťažké predstaviť si Koňýka spievať verš "šetri slzy na smútočný pochod" a hoci sa v skladbe Apatia vyskytujú riadky "nezáleží mi na sexe a ani na tomto texte", vo Whiskyho prípade to nikdy nebolo možné brať doslova. Ako inak si vysvetliť všetky tie cudzie výrazy v slávnej Analýza dokázala hovno, očarujúce aj napriek refrénu? Inšpiratívne pôsobia i kusy NedeľaIvan s narážkami na to, akými problémami prechádzala mládež ("leštili sme zrkadlo") i sťahujúca sa sovietska armáda ("hľadajú Ivana hrdinu").

Riffy sú bezstarostné iba naoko, ich skutočný potenciál je oveľa vyšší. Slobodná Európa nazbierala na debut to najlepšie, čo v rokoch 1987 - 1990 stvorila, inšpirovaná protopunkovým hnutím 60-tych rokov i gotikou ôsmej dekády. Od zvyšku scény ich odlíšilo variabilnejšie využívanie gitarových možností, takže nie je núdza ani o ťažké stredné tempo (okrem Som ten famózne pôsobí najmä Ráno 1. 2. 91). Vrcholom albumu je The End, dnes venovaný pamiatke Ďura Černého. Temný, zlovestne sa plaziaci kus predpovedá nedobrú budúcnosť (tá prišla na ďalšej platni) a je akýmsi mementom éry, na ktorú (mladí) ľudia jednoducho neboli pripravení.

V Bratislave to na koncerte s Pakárňou vyzeralo na začiatku novembra takto:



Ako bonus zaradili reprezentatívny prierez repertoárom 

Spomenuté pozitíva zvýrazňujú sóla, ktorými sa klasický punk veľmi nezaoberá, no piesňam Slobodky dodávajú osobitý šmrnc. Tento fakt nabral na intenzite v roku 1994, kedy kapela vypustila CD Unavení a zničení, zrejme najosobitejšiu nahrávku celej kariéry. Z nej sa muzikanti rozhodli do setlistu zaradiť neodmysliteľnú titulnú vec a Podvod, prekvapil však Večer, ktorý nebýva na koncertoch zvykom. Whiskyho sólovku z roku 1999 (hral na nej aj Laco Lučenič) reprezentovala Neni toho vela, napísaná pre Mareka Brezovského. Frontman ju venoval Paľovi Krausovi, ktorý v skladbe nahral party ústnej harmoniky.

Sveťo si zaspomínal na 80. roky a Extip s peckami RybyNič nenechám náhode, zatiaľ čo obnovená Slobodka si v roku 2003 pripísala na konto dosku Trojka. Z tej museli „dať“ Relatívny pokojPes, navyše tú prvú zakladajúci členovia označili za svoju najobľúbenejšiu. Zatiaľ posledný album Štvorka (2014) zastupovali živelnejšie VesmírStredná trieda, potvrdzujúce, že chalani majú prehľad v súčasnom dianí, pranierovanom s nadhľadom. Cover Hipnotisana Gomila od legendárnych Srbov Partibrejkers (fragment z neho použil Whisky do Uličny chodač) už len zaklincoval suverénnu prehliadku značkovej kvality "made in Slovakia".

Ťah s Pakárňou vyšiel Slobodnej Európe znamenite. Starší fanúšikovia si zaspomínali, mladí mali možnosť počuť mýtmi opradenú platňu naživo v celej kráse. Podobné akcie sa nemíňajú účinkom, obzvlášť ak kapely prihodia aj niečo zo súčasnosti. Muzikanti navyše vzdali hold dlhoročnému bubeníkovi Ďurovi Černému a aspoň minimálne mohli vykompenzovať ťažký rok. Celoročná šnúra s názvom Tour 2016... Venované Ďurkovi košickým koncertom skončilo. Posledné, v poradí päťdesiate tohtoročné vystúpenie má neúnavná formácia naplánované na Štedrý deň, kedy zahrá v klube Randal v Bratislave tzv. bonusový polnočný koncert.

Setlist koncertu Slobodnej Európy v Košiciach:
(Collosseum klub, 17. 12. 2016)

1. Som ten
2. Lovesong
3. Nikdy to tak nebude
4. Golden Beach
5. Čo sa stalo s naším životom?
6. Dievča z horných 10 000 (spev: Sveťo Korbeľ)
7. Stará sladovňa
8. Analýza dokázala hovno
9. Ráno 1. 2. 91
10. Růže z Texasu
11. Apatia (spev: Sveťo Korbeľ)
12. Rock 'N' Roll
13. Pakáreň II
14. Nedeľa
15. Ivan
16. The End (venované Jurajovi Černému)
--
17. Podvod
18. Vesmír
19. Relatívny pokoj
20. Neni toho vela (venované Marekovi Brezovskému a Paľovi Krausovi)
21. Ryby (spev: Sveťo Korbeľ)
22. Nič nenechám náhode (spev: Sveťo Korbeľ)
23. Stredná trieda
24. Unavený a zničený

Prídavky:
25. Hipnotisana Gomila (Partibrejkers cover)
26. Pes
27. Večer 

Autor: Marek Danko
Foto: Facebook.com/slobodnaeuropa
Video: Facebook stránka N-kultúra

Súvisiaci interpreti: Slobodná Európa