Magma, nenapodobiteľná skupina z Francúzska, oslavuje 45. výročie svojho vzniku. V pražskom Paláci Akropolis zaznie 12. októbra o 19:30 jej spirituálno-hudobná šou. Projekt, hrajúci hudbu zeuhl, je víziou talentovaného bubeníka a skladateľa Christiana Vandera. Kapela rozpráva príbehy v kobaïštine, ich vlastnom jazyku.
Hudba ako majstrovská architektúra
Vander, rytmicky inšpirovaný Stravinským, Orffom či Bártokom, využíva polámané 5/8, 9/8, 7/8 rytmy v kombinácii so 4/4 či 2/4. Rytmy sa cyklicky opakujú, no zároveň sa strieda pravidelnosť s nepravidelnosťou. Počúvanie sa tak stáva akýmsi labyrintom rytmov a protirytmov, ktoré nás však nakoniec vyvedú z bludiska po schodoch k hudobnému tranzu. Významnú rolu hrá v hudbe Magmy dynamika a Vanderovo farebné a melodické hranie na bicích nástrojoch. Charakteristickými prvkami sú tiež disharmónie a Vanderov "falzetový škrek".
Fiktívny jazyk vesmírnej opery Magmy, kobaïština, vytvára dojem wagnerovskej pompéznosti a monumentálnosti. V rozhovore (z roku 1995 pre magazín Wire) Vander popisuje kobaïštinu ako jazyk zložený z prvkov slovanských a germánskych jazykov, inšpiráciou boli preňho aj scat, jódlovanie a hlasový prejav inšpirovaný jazzovým spevákom Leonom Thomasom. Hoci je využitá aj francúzština, napríklad v živo hranej introdukcii famózneho albumu Mëkanïk Dëstruktïẁ Kömmandöh, Vander prehlásil, že tento jazyk nie je dosť výrazný pre príbeh a zvuk Magmy.
Podľa britského hudobného kritika Iana MacDonalda je jazyk Kobaïan fonetický, nie sémantický, je teda založený najmä na zvučnosti a nie na dekódovaní významov. Jeden z najvýznamnejších spevákov Magmy Klaus Blasquiz hovorí o kobaïštine ako o jazyku srdca, ktorý je neoddeliteľný od hudby Magmy. Kobaïština využíva písmená s diakritikou ako napr. ï, ö, ë, ẁ, ktorých výslovnosť môžeme dekódovať z hudby.
V opojnom tranze Magmy
"Hudba Magmy sa zrodila z mojej lásky k Johnovi Coltraneovi a z hlbokej beznádeje plynúcej z neporozumenia medzi ľuďmi... Snažil som sa zaplniť prázdnotu po smrti Johna Coltranea," prehlásil Christian Vander, ktorý založil Magmu už v roku 1969. Jeho príbeh je o vízii apokalypsy ľudstva, inšpirovaný duchovnom a ekológiou.
Aj pomenovanie žánru "zeuhl" (v preklade znamená "nebeský") anticipuje spirituálny charakter tejto hudby. Ťažko povedať či miestami nebeské a miestami pekelné pocity, ktoré táto hudba vyvoláva, sú uchopiteľné racionálnou, rozumovou percepciou. Stav tranzu je vyvolaný jednak prostredníctvom orffovských cyklických kompozičných postupov, pochádzajúcich z hudobného minimalizmu a taktiež je tu možné počuť harmonické a rytmické postupy maďarského skladateľa Bélu Bártoka či rytmické postupy Balkánu.
Autor: Lucas Perný
Foto: Karel Šuster
Súvisiaci interpreti: Magma