"Čo už by to bola za kapela, keby začala hrať len preto, že Baláž musí dať do playlistu 35 percent?" pýta sa v reakcii na prínos zavedenia kvót Daniel Baláž, moderátor, publicista, hudobník, no v prvom rade hudobný dramaturg Rádia_FM. V rozhovore nám okrem iného prezradil, prečo sa skladby v jeho vysielaní opakujú maximálne dvakrát denne.

Hudobným dramaturgom FM-ka si už zhruba šesť rokov. Čo ešte okrem výberu hudobného obsahu je v tvojej kompetencii?

Ja sa starám prakticky o všetko, čo počuť od polnoci do osemnástej hodiny s výnimkou rubrík, autorských špeciálov a hudby, ktorú si občas prinesú hostia. Mám tiež svoje autorské relácie a občas vypomáham v dennom vysielaní s moderovaním.

Okrem toho, že hudbu vyberáš, rozhoduješ aj o tom, kedy a ako často bude v rádiu znieť. Čím sa pri tom riadiš?

Je to niečo medzi intuíciou a povinnými jazdami. Keďže máme v platnosti zákon o 30-tich percentách, tak už to nie je úplne v rovine, že robíme pre hudbu čo najviac, čo môžeme, ale robíme už aj to, čo musíme. A slovenská hudba má tým pádom v playlistoch tak trochu privilegovanejšie postavenie. Je to také balansovanie na lane. Na jednej strane musíš a na druhej strane vieš, že všetkého veľa škodí. Ale keďže slovenskej hudby nevychádza až tak veľa, je to do istej miery aj o ústretovosti a trpezlivosti poslucháča, ktorý snáď pochopí, že ten Jimmy Pé alebo Billy Barman pôjdu dvakrát za deň.

Ostáva už len dúfať, že to nie je hudba, ktorú by priam neznášal. Myslím, že takých poslucháčov našťastie nemáme. Aj keď na druhej strane máme o čosi vyhranenejších poslucháčov, lebo sme rádiom žánrov a nie rádiom kulisárskeho počúvania. Takže je asi aj logické, že ten, ktorý si viac ide v gitarách, tomu až tak veľmi ten Jimmy Pé alebo B-Complex nesadne. V takom prípade sa vždy snažím vyberať pesničky, pri ktorých ani poslucháč, ktorý nemusí mať rád daný žáner, nemôže pochybovať o ich kvalitách. Dôjde mu, že to je dobre urobené a je fajn, že slovenská hudba znie aj takto. Skrátka to poslucháči dokážu prijať aj v nejakých širších súvislostiach.

Rádio_FM má oveľa bohatší playlist než bežné komerčné rádiá, no predpokladám, že slovenské skladby v ňom majú menšie zastúpenie než zahraničné.

No jasné, tie slovenské ti viem povedať úplne presne, je ich 595. A zahraničných je okolo 5000.

Tým, že jedna pieseň neznie desaťkrát denne, dokáže takéto rádio vyprodukovať nejaký "alternatívny hit"?

Ja myslím, že áno. Kde inde, ak nie na Rádiu_FM? Veľa ľudí si zapína rádio nielen preto, aby mali sprievodcu svojím dňom a z nejakého dôvodu sme im my ako moderátori a tí, čo hrajú hudbu, sympatickejší než v inom rádiu, ale aj preto, aby veci spoznali. Mnoho piesní má atribút, že je to pieseň, na ktorú ľudia reagujú a píšu nám kvôli nej, a tá sa potom stane nejakou "efemáckou" hitovkou.

FM-ko si prešlo viacerými zmenami vo vývoji a teraz oslavuje dvanáste narodeniny. Je podľa teba už ustálené, má ujasnené smerovanie?

Žiadne politické ani iné záujmy o likvidáciu FM-ka momentálne neregistrujeme. To sú obdobia, ktorými sme si prechádzali a nejakým spôsobom to ustáli. Zo strany vedenia žiadne tlaky na to, aby sme boli komerčnejší, zneli ako všetci ostatní a mali viac percent, nie sú. Sme normálnou súčasťou programových služieb RTVS a myslím, že väčšina našich kolegov (z iných okruhov Slovenského rozhlasu, pozn. red.) už vie, že sa nevoláme Rock FM. No v dramaturgickej, umeleckej rovine by som nebol rád, keby bolo úplne ustálené, lebo to by znamenalo, že prešľapujeme na mieste. Istá neustálenosť je pre rádio nášho typu dobrá.

