Skupina The Difference má ďaleko od súčasného mainstreamu, dokonca ju ťažko porovnávať aj s hudbou domácich alternatívnych rádií a festivalov. Najbližšie má k progresívnej hudbe z prelomu 60. a 70. rokov, najmä vďaka bohatej inšpirácii vo viacerých oblastiach hudby a umenia a dištancovaním sa od nezmyselných trendov.
The Difference - Pohoda
Hudba musí dávať zmysel
Kapela z Liptovského Mikuláša bude čoskoro oslavovať tretí rok svojej existencie, aj keď tento čas nebol priamym napredovaním a členovia sami prechádzali rôznymi zmenami. Pôvodne sa malo zoskupenie venovať coververziám starých kapiel zo 60. rokov, čo je celkom paradox, keďže v súčasnosti nehrajú ani jeden cover, pričom koncerty mávajú aj okolo troch hodín. V hudbe sa kapela sústreďuje v prvom rade na aktívne počúvanie, hudba samotná podľa nich nesmie byť nudná, musí dávať zmysel, význam.
"Muziku už nejaký čas vnímam ako inšpiráciu do života a život ako inšpiráciu pre muziku. Hudba je filozofia, je široko aplikovateľná a každý človek ju vníma a prijíma aj bez toho, aby ju študoval. Aj keď to niekedy vyzerá, že sa silou mocou snažíme robiť komplikovanú hudbu, čo si ja nemyslím, v skutočnosti je len okolitá kultúra bezduchá a primitívna - aspoň tá, ktorá sa vôbec niekde prezentuje. Ako keď normálneho človeka vpustíte do blázinca: Kto bude bláznom?" hovorí spevák a gitarista Dominik.
The Difference - Inspiration
Mieria na západ
Pôvodné zloženie kapely tvorili Peter Duchoň (basgitara), Roman Krajčí (gitara), Dominik Vladulovič (gitara, spev) a Michal Bartánus (bicie). Asi po roku a pol sa za bicie sa posadil Peter Brnický, s ktorým sa podarilo kapele aj niekoľko úspechov v rámci hudobných súťaží - laureát v kategórii skupina na Zlatom štíte Liptova a na Stropkovskej hudobnej lige sa kapela umiestnila v osmičke najlepších kapiel spomedzi sedemdesiatich súťažiacich.
V rámci festivalov však kapela po minulé roky vďaka nedostatku kontaktov nemala veľké šťastie, výnimku tvoria Yní Víkend (BB) a Kongen Fest (Lipt. Hrádok), patriace medzi menšie alternatívne festivaly. Vďaka nim sa kapele podarilo napríklad získať kontakty a sponzoring pre vydanie albumu. "Bolo to celkom narýchlo. Nahrávali sme v Bratislave v LVGNC štúdiu, za mixom bol Marek Rakovický. Nahrávali sme nástroje naraz a spevy osobitne. Výsledný produkt nie je taký, ako sme si predstavovali, moc sme sa s Marekom nepochopili. Aj keď nám v mnohom pomohol. No možno to aspoň vystihuje názov albumu a ako bolo vo filme Almost Famous: rock'n'roll vzniká a napreduje vďaka chybám, vďaka tomu, čo vynecháš. Má takú osobitú atmosféru a páči sa mi, aj keď to nie je to, čo by sme chceli, resp. to nie je to, o čo sa snažíme na koncertoch." (Názov albumu je "Anthony the Virgin and All the Misconceptions He Used to Listen to", vypočuť alebo kúpiť si ho môžete na stránke differenceband.bandcamp.com)
O mastering sa postaral Ján Tlamka z TC studio v Liptovskom Mikuláši. Najnovšie nahrala skladbu Bartók v Leon Art štúdiu v Bardejove a pokrstila spomínaný debutový album, ktorý je už v predaji. Krst prebehol v Liptovskom Mikuláši v čajovni central pErk, kde sa krstilo čajovými zrnkami. "Dokrstenie prebiehalo v rámci festivalu Kongen Fest, kde krstným otcom sa stal organizátor Martin Kráľ, ktorý nám veľmi pomohol k nahratiu albumu," uviedol pre Hudba.sