Po relatívne úspešnej premiére s menami ako Katy B, Wyclef Jean či Rudimental, pokračoval BA City Beats tento víkend druhým ročníkom. Zredukovaný program za výhodu považovať len ťažko, menšie množstvo koncertov aj útulnejší areál však ukázali realistickejšiu a určite aj finančne únosnejšiu podobu festivalu. Otázkou zostáva pre koho je vlastne určený.

BA City Beats sa minulý rok aj napriek pokrivkávajúcej návštevnosti a problémom s rušením nočného kľudu javil ako sľubná mestská udalosť, ktorá si za cieľ vytýčila prinášať do Bratislavy zaujímavé hudobné mená, vrátane tých najaktuálnejších zahraničných hviezd. Už prvý deň druhého ročníka však ukázal, že ani kvalitný rôznorodý lineup a zmena priestoru, ktorá festival presunula z Tyršovho nábrežia na sympatickejšiu Pláž pod Ufom, nedokázali na väčšinu koncertov prilákať dostatočný počet ľudí.

Na festivale tak panovala pomerne vlažná atmosféra, ktorú okrem niekoľkých vydarenejších koncertov najviac ozvláštnila delostreľba. Len o pár desiatok metrov ďalej, na opačnej strane Mosta SNP, sa totiž v piatok od 21:30 do 22:00 počas vystúpenia britského pesničkára Finka konala rekonštrukcia ostreľovania Bratislavy Napoleonovým vojskom. Neželaný (no pre profíkov z Finkovej kapely našťastie úsmevný) zvukový doprovod, ktorý sa približne v rovnakom čase zopakoval aj na druhý deň, však nebol jedinou čiernou škvrnou podujatia. Organizátori, poučení z minulého roka, urobili všetko pre to, aby sa festival posunul o krok vpred. Ani ich snaha však nezabránila tomu, že jednoznačným vrcholom bol sobotný koncert Johna Newmana, ktorý z hľadiska záujmu fanúšikov a atmosféry až príliš zatienil ostatných interpretov.

Piatok bez strhujúceho záveru

Oproti minulému roku, kedy sa program podujatia začínal už v popoludňajších hodinách, sa organizátori BA City Beats rozhodli posunúť a skrátiť hudobné dianie, v rámci ktorého sa striedali koncerty na dvoch pódiách a nikdy nehrali dve kapely súčasne. V piatok podujatie na menšej scéne otvorili domáci Walter Schnitzelsson. Fanúšikovia pod pódiom sa postupne zbierali, no možno aj pre chladnejšie počasie im chvíľku trvalo, kým ich rock'n'rollová trojica zahriala. Podarilo sa to najmä vďaka hitom Rádia_FM ako This Night's Fever či Mother, a tak sa napokon publikum roztancovalo, čo kapela podčiarkla záverečným coverom Do You Wanna Dance od Ramones.  

Na hlavnom pódiu sa o ôsmej predstavil mladý, len 19-ročný izraelský objav Tamir Grinberg, ktorý si už za našimi hranicami vyslúžil označenie nový Otis Redding. Pre slovenské obecenstvo bol Tamir viacmenej neznáme meno, svojou zmesou funku, soulu a blues však skutočne prekvapil. Na pódiu mu to s výbornou kapelou svedčalo, jedinou chybou boli azda len odignorované snahy o rozprúdenie publika. Tá pravá energia, ktorou by každého nakazil, pravdepodobne na polceste narazila na nepreniknuteľnú bariéru.

Fink, BA City Beats 2014 Zdroj: Marko ErdFink na BA City Beats 2014 - pozrite si celý fotoreport Marka Erda

Omnoho vrelšie prijatie ponúkli fanúšikovia až multitalentovanému Britovi Finkovi. Hudobník, ktorý už predtým na Slovensku párkrát koncertoval, dokázal aj s vyše päťminútovými skladbami, ktoré vyžadujú sústredeného a zaujatého poslucháča, vyvolať oduševnenú odozvu. Koncert, ktorý Fink s trojčlennou kapelou odštartovali skladbou Berlin Sunrise zo štúdiovky Perfect Darkness (2011), tak napriek spomínanému bombardovaniu Bratislavy dopadol nad očakávania. Fanúšikovia ani po hodine hrania nemali dosť a hoci bolo evidentné, že i osadenstvo na pódiu malo zo svojho vystúpenia nesmiernu radosť, prídavok neprišiel.