Bolo by trápne pokúšať sa o kampaň, ktorá by ohúrila davy

Filozofická otázka: Aká je úloha Rádia FM na slovenskej kultúrnej scéne?

Jedinečná. Tým, že podporuje inakosť, kreativitu, mladé a progresívne umenie, zastupuje kultúrne a iné menšiny, je Rádio_FM podľa mňa jej neodmysliteľnou súčasťou.

Na čísla sa teda príliš netlačí, no keď sa človek pozrie na štatistiky, v posledných dvoch-troch kvartáloch išla počúvanosť mierne nadol. Je teraz Rádio_FM nastavené smerom k získavaniu vyššej počúvanosti? Alebo je dôležitejšie si poslucháča udržať?

To je dobrá otázka, ale asi skôr na marketingové oddelenie. Minikampaň, ktorá prebieha teraz, je jednak akési poďakovanie tým, ktorí pri nás celé tie roky ostali, zároveň možno osloví tých, ktorí počúvajú to, čo chcú, no možno ešte celkom neprišli na to, čo by to mohlo byť, respektíve, že by sme to mohli byť i my. Ale asi by bolo z našej strany nepatrične trápne pokúšať sa o kampaň, ktorou by sme chceli ohúriť a pritiahnuť davy.

Je počúvanosť odrazom predovšetkým hudobného obsahu? Kladie sa na toto pri tvorbe a dramaturgii najväčší dôraz alebo hrajú úlohu aj hovorené slovo, moderátori a ich prejav?

My ho kladieme. Otázne je, či aj poslucháč. Hovorené slovo, hudba, rubriky by mali byť v takom pomere, aby poslucháča pri rádiu udržali čo najdlhšie. Jasné, že sa o tom rozprávame - o tom, ako často má byť v éteri hlas, čo má povedať, ako často sa má ozvať rubrika, aký typ rubriky, v ktorom vysielacom čase... No toto všetko rieši programový dramaturg respektíve šéfdramaturg, nie ja.

Zaujíma ma však tvoj osobný názor. Myslíš si, že hudba má predsa len tak trocha prednosť pred ostatným obsahom?

Záleží na tom. Nechcem sa hrať na jasnovidca, ale myslím si, že mladší poslucháč oceňuje skôr muziku, že niečo nové vypátra a počuje to, k čomu inklinuje. Starší už chce prijať nejakú informáciu, prípadne počuť aspoň nejaký názor, s ktorým môže aspoň vnútorne polemizovať. Keby to bola len hudba a sprievodné slovo typu - počuli ste, budete počuť, tak to je žalostne málo.

V našom prípade však ide o to, že máš zapnutú tú svoju značku. Ľahké to máme v tom, že Rádio_FM je signifikantná značka. Nie je to nejakých zvyšných 26 komerčných rádií na Slovensku, ktoré plus mínus znejú rovnako. My sme rozlíšiteľní, a preto je relatívne jednoduché sa s nami buď identifikovať, alebo nás ignorovať, hejtovať, čokoľvek.

Čo by bola vhodná kampaň pre FM-ko, ak by na ňu boli peniaze?

Ja som sa o tomto rozprával s mojimi kolegami v rakúskom FM4, čo je náš ekvivalent v rakúskom verejnoprávnom rozhlase. Oni povedali, že na to najprv išli metódou, že skúšali marketingovému oddeleniu vysvetliť, o čom to FM4 je. Aj tak to celkom nepochopili, tak potom sa dohodli na tom, že - vy hovoríte také čudné veci, ktorým my nerozumieme, viete čo, koľko to bude stáť? Vyčíslili sumu a o týždeň dostali na účet peniaze, z ktorých si zafinancovali kampaň: veľa merchu, digitálne rádiá, tričká, tašky. Niečo do predaja, niečo grátis.

