V nedeľu, 27. novembra, sa po tridsiaty raz konala súťažná prehliadka Nové tváre slovenského jazzu. Aj keď názvy sa historicky menili a súťaž sa v roku 1995 presunula zo Žiliny do Bratislavy, princíp ostal identický -ide o prehliadku jazzových hudobníkov, ktorí stoja tesne pred vstupom na profesionálnu dráhu alebo tento prah práve prekročili.

Nové tváre tradične organizuje Slovenská jazzová spoločnosť a ponúka účinkujúcim to, čo určite nedostanú neskôr ani v plných nadšených sálach: pozornosť poroty, zostavenej z najlepších inštrumentalistov daného nástroja na Slovensku a záverečný obsiahly balík dobrých rád v rámci besedy s účinkujúcimi. No a samozrejme ceny, ktoré majú okrem diplomov aj finančný rozmer, prípadne pozvánku na týždenný workshop Letná jazzová dielňa. V posledných rokoch drží väčšina účinkujúcich vysokú úroveň, ktorá sa až na malé výnimky dá bez váhania označiť za úplne profesionálnu. Tak isto je v niektorých prípadoch pozoruhodný pomer nízkeho veku a vysokej hráčskej úrovne.

Dušou skupiny/projektu Ľudové Mladistvá je 23-ročný klavirista Martin Štefánik, ktorý dômyselne a negýčovo zaranžoval a "zdžezoval" ľudové témy pre rytmiku s klavírom, cimbal, husle a trio folklórnych speváčok. Kapela bude na budúci rok otvárať Bratislavské jazzové dní, lebo v silnej konkurencii vyhrala hlasovanie na B pódiu. Objavovanie ľudových tém je u mladých hudobníkov celkom novinka a zároveň aj možnosť dostať sa do zahraničia, pretože slovenský world jazz je nepochybne podstatne konkurencieschopnejší ako, povedzme, slovenský be-bop. Projekt získal hneď tri ceny - za presvedčivý kolektívny výkon, Martin Štefánik bol ocenený za originálne spracovanie slovenského folklóru a bubeník Jakub Kačic za inštrumentalistický výkon.


Cimbal ešte zostal na scéne, lebo bol dominantným aj v druhej formácii Cimbal Project Ľubomíra Gašpara z Banskej Bystrice. Kvartet zapojil tento nástroj do regulárneho moderného jazzu (cimbal - klavír - kontrabas - bicie) a znelo to elegantne a štýlovo. Cimbal je skrátka do jazzu skvelý a Gašpar a spol. to dokázali mimoriadne presvedčivo dvoma úpravami ľudoviek (s vplyvmi Coreu a Methenyho) a vlastnou skladbou Yiddish Wedding. Za ňu dostal Gašpar ocenenie za najlepšiu kompozíciu a za inštrumentálny výkon a zaujímavé spracovanie folklóru ešte ďalšiu cenu.

Veľmi mladá, len 18-ročná speváčka Júlia Kozáková z Bratislavy si píše vlastné skladby. Aranžuje ich klavirista Peter Kunzo, s ktorým aj vystúpila. Pekný hlas, zaujímavé témy a napriek čerstvej plnoletosti zrelý prístup sú veľkou nádejou do budúcnosti. A presne takúto cenu - Nádej festivalu - Júlia dostala. Taktiež 18-ročný klavirista Atilla Farkaš z Kollárova predviedol tri jazzové štandardy a dokázal, že potenciálu má koľko len chce, a keď ho trochu uprace, bude to naozaj dobré. Vlastne výborné, lebo dobré to už je. Druhú Nádej festivalu dostal práve on.


The Sound Trio z Rožňavy bolo určite vrcholom popoludnia, minimálne v osobe klaviristu Zsolta Farkasa, ktorý má čerstvých 21 rokov. Je to hotový muzikant s obrovským cítením, timingom, erudíciou a schopnosťou vystavať svoje party tak, že poslucháč ani nedýcha. Ktovie, kde bude o desať rokov. Rytmika tria mu veľmi disciplinovane a s pokorou umožnila predviesť svoje schopnosti, za ktoré dostal cenu Objav festivalu a taktiež ocenenie za mimoriadny inštrumentalistický výkon.

Ako posledný vystúpil kvartet s gitarou Jaroslav Remenár & Crew, ktorému určite účinkovanie na tomto fóre pomohlo v plánoch, ako na sebe pracovať. Jazz nie je ľahká ani poslucháčsky vďačná cesta a je skvelé, keď si ju muzikanti vyberú. V porote tento rok sedeli Peter Lipa, Matúš Jakabčic, Radovan Tariška, Juraj Griglák, Klaudius Kováč a Marian Jaslovský.

Informácie a fotografie pre Hudba.sk poskytla Katarína Ovseníková.