Organizátori totiž prísne dodržiavali časový harmonogram, hranie po 23:00 by vzhľadom na dohodu s mestom nebolo možné a po Finkovi ešte nasledoval posledný piatkový bod programu. Tým bola deväťčlenná nu jazzová formácia Jazzanova, ktorá v Bratislave koncertuje pravidelne a fanúšikovia vedeli, čo od nej môžu čakať. Problémom bolo, že presne to aj dostali - Nemci s americkým frontmanom Paulom Randolphom ničím neprekvapili, a tak ani pri najväčšej účasti fanúšikov pod pódiom atmosféru predchádzajúceho koncertu neprekonali.

Skvelá forma rockerov James, davové šialenstvo z Newmana

V sobotu sa Pláž pod Ufom prekvapivo zapĺňala ešte opatrnejšie než v prvý deň. Trnavská formácia Dynamo Team si tak krátko po pol siedmej musela vystačiť len s pár fanúšikmi, ktorým sa pri ich energických elektro-popových skladbách do tanca veľmi nechcelo. O čosi lepšie to už vyzeralo počas vystúpenia Lyrika a Beneho a.k.a. Modré hory, ktorí si získali publikum najmä svojou uvoľnenou komunikáciou. Dvojica je dôkazom, že dobrí slovenskí raperi s údernými textami a so zmyslom pre humor nevymreli, čo malo u fanúšikov silný ohlas.

O jedno z najlepších vystúpení na tohtoročnom BA City Beats sa v sobotu večer postarala manchesterská kapela James. Autori hitov Sit Down She's a Star boli spolu s Johnom Newmanom hlavnými headlinermi festivalu a tomuto statusu nezostali nič dlžní. Alternatívni rockeri tento mesiac vydali svoj trinásty album La Petite Mort, čomu kapela čiastočne prispôsobila aj svoj koncertný repertoár. Publiku však servírovali silné skladby po celý čas a nemožno opomenúť svojské tanečné kreácie frontmana Tima Bootha, ktorý sa uprostred koncertu dokonca vybral medzi ľudí a niekoľko minút spieval uprostred davu.

Kapela odohrala veľmi sympatický koncert, vďaka ktorému BA City Beats naozaj naplno ožil. Škoda len, že účasť fanúšikov prvému zo sobotných vrcholov príliš nezodpovedala. Pri spätnom pohľade na priebeh festivalu by bolo zrejme lepšie, ak by sa pozície James a Jazzanovy v programe vymenili.

BA City Beats 2014 Zdroj: Marko ErdBA City Beats počas koncertu James - viac fotiek zo soboty

Program pokračoval o deviatej kubánskymi rytmami, ktoré do Bratislavy priniesla zostava Deja-vu. Pätica z Havany, ktorá je vo svojej domovine veľmi populárna, no inde takmer neznáma, však pôsobila len ako mierny warm-up pred očakávaným vystúpením hlavnej hviezdy. Kapela pritom mala vďaka skvelému hraciemu času pod menším pódiom dostatok ľudí a ani hudobne jej rozhodne nechýbal potenciál rozprúdiť veľkú zábavu a stať sa najväčším prekvapením festivalu. Zmes perkusívnych latino rytmov, chytľavých melódií a energického speváka/rapera totiž robí z Deja-vu ideálnu festivalovú kapelu. Absolútne však absentovala komunikácia s publikom, ktorú aspoň v niekoľkých skladbách priniesla charizmatická speváčka. Ak by aj frontman vyzýval publikum k pohybu či spevu jednoduchších popevkov, mohol to byť skvelý žúr. Ako sme sa však neskôr dozvedeli, dôvodom nekomunikácie bolo, že kubánsky spevák nevie ani slovo po anglicky.

