Medzinárodný festival komornej hudby a jedno z najvplyvnejších diel rockovej éry. Aj takúto podobu má práve prebiehajúci 16. ročník Konvergencií, ktorý okrem skladateľov klasickej hudby vzdal hold aj britskej rockovej legende Pink Floyd. Jej priekopnícke dielo Atom Heart Mother si v stredu večer vypočulo vypredané Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu.
Takmer 24-minútovej skladbe z roku 1970 predchádzal aj samostatný koncert spomínaného jazzového tria. A ako to už u zostavy v zložení Vladislav "Slnko" Šarišský (klávesy), Marián Slávka (bicie) a Filip Hittrich (basgitara) býva zvykom, niesol sa v znamení skvelých kompozícií, fantázie aj vynikajúceho prevedenia.
Jedna z najšikovnejších, no pre mnohých Slovákov paradoxne stále málo známych kapiel, tentoraz potešila aj novými vecami. Hneď v úvode odzneli skladby Jazzová či Stovka, ktoré s pribúdajúcim časom premostili do známejších kompozícií z debutového albumu Talent Transport: 1 (2014), akou bola napríklad aj záverečná MBS. Nové nápady, hudobná uvoľnenosť, ale aj bohatší zvuk a značný posun v experimentovaní. Výborný predkrm k hlavnému číslu večera.
Ním sa v tomto prípade stala slávna suita z albumu Atom Heart Mother (1970). Spolu s triom Talent Transport ju interpretoval aj dychový ansámbel, miešaný zbor Lúčnica, gitarista Michal Bugala či violončelista Jozef Lupták. Vznik nápadu priblížil dirigent Anton Popovič: "Existuje viacero koncertných verzií tejto skladby. My sme sa ju rozhodli uviesť po iniciatíve Ladislava Snopka aj tu na Slovensku," poznamenal k dielu, ktoré už v tejto zostave zaznelo na koncerte Hudba Európy na Devíne. "Mala vynikajúcu odozvu, chceli sme ju zažiť v štúdiovom prostredí, kde je možné so zvukom ešte lepšie pracovať," dodal uznávaný skladateľ, dirigent a producent.
Že štúdiový zvuk pristane aj dychom mali diváci možnosť zistiť pri atypickom intre k hlavnému koncertu večera. Krátka performance dychových nástrojov a tlmočníčky posunkového jazyka v sebe niesla aj hlbšiu myšlienku, odvíjajúcu sa od výroku skladateľa Dmitrija Šostakoviča a zároveň aj motta tohtoročného festivalu: "Kto chce počuť, počuje... Všetko som vyjadril hudbou". Cieľom kampane je zladiť nielen hudobníkov, ale aj počujúcich s nepočujúcimi. Pre tých podľa slov organizátorov nie je najväčším problémom neschopnosť počuť krásnu hudbu, ale práve problematická komunikácia rutinných vecí týkajúcich sa bežného života, ktoré sú pre počujúcich len banálnou záležitosťou.
Silná téma sa teda niesla už úvodnými tónmi koncertu, ktorému udával takt práve spomínaný Anton Popovič. Ukočírovať 10-členný dychový ansámbel ani 26-členný miešaný spevácky zbor z Lúčnice mu problém určite nerobí. Lúčnica sa navyše vyšvihla bezchybnými sopránmi, ktoré rovnako ako v originále výborne podtrhli atmosféru skladby. Uhladeným strunovým slidom sa predviedol ako Jozef Lupták (violončelo), tak aj gitarista Michal Bugala, ktorý je už známy svojou technickou zdatnosťou. Šliapajúc v Gilmourových stopách sa svojej roly zhostil naozaj precízne, definovala ho však aj opatrnosť. Inak to nebolo ani u zvyšku kapely.
Samotnému prevedeniu však ťažko vychytávať nejaké muchy. Či ste už poslucháč, ktorý má legendárny titul napočúvaný, alebo nie, je nutné konštatovať, že išlo o príjemné a verné spracovanie, ktoré neurazilo. Kto však v rámci pocty čakal vysokú mieru invenčnosti, mohol ostať v rozpakoch. Očakávania boli rôzne, v prvom rade však Konvergencie prinášajú komorné koncerty výnimočných kompozícií interpretovaných talentovanými muzikantmi. V tomto smere koncert splnil svoju misiu a mnohí z prítomných určite odchádzali naplnení myšlienkami o nádhernej suite, ktorá za starých čias posunula smerovanie hudby o krok vpred.
Konvergencie potrvajú do 25. septembra, viac sa o ich programe dočítate TU.
Vypočujte si kultový album Atom Heart Mother na Deezeri:
Autorka: Júlia Šimková
Foto: Jarmila Uhlíková
Súvisiaci interpreti: Pink Floyd