Jeden z najperspektívnejších slovenských hudobníkov a producentov Pišta Kráľovič, známy najmä ako frontman kapely Nvmeri (ex The Uniques), tento rok debutoval so sólovým elektronickým projektom FVLCRVM. S ním sa už stihol zviditeľniť aj medzinárodne, keď v máji zvíťazil v remixovej súťaži speváčky Samsaya.
Nórka indického pôvodu rada mieša rôzne žánre a čerpá z popu, IDM, hip-hopu, funku aj soulu, pričom v jej skladbách počuť aj vzdialenú odozvu indického dedičstva. Možno aj preto nazvala svoj druhý, aktuálny, album Bombay Calling. "Najradšej robím hudbu, ktorá vychádza z mojich pocitov, nie vždy to znie pekne - a myslím si, že ani nevyhnutne nemusí," tvrdí Samsaya. "Je v poriadku, ak je to trochu nepríjemné. Hudba má byť čistá a úprimná," dodáva.
Skladba Stereotype je akýmsi manifestom proti škatuľkovaniu v údernom tempe 155 BPM. Originál aj víťazný FVLCRVM remix si môžete vypočuť na Soundcloude:
Samsaya - Stereotype
Samsaya - Stereotype (FVLCRVM remix)
Po úspechu v remixovej súťaži si Pišta v týchto dňoch pripísal ďalšie, hoci krátko trvajúce prvenstvo. Na rakúskom rádiu FM4 odpremiéroval nový letný mixtape 4 La Boum De Luxe | Summer 2014, v ktorom popri výbere svojich aktuálne obľúbených klubových noviniek predstavuje aj vlastné úplne nové, ešte nevydané tracky. Svoj najnovší dídžejský set zároveň nahral aj na portál Mixcloud, kde sa po pár hodinách objavil na prvom mieste v žánrovej kategórii Grime. Po týždni sa v rebríčku aktuálne drží na štvrtom mieste.
Mixtape obsahuje okrem iného aj novinku Doesn't Matter, ktorá je výsledkom Pištovej spolupráce s Jimmym Pé (28m:04s), remix pre pražskú vychádzajúcu indie hviezdu Videos - Run (19m:15s), či zatiaľ nevydaný remix od mladučkej poľskej producentky Chloe Martini. Tá sa pohrala s aktuálnym hitom Sie Furler - Chandelier (55m:57s).
Celý mixtape si môžete vypočuť TU. A teraz už prejdime k rozhovoru...
Čaro spolupráce a Bass Camp "bez fanfár"
Spomedzi 97 prihlásených trackov práve tvoj zvíťazil v súťaži o najlepší remix skladby Stereotype od Samsaye. Gratulujem! Čo si vyhral?
Produkčný systém Machine od Native Instruments. Nie som si ešte istý, ako ho využijem, ale každopádne super.
Zaregistroval si v súvislosti s tvojím víťazstvom aj nejakú odozvu zo zahraničia?
Zatiaľ viem iba o tom, že Kristian Davidek zahral skladbu vo svojej relácii Davidecks na rakúskej rozhlasovej stanici FM4. A pár komentárov na Soundcloude a tak.
Vo februári si za zúčastnil Red Bull Music Academy Bass Campu v Bratislave. Kam ťa to posunulo a čo si odvtedy podnikol?
Najpodstatnejšie, čo som sa dozvedel, je, že dokážem robiť takúto hudbu aj s inými ľuďmi, s ktorými sa nám síce prekrýva veľká časť vkusu, ale iná si celkom odporuje, a to je možno na tom zaujímavé. Takže áno, odvtedy som spolupracoval s ďalšími ľuďmi na nejakých trackoch a celkom ma to baví.
Na Bass Campe si nahral dva tracky so slovenskými producentmi Stroonom a Bad Mojom, na jednom sa podieľala aj česká speváčka Never Sol. Pokračuješ v týchto spoluprácach?
Stroon mal skvelý nápad - zopakovať v bratislavskej Cvernovke Bass Camp, ale tentoraz tak nejako "bez fanfár". Tak sme sa dali dokopy, pobrali si dovolenky a na štyri dni sme sa zavreli, aby sme mohli spolu robiť veci, ktoré nám normálne doma nenapadnú. (Milovníkov adrenalínových športov sklamem. Tými "vecami" myslím iba hudbu.) Neboli sme veľmi organizovaní a catering tiež nedosahoval kvalitu Red Bull Music Academy, ale atmoška bola dosť podobná. A urodilo sa pár drsných vecí, ktoré treba dokončiť.
FVLCRVM, Stroon, BadMojo, Never Sol - 85 Above
(Skladba vznikla vo februári na RBMA Bass Campe. Ďalšie tracky, ktoré sa zrodili ako výsledok kolaboratívneho kempu/workshopu s medzinárodnou účasťou nájdete TU.)
Ako sa darí Nvmeri?
O pár dní sa aj my chystáme na niečo podobné, na chatu mimo civilizácie. Máme zase pretlak nápadov a treba ich už poskladať a poprepájať. Keď som na poslednom koncerte v Trenčíne prezentoval album, z publika ľudia kričali, že je už starý a že ho majú. Čo ma, priznám sa, celkom potešilo. Prižmúril som teda oči a v duchu si povedal: "You Ain't Seen Nothing Yet! Nový singel na vás všetkých!"
Má podľa teba slovenská hudba šancu presadiť sa v zahraničí? Ak áno, akými cestami? Pokúšaš sa o to nejako ty sám?
Záleží na tom, v akom meradle. U nás je hudobný priemysel pre mňa vlastne neexistujúca industria. Aj tých pár ľudí, ktorí sa tu tomu venujú, má veľmi krátke "chápadlá". Osobne si myslím, že som otrasný marketér, pretože ma to extrémne nebaví. A moje večerné rozhodovanie, či idem písať maily, aby som mohol hrať niekde mimo Slovenska, nakoniec vždy skončí otvoreným programom Ableton Live o tretej ráno - bez mailov. Ale distribučných kanálov je dnes dosť a hlavne si myslím, že platformy ako Soundcloud a Spotify poskytujú veľké možnosti zaujať práve hudbou, čo ma veľmi teší.
Na čom teraz pracuješ?
Momentálne mám rozrobené tri tracky. Jeden s Jimmym Pé (s ktorým teraz uvažujeme o spoločnom EP), ďalší - môj track z Cvernovky, ktorý Jureš z Fallgrappu rád nazýva "Pištovina", a remixujem skladbu kamošky z Poľska, Chloe Martini. Momentálne ale čakám, kedy chalani z pražských Videos zverejnia môj remix ich pesničky Run. Je toho kopa, a je to tak "strášne moc fájn, voe". (smiech)
Multiinštrumentalista Pišta Kráľovič s hudbou začínal v kostole, neskôr na gitare hrával jazz a funk, až kým sa ako teenager nezamiloval do synťákov. Okrem pôsobenia v indie-popových Nvmeri (niekdajších The Uniques) sa venuje aj DJingu a produkcii vlastnej hudby ako FVLCRVM.
Vo svojej tvorbe mieša future garage, bass a house, ale ovplyvňuje ho aj hip-hopová kultúra. Jeho debutové EP Notch vyšlo nedávno na labeli Gergaz a prináša atmosférické vokálne harmónie, divoké arpeggio a nekonečné variácie neobvyklých samplov v rozličnom tempe. Nahrávku môžete počúvať a podporiť kúpou na Bandcampe, svoje novinky Pišta priebežne zverejňuje aj na svojom Soundcloude.
Text: Hudba.sk, rozhovor: Michaela Ivaničová
Foto: Katarína Bell