Drvivá väčšina návštevníkov si tak svoju energiu ušetrila na jednu z najväčších nových britských hviezd - Johna Newmana. Bolo pritom zrejmé, že množstvo ľudí na festival zavítalo práve kvôli nemu. 24-ročný spevák sa na svojom prvom slovenskom vystúpení predviedol vo veľkom a fanúšikovia dostali presne to, čo očakávali – zábavu, známe hity a mierne okázalého pódiového šoumena. Pre tých, ktorí sa vo štvrtok zúčastnili na koncerte Jamieho Culluma, je však jasné, že v tomto prípade išlo o iný druh šou. John Newman mal svoj vystúpenie prepracované a naplánované, s veľkolepými aranžmánmi a známymi frázami typu "Make some noise, Bratislava!". 

Trochu "umelý" a (na to, že má zatiaľ na konte len jeden album) dosť neskromný prejav, však vyvážil množstvom energie a pre tých, ktorí sa chceli hlavne zabaviť, nemohlo ísť o lepší záver festivalu. Keď si aj niektorí prítomní diváci neužili energické songy ako Cheating, Try alebo emotívnu Down The Line, pri hite Love Me Again sa už musel na Newmanovu vlnu chytiť každý. Väčšina emócií a atmosféry, ktorá viac či menej absentovala počas dvoch dní, sa tak zhmotnila na úplný koniec BA City Beats. Po polnoci sa časť z nej preniesla sa aj na afterpárty v klube Loft!, kde britská speváčka Lulu James so svojím dídžejom predviedla elektrizujúce vystúpenie.

BA City Beats 2014 Zdroj: Marko ErdPozrite si celý fotoreport Marka Erda

Chýba festivalová komunita

Otázka "Can you love me again?" z refrénu najväčšieho Newmanovho hitu sa tak trochu týka aj budúcnosti festivalu, ktorého prvé dva roky, hoci so zaujímavými menami, neboli úplne presvedčivé. Predovšetkým sa ukazuje, že aj keď festival uprostred Bratislavy má svoje nesporné výhody (ľahká dostupnosť, pohodlný areál s výhľadom na dominanty mesta, atď.), vytvoriť na ňom skutočnú festivalovú atmosféru je mimoriadne náročné.

Dôkazom toho, že sa to dá, bol vo svojich najlepších rokoch Wilsonic a ak by sme hľadali aj medzi inými typmi bratislavských festivalov, tak jedinečný esprit má aj Viva Musica! či indoorové Bratislavské jazzové dni. Z toho vyplýva, že možnou cestou k naplneniu festivalu silnejšou atmosférou je viac vyprofilovaný hudobný program. Pri BA City Beats sa totiž ukazuje, že pokiaľ má festival len 2-3 pódiá, prílišný eklektizmus je skôr na škodu. Dramaturgia, ktorá by sa aspoň v rámci jednotlivých dní viac zamerala na určité žánre, by znamenala, že aj účastníkmi by boli hudobne spriaznení ľudia, ktorí sa ľahko dostanú na jednu vlnu nielen s kapelami ale predovšetkým spolu ako komunita.

To, čo značke BA City Beats zatiaľ chýba najviac, je totiž práve akási festivalová "chémia", pocit hudobnej súdržnosti, kde majú návštevníci spoločného viac než len to, že sú z (okolia) Bratislavy a radi sa bavia na koncertoch. Veľký komerčný headliner, pri ktorom polovicu jeho fanúšikov ostatní interpreti príliš nezaujímali, zrejme tento rok budovaniu festivalovej komunity príliš nepomohol.

Autori: Michaela Žureková + Patrik Marflák (Napoleon, Deja-vu, záver článku)
Foto: Marko Erd

Súvisiaci interpreti: John Newman