To by sa mi páčilo, to mi príde normálne a správne. My môžeme len zdôrazňovať kvalitu, originalitu, novosť, inakosť toho, čo prezentujeme a na to naviazať niečo, s čím sa dokáže poslucháč identifikovať, nejaký kúsok, ktorý si môže zobrať domov. Nemyslím si, že vďaka tomu by sme stúpli z 3,5 % na 7,5 %. Ale otázne je, či je vôbec niečo takéto možné a nutné, vzhľadom na to, že aj rádio FM4 sa pohybuje okolo štyroch-piatich percent.

V rámci aktuálnej kampane prechádzate od claimu "Čokoľvek, čo nečakáte" k "Počúvaj, čo chceš". Čo to vlastne znamená v kontexte s FM-kom?

Nie som autor kampane, ale myslím si, že je to myslené mierne drzo a provokačne, akoby to zvádzalo k tomu, že počúvaj si, čo chceš, nezávisle na rádiu, ale zároveň to rádio obsahuje toľko mien, žánrov a autorských programov, že naozaj je možné chcieť čokoľvek a po zapnutí FM-ka to nájdeš. Aj pestrosť denného playlistu a slova, rôznorodosť autorských špeciálov vo večerných vysielacích časoch. Čo chceš, to nájdeš. Viacmenej.

Dostáva Rádio_FM aj pravidelnú spätnú väzbu od poslucháčov? Ozývajú sa sami, aby niečo pochválili alebo skritizovali?

Na sociálnych sieťach a mailoch. Deje sa to denne a najčastejšie sa pýtajú, čo sme hrali. A potom napíšu, že niečo sme už hrali a že sme to zbytočne zopakovali. To hlavne tí najvernejší chudáci, ktorí nás majú zapnutých skoro celý deň. Tí to už druhýkrát nechceli počuť. Ale my musíme myslieť aj na tých, ktorí nepočúvajú celý deň a tí sa potom budú čudovať, že ako to, že FM nehráva novú pesničku Billy Barman. Tam zase hrať niečo také jedenkrát denne by bolo málo. Ale trikrát je už zase príliš, lebo my máme poslucháčov, ktorí sú pri rádiu dlhšie.

Iné rádiá nepočúvam, ale mainstream sa ku mne vždy dostane

Ty osobne čo počúvaš pre prehľad či inšpiráciu?

Na prehľad toho musím počúvať a prečítať si strašne veľa. Našťastie veľakrát už mi stačí vypočuť pár taktov a spravidla je pri úvode, jadre a závere jasné, čo chcel autor povedať a či tým chcel niečo povedať mne, respektíve poslucháčom Rádia_FM. Popri tomto už veľmi nemám chuť počúvať. Po takom pracovnejšom dni ma vyrušujú piesne, ktoré sú rýchle a kde je výrazný beat. Príde mi to, akoby som prišiel z roboty a ešte mi niekto dá do ruky kladivo a klince, a rob ešte ďalej. No po iné dni mi rovnaká hudba robí dobre. Záleží na okolnostiach.

Počúvaš aj iné rádiá?

Nie.

Vôbec?

Občas si zapnem BBC, cielene kvôli menám, hosťom alebo reláciám. A niekedy v aute si prepnem na FM4 alebo na Devín, keď u nás hrá pieseň, ktorú už som počul veľakrát a nie je nutné, aby som v nej skúmal, či v nej neobjavím ešte niečo nové.

Nemôže sa stať, že ti ujde niečo z mainstreamovej hudby, čo je dobré a stojí za to?

Nie. To sa ku mne predsa len dostane, lebo aj naši moderátori nie sú úplne len moderátori, ich baví muzika a niektorí sú orientovaní viac undergroundovo alebo žánrovo, iní majú radšej melodickejšiu muziku a v takom prípade im nerobí problém ani pop. Vždy sa to k tebe dostane, mainstreamu sa nemôžeš vyhnúť.

Je aj mainstream, ktorý sa nehráva ani v našich rádiách...

Tak áno, toto je ten problém. Aj ten mainstream je pre väčšinu našich komerčných rádií príliš nemainstreamový, alebo ešte neprešiel parným valcom ostatných veľkých médií a až keď sa to stane, tak potom naberú odvahu aj ony. Keď majú Arcade Fire koncert, tak tam vidíš všetkých hercov, režisérov, športovcov. Od šesťdesiatnikov po decká. Vieš si u nás predstaviť absurdnejšiu situáciu, ako keď si zapneš ľubovoľné komerčné rádio a tam počuješ Arcade Fire? A takisto je to aj so slovenskou hudbou. Tu sú Korben Dallas ešte stále považovaní za alternatívnu skupinu.

