Jednou z pozitívnych stránok tohtoročného udeľovania hudobných cien Slávik bol vzhľad scény. Pôsobivé vystúpenie predviedli hneď na začiatku v úplnej tme svietiaci tanečníci The Pastels a pódium sa menilo počas každého vystúpenia. Tvorcovia slovenskej šou sa pritom inšpirovali u zahraničných kolegov, najmä na Billboard Music Awards.

Na Facebooku sa dnes objavil obrázok, ktorý porovnáva vzhľad pódia počas udeľovania cien Slávik 2012 so scénou na Billboard Music Awards, ktoré sa konali v máji 2012. Konkrétne ide o scénu počas vystúpení kapiel Peter Bič Project a Billy Barman, ktoré vizuálne až príliš pripomínali dizajn pódia pri vystúpeniach speváčky Carrie Underwood a kapely The Wanted v rámci americkej šou.

Intergalaktickú tému, v ktorej sa niesol celý program Slávika, na čele s moderátorskou dvojicou a starým ujom, zase na Billboard Music Awards prezentoval spevák Chris Brown. Niežeby na obliekaní sa do vesmírnych skafandrov bolo niečo originálne a výnimočné, no tej inšpirácie v Billboard Music Awards je aj tak na jednu šou viac než dosť.

Ceny prestížneho magazínu nie sú mimo USA až tak ostro sledované ako napríklad Grammy alebo MTV Video Music Awards. Keby sa tvorcovia Slávika takto priamo inšpirovali na najprestížnejších podujatiach, bolo by to omnoho okatejšie. Aj napriek tomu je však v dnešnej dobe vďaka internetu veľmi nepravdepodobné, že by si tieto podobnosti nikto nevšimol.

So žiadosťou o vyjadrenie sme oslovili režiséra priameho prenosu Jeffa Minaříka. Požiadal však o komunikáciu prostredníctvom emailu a do uzávierky sa k téme nevyjadril. Ak sa tak stane, článok budeme aktualizovať.

Peter Bič Project zahrali hit Hey Now Zdroj: Ján ZemiarSkokan roka Peter Bič Project na Slávikovi 2012 - viac fotografií


Trendy určujú svetové podujatia

Skupina Peter Bič Project o podobnosti scény s vystúpením Carrie Underwood na Billboard Music Awards netušila. Obrie ventilátorové vrtule v ich prípade nahradili rotujúce kruhy s futuristickými rozsvietenými "hviedicami". O tom, že nejde o náhodnú podobnosť, svedčia aj biele plachty dotvárajúce obe scény.

Slovenská kapela bola so vzhľadom pódia počas svojho vystúpenia maximálne spokojná. "Bolo to veľmi zaujímavé, keďže takmer každý účinkujúci mal kulisu z LED obrazoviek, my sme mali taký ako keby analóg," hovorí manažér PBP Peter Roško. "Jeffo (Minařík, pozn. red.) ako režisér podujatia urobil skvelú prácu, mne osobne sa scéna a kulisy počas každého vystúpenia veľmi páčili. Je ťažké vymyslieť niečo originálnejšie, keďže v tomto smere určujú trendy svetové podujatia s omnoho vyššími rozpočtami," dodal Roško.

Mimochodom, kapela Peter Bič Project si z Incheby odniesla ceny Skokan roka a Rádio Slávik. Prvú spomínanú získala vďaka posunu zo 43. miesta na piatu priečku. Kým v ročníku 2011 získala 217 bodov, za rok 2012 jej prišlo od fanúšikov 3003 bodov. Samotnú kapelu toto ocenenie prekvapilo natoľko, že sa jeden z jej členov ani nestihol dostaviť na jej preberanie. "Vôbec sme nevedeli, že budeme Skokanom roka, náš bubeník bol práve na toalete, keď sme si túto cenu išli prevziať," prezradil manažér pikošku zo zákulisia.

vs. Carrie Underwood na Billboard Music Awards 2012

Billy Barman: "Naša podmienka bola hrať naživo"

Bez blikajúcich obrazoviek sa zaobišla aj skupina Billy Barman, ktorá bola na pódiu obkolesená visiacimi lanami a drevenými paletami. Aj v tomto prípade je zjavná inšpirácia na udeľovaní cien magazínu Billboard, podobné rekvizity mohli fanúšikovia vidieť na pódiu počas vystúpenia boybandu The Wanted. "Nás sa nikto nepýtal, či sme s tým v pohode, proste takto to urobili. My sme to videli prvýkrát až na zvukovej skúške a vyzeralo to OK, ale nevedel som, že sa to podobá na niečo, čo už bolo predtým niekde použité," hovorí spevák Billyho Barmana Jozef Vrábel.

V tomto prípade však slovenská verzia "starého veľkoskladu" pôsobila lepšie a autentickejšie ako tá americká, keďže boli použité nielen skutočné palety, ale aj skutočná kapela. S Jozefom sme sa rozprávali aj o tom, ako sa skupina, považovaná v rámci domácej scény skôr za alternatívnu, dostane k hraniu na Slávikovi. Vraj úplne jednoducho - osloví tvorcov a ponúkne im svoje vystúpenie. No samozrejme musí mať schopného manažéra.

"Vyšlo to z iniciatívy nášho manažéra. Ako sa mu to podarilo, to vôbec netuším. Myslím, že štandardne oslovil tvorcov, oni povedali, že porozmýšľajú a potom nás zavolali," prezradil hudobník a dodal, že so slovenskou hudobnou smotánkou si členovia jeho kapely napriek tomu nepotykali. Dokonca ani príliš nesledovali samotný program večera. "My sme boli celý čas v šatni, potom nás prišli zavolať, že ideme hrať a išli sme preč. Nejak sme to neprežívali a neriešili sme ani afterparty. Bola to pre nás dobrá príležitosť odprezentovať sa v televízii v dobrom vysielacom čase. Naša podmienka bola hrať naživo," dodal Vrábel, pričom narážal na televíznu playbackovú prax.

Plusom Slávika 2012 bol práve fakt, že väčšina interpretov vystúpila naživo, len niektorí si pomohli half-playbackom. V dobrom svetle sa bez prednahratej "poistky" predviedli napríklad IMT Smile, Meky Žbirka s orchestrom a podľa Vrábela aj Monkey Business. Vystúpenie českej kapely však televízni diváci nemali možnosť vidieť celé, pretože ho televízia prerušila reklamou.


Autor: Patrik Marflák
Foto: Ján Zemiar / Youtube

Súvisiaci interpreti: Billy Barman, Peter Bič Project