Séria koncertov pod hlavičkou agentúry Real Something ponúkla v bratislavskom klube Fuga nevšedné zážitky európskej kvality a vystúpenia pre fanúšikov elektrických gitár, hlukových stien, shoegazeu, psychedélie, zašumeného spevu ale i free jazzu a hudobných improvizácií.

V utorok (25.10.) sa konal posledný z koncertov Real Something Series 2016, ktorú tvorili štyri večery konajúce sa počas septembra a októbra v bratislavskom alternatívnom klube Fuga. Každá noc patrila dvom hudobne podobným skupinám, avšak jednotlivé udalosti sa od seba dramaturgicky líšili.

Za koncertmi stojí agentúra Real Something, ktorá už niekoľko rokov spestruje bratislavský kultúrny život a prináša klubové koncerty zahraničných interpretov z okrajových hudobných žánrov (zároveň podporuje export tých slovenských). Do konceptu klubového festivalu sa partia hudobných zanietencov pustila po druhýkrát, minuloročná premiéra Real Something Series však mala inú podobu.

Rozhodnutie nesústrediť celý program do niekoľkých po sebe idúcich večerov, ale jednotlivé dvojkoncerty rozložiť na dlhšie obdobie, návštevnosti aj stráviteľnosti množstva kvalitnej, no poslucháčsky náročnejšej hudby rozhodne prospel. Navyše oproti vlaňajšiemu trojdňovému festivalu pribudol jeden večer navyše a milým bonusom boli zaujímavé vizuály pre jednotlivé koncerty.

Koncerty postupne gradovali až do skvelého finále

Utorkový záverečný večer série patril snovému ženskému spevu a tvrdým rockovým gitarám. Štvorčlenná formácia z Českej republiky Manon Meurt na Slovenku vystupuje pravidelne (ako jediná hrala aj na Real Something Series 2015) a opäť odohrala skvelý koncert, po ktorom publikum odmietalo pustiť skupinu bez prídavku.

Holandskí Blue Crime sľubovali mesačný pop, avšak dlhovlasá štvorica v bielych outfitoch odpálila poriadnu rockovú smršť. Prevažne ženská zostava voje nástroje vôbec nešetrila a energické vystúpenie naposledy rozhýbalo zaplnenú Fugu. Len ťažko si predstavovať krajšie ukončenie celej série alternatívnej hudby.


Tretiemu večeru, ktorý sa konal minulý štvrtok (20.10.), dominovali psychedelické melódie elektrických gitár. Bratislavskému publiku sa predstavilo zámorské duo Lorelle Meets the Obsolete na pódiu doplnené o ďalších hudobníkov. Sympatickí Mexičania, ktorých shoegaze uchvátil aj Roberta Smitha z The Cure, predviedli jeden z najlepších koncertov tohtoročnej série. Na pódiu ich podporilo milé prekvapenie, český Sýček (názov majú podľa kriticky ohrozeného druhu sovy v ČR) s ich hlučným rock'n'rollom a dávkou post-punku.

  
Dokonalý hudobný zážitok i bez spevu

Na svoje si prišli aj fanúšikovia hudobných improvizácií a free jazzu. Inštrumentálna hudba rakúskeho tria Tumido je plná nečakaných momentov, dvaja z trojice členov sa totiž neobmedzujú len na jeden nástroj, a tak okrem bicích, elektrickej gitary a basy znela aj trúbka, analógový syntetizátor alebo akustická gitara a hoci koncert sa niesol prevažne v downtempových náladách, neraz sa bicie rozbiehali až na úžasnú údernosť techna hraného naživo.

Psychedelickí jazzoví SVIN z Dánska sa vo Fuge už raz predstavili, takže očakávania návštevníkov druhého večera série boli právom vysoké. Zo začiatku pôsobili strnulo a odmerane, avšak postupne si najmä mohutný zvuk saxofónu získaval publikum. Mnohí z fanúšikov boli koncertom nakoniec natoľko unesení, že pozabudli na čas a premeškali svoje posledné spoje MHD. "Ich nový album je akoby viac 'ambientný' a bolo to počuť aj na koncerte. Skladby neboli tak jednoznačne pesničkové - ak sa to pri SVIN dá vôbec povedať - ako minule. Alebo sa možno len trochu inšpirovali improvizáciami Tumido," zhodnotila koncert organizátorka Tatiana Lehocká.


Sériu otvoril ešte 27. septembra koncert dvoch britských inštrumentálnych noise-rockových skupín Chiyoda Ku a Memory of Elephants, ktoré ukázali, že Bristol nie je len rodiskom skvelej elektroniky. Reportáž z prvého večera

Autor: Michal Stupavský