Štetka sem, štetka tam. Lily Allen si vo svojom comebackovom singli vôbec nedáva servítku pred ústa a otvorene kritizuje presexualizovaný hudobný priemysel. V texte piesne Hard Out Here aj v samotnom videoklipe ironicky komentuje objektifikáciu speváčok a rastúce nároky šoubiznisu na ich sexuálnu vyzývavosť a vzhľad.
Lusknutím prstov zotrela všetkých
Nový videoklip dvojnásobnej mamičky, ktorá sa na scénu vracia po troch rokoch, začína v nemocnici, kde na odporúčanie svojho akože manažéra podstupuje liposukciu. Manažér sa popritom na operačnej sále pokúša vybaviť jej účinkovanie v niektorej z "late night" televíznych šou, no neúspešne. Následne sa sťažuje, že sa speváčka počas svojej pauzy "takto spustila". "Ehm, mala som dve bábätká," vysvetľuje Lily "nežiadúce" zmeny na svojom tele.
Samotná liposukcia trvá tak dlho, že sa manželka Sama Coopera od nudy zadíva na videoklip s černošskými tanečníčkami ovešanými reťazami. Onedlho sa k nim, aj napriek tomu, že jej postava nespĺňa aktuálne "štandardy krásy", pridá a cirkus sa môže začať. V klipe plnom odkazov na videá svojich bezdetných a z reťaze utrhnutých kolegýň následne počas umývania automobilovej puklice v kuchyni plnej zlata a šampanského vysvetľuje, aké je momentálne "ťažké byť štetkou".
Speváčka vo videoklipe využíva presne také isté obrazy, ktoré kritizuje (twerking, oblievanie hrudníka a zadkov šampanským či detailné erotické zábery na účinkujúce ženy), no jej vlastná rola je paródiou, rovnako ako rola manažéra, ktorý ju učí správne krútiť zadnicou či vkladať si banán hlboko do krku. Sympatická Britka tak sama na sebe demonštruje, aké sú dnes požiadavky na mainstreamové speváčky, ktoré sama, napriek tomu, že nemá ani 30 rokov, už nemôže a nie je ochotná spĺňať. Jej rezignovaný teatrálny odchod zo scény na konci videa hovorí za všetko.
Hlavným zdrojom kritiky je však samotný text piesne, v ktorom Lily Allen okrem iného spieva "mala by si stratiť zopár kíl, lebo ti nie je vidieť kosti, a mala by si niečo spraviť so svojou tvárou, lebo ostaneš sama". Ide o slová, ktoré zrejme mladé speváčky bežne počúvajú od mužov - manažérov a šéfov vydavateľstiev. Práve tí "riadia" a podporujú stále rastúci trend objektifikácie žien, pričom sú to najmä muži, ktorí potom tieto speváčky označujú za štetky. "Zabudni na svoje gule a nechaj si narásť kozy. Je to tu ťažké, ťažké, ťažké pre štetku," spieva Lily Allen v refréne, pričom na zvýraznenie irónie použila autotune.
Úspech závisí od toho, koľko ľudí pochopí iróniu
Lily Allen je ako jedna z mála súčasných speváčok schopná ostrej spoločenskej kritiky v chytľavej, skrz-naskrz mainstreamovej skladbe. Na svoj očakávaný comeback si vybrala aktuálnu tému, ktorú spracovala štýlom sebe vlastným, pričom je adresnejšia a údernejšia ako kedykoľvek predtým. Len ťažko si teda predstaviť, že by táto pieseň a zostali bez povšimnutia. Napriek tomu, že sa videoklip režiséra Christophera Sweeneyho (Lana Del Rey, Foals, Jessie Ware, Friendly Fires) včera podvečer na Youtube objavil bez akejkoľvek predchádzajúcej propagácie, dnes ráno má už vyše 850-tisíc prehratí. Dá sa očakávať, že v najbližších dňoch bude počet divákov exponenciálne rásť a o tom, že si speváčka minimálne v UK Charte pripíše ďalší Number 1 singel, niet pochýb. Vzhľadom k téme by sa dokonca s novinkou konečne mohla výraznejšie presadiť aj v zámorí.
Autorka hitov Smile, The Fear alebo Not Fair totiž teraz na plné ústa povedala to, o čom sa doteraz hovorilo len v diskusiách na Youtube, v kritických komentároch médií alebo formou vyjadrení osobností šoubiznisu, od Sinéad O'Connor cez Rashidu Jones až po Britney Spears. Tá síce otvorene hovorí o objektifikácii žien v šoubiznise, no vo vlastnom comebackovom videoklipe sa tomuto trendu poslušne prispôsobila. Naproti tomu Lily Allen ukázala, že je skutočnou osobnosťou a pre poslucháčov, ktorým nestačí prázdny obsah s pekným obalom sa stáva jasnou víťazkou tohtoročného boja o popový trón už po zverejnení jedinej skladby. Svedčia o tom aj titulky zahraničných článkov o Hard Out There, v ktorých sa píše, že Lily Allen "vyhlásila vojnu popkultúre" či dokonca že "zachraňuje pop music".
Hudobní kritici teda pochopili, otázne je, či pochopia aj fanúšikovia. V komentároch pod videom na Youtube totiž už prebiehajú vášnivé diskusie. Legitímny je názor, že ak tento videoklip uvidia deti a mladiství, ktorí ešte nemôžu poznať súvislosti fungovania šoubiznisu a chápať ironický podtón, bude mať na nich rovnako zlý vplyv ako videá, ktoré speváčka paroduje. No aj niektorí speváčkini starší fanúšikovia jej vyčítajú, že spev cez autotune a videoklip plný sexuálneho obsahu sú nežiadaným odklonom od jej predchádzajúcej tvorby a že sa z nej stala ďalšia speváčka ľahkých mravov. Títo fanúšikovia síce jej sarkazmus pochopili, no nechcú ho prijať.
Tvrdia, že sa objektifikácia speváčok dala skritizovať aj bez použitia černošských tanečníc - áno, ani komentáre obviňujúce speváčku z rasizmu nesmú chýbať, hoci keď sa afroamerické zadky krútia v hip-hopových klipoch, tak je všetko v najväčšom poriadku. Samozrejme, video sa určite dalo natočiť aj bez profesionálnych tanečníc, ktoré sa twerkovaním živia, lebo to majú v krvi, na rozdiel od bielych dievčat á la Miley Cyrus, ktoré sa vrtením zadkov snažia kompenzovať nedostatok hudobných kvalít. Otázne je, či by aj decentnejší vizuál skladby vyvolal potrebný rozruch. Odpoveď znie: Nie, možno jedine vtedy, ak by vo videu twerkovali a oblievali sa šampanským bieli muži v kravatách. V tom prípade by však zase neprešiel k divákom odkaz, že Lily Allen je so svojou postavou po dvoch pôrodoch spokojná a že aj keď nevie krútiť zadkom, môže byť popovou hviezdou. Pre nás ňou rozhodne je.
Autori: Marek Majzon, Patrik Marflák
Foto: Youtube
Súvisiaci interpreti: Lily Allen