Už roky o FM-ku kolujú názory, že je elitárske. Najmä čo sa týka vybraných slovenských kapiel, lebo keď sa nad tým človek zamyslí, tá scéna nie je až taká veľká, každý sa s každým pozná...

Myslia si to hlavne hlupáci, ľudia, ktorí nič nepoznajú a ktorých rozčuľuje to, čo nepoznajú. Nejako to narúša ich osobnú integritu. Výhrada podobného typu bola, že sme "bratislavocentrické" rádio, pričom viac než polovica nášho tímu sa v Bratislave nenarodila, a viac než polovica domácej hudby, ktorú hrávame, a akcií, na ktoré poslucháčov pozývame, sa netýka hlavného mesta. A ak by tomu aj bolo ináč: hovorilo sa o Prešove ako o slovenskom Seattle. Košice by prípadne mohli byť naším Grazom. Len do toho!

Možno to ľudia berú z tohto hľadiska aj preto, že určité kapely majú v FM-ku svoje výsadné postavenie a do éteru sa vždy dostanú.

O tomto by vedelo rozprávať viacero kapiel a viacero nie celkom v dobrom. Nedávno som to riešil práve s Ozom Guttlerom z Korben Dallas, ktorý mi za posledných pár mesiacov poslal tri piesne. Dve som odmietol hrávať a tretiu mi ponúkol so slovami: "máme takúto novinku, ale asi sa ti nebude páčiť". A ja som mu odpísal, "chyba, práve táto sa mi páči". Nikto tu nemá nič vyárendované, žiadna definitíva neexistuje.

Keďže od januára bude musieť aj FM-ko hrávať kvôli kvótam už 35 percent slovenskej hudby, nebudeš musieť kvôli tomu robiť aj nejaké ústupky?

Iste, do primetimu pribudne nejaké jedno-dve percentá, zvyšok potiahneme v rámci našich večerných špeciálov a relácií. Otestovali sme si to už v decembri. Ostáva dúfať, že tento zákon spôsobí okrem vyšších tantiém pre tých, ktorí sú na scéne, aj väčšiu chuť na tvorbu novej neprvoplánovej muziky a že bude vznikať viacero pre Rádio_FM nádejných kapiel.

Tie počujeme napríklad v Demovnici, ale veľmi často to tam aj skončí, lebo ešte to nie je hotová hudba alebo kapela samotná nevie, čo tým chce povedať a rozpadne sa, kým na to sama príde. Vždy je to beh na dlhé trate, či kapela naozaj chce, či bude na sebe pracovať, či bude pre nás alebo sa odkloní niekam k mainstreamu. Je tam priveľa neznámych na to, aby sme nad zákonom len tak prostoducho jasali.

Máš pocit, že za posledný polrok, čo sú kvóty v platnosti prišlo k niečomu z tohto?

Zatiaľ ešte nie. Ale keď vravím zatiaľ, tak už to naznačuje, že som optimista. Bolo by super, keby sa to stalo. Ale nebolo by to zároveň čudné, keby zrazu ožila slovenská scéna len preto, že v parlamente prešli nejaké kvóty? Buď niečo ide prirodzeným vývojom alebo nejde. Čo už by to bola za kapela, keby začala hrať len preto, že Baláž musí dať do playlistu 35 percent?

Možno nevzniknú, ale možno sa iba odvážia poslať svoje nahrávky.

Máš pravdu. Možno keď je niekto mladší a má pocit, že nie je pre nikoho zaujímavý a vyšle sa mu tento signál, že tu je takéto médium, že jednu tretinu svojej činnosti venuje len domácej muzike, možno to zafunguje. Ale nevidím do hláv hudobníkov. A chce to viac času, možno aj roky. Do 89-teho sme toho kvôli boľševikovi veľa zameškali, nemôžeme chcieť od ľudí zázraky.

Autorka: Michaela Žureková
Foto: Rádio_FM