Mečiarove amnestie sa v posledných mesiacoch opäť stali silnou témou v domácej politike. Aktuálne dianie reflektujú aj predstavitelia slovenského hip-hopu, ktorý patrí medzi najobľúbenejšie žánre mladej generácie. Nielen filmová skladba od Kaliho, ale aj textovo drsnejšia novinka Tona S. tak môže na túto dôležitú tému upozorniť množstvo ľudí, ktorí o nej nevedia.

O Kaliho novinke Pravda je len jedna sme už písali, zaznie v očakávanom filme Únos. Jeho autorka a režisérka Mariana Čengel Solčanská si interpreta titulnej skladby vybrala dobre, svedčí o tom počet pozretí videoklipu, ktorý sa za desať dní od zverejnenia vyšplhal už na viac než 640-tisíc.

Bodaj by si aspoň toľko ľudí vypočulo aj skladbu, ktorú v posledný januárový deň zverejnil Tono S. z kolektívu/vydavateľstva Gramo Rokkaz. Hoci si Kali zaslúži rešpekt za to, že sa na rozdiel od väčšiny mainstreamových raperov púšťa aj do takýchto tém, jeho text je príliš všeobecný a frázovitý. Dá sa s ním preto ľahko stotožniť, ale nepomenoval veci tak priamo a bez servítky, že by skladba dokázala neznalým priblížiť a opísať realitu dodnes nevyriešenej kauzy. Na druhej strane je to pochopiteľné, lebo singel Pravda je len jedna je súčasťou filmu, ktorý o temných 90-tych rokoch na Slovensku povie oveľa viac.

Naproti tomu Tono Suchota reže priamo do živého, tak textom ako aj videoklipom. "Dnes sa v parlamente rokuje o zrušení Vladových amnestií a ako by povedal sám maestro, poďme si zaspievať..." týmito slovami uviedol v utorok nečakanú novinku na svojom Facebooku. Skladba začína klavírnym introm, ktoré preruší známy hlas bývalého premiéra a nasledujú archívne zábery z neslávneho televízneho príhovoru, zapracované do temného videoklipu. Mečiarova "pesnička" však zaznie až neskôr, ohraničuje totiž jednotlivé slohy Tonovho skvele vygradovaného textu, sprevádzaného mrazivým beatom, o ktorý sa postaral producent a hudobník Remo.


Tono S. o metódach kedysi najmocnejšieho muža krajiny, ale aj ďalších politikov, ktorých si história nebude pamätať v pozitívnom svetle, hovorí o niečo priamejšie ako Kali. "Zabil si, nič sa nedeje, krv zlezie z rúk aj z košele, hračky z ocele, puzdrá kožené, nie zlé sny o cele, pán vodič nikdy nefúka, pokiaľ sa mocou ožere," nakladá Suchota v jednej z najsilnejších pasáží. Nešetrí však ani aktuálneho ("po rokoch ten istý v červenom, škaredý jak zvonár, spravodlivosť neexistuje, keď pod ňou režú konár") a možno /snáď nie/ budúceho premiéra (outro s detským hlasom: "posádka na lodi, čo bahnom sa nám brodí, kapitán, povedz, kto záchranné vesty nám hodí").

Práve to je veľkou výhodou rapu - majstri slova a beatov môžu reagovať na rôzne spoločenské témy, kauzy či mémy omnoho rýchlejšie než speváci či pesničkári, u ktorých je text formálne viac obmedzený hudbou a potrebou zaujímavej melódie. Na skladbu, ktorá zarezonuje, im preto na rozdiel do hip-hopu nestačí kvalitný text, podmaz a vhodne zvolené sample. Zostáva len dúfať, že aj ďalší reprezentanti slovenského rapu si zoberú príklad a budú rovnako trefne a pohotovo reagovať na aktuálne témy.

Nie vždy totiž boli najpálčivejšími "problémami" raperov ich cesta na vrchol, hejteri či hádanie sa medzi sebou o tom, kto ďalej naciká. Spoločensko-kritický rozmer patrí k hip-hopu od jeho počiatkov, dokonca i na Slovensku sa kedysi viac rapovalo o politike. Príklady možno nájsť už na kultovej kompilácii z roku 1997 Zvuk ulice, ale aj na prvom veľkom slovenskom rapovom albume, ktorý v tom istom roku vydala formácia Trosky (V.M. = Svyňa). Mimochodom, jej zakladateľ Vec je ten Branči z Tonovho textu ("... unesený ako Kováč, no nie Branči, nie ten remeselník, ale Michal onen mladší") a podľa jeho názoru, ktorý včera zverejnil na svojom Facebooku, by práve Neublížil som mala byť namiesto Kaliho skladby nosným soundtrackom filmu Únos. Čo si myslíte vy?


TIP: Prezident Lourajder a Emil vydajú EP. Vypočujte si singel s Tonom S

Autor: Patrik Marflák
Foto: Youtube (koláž Hudba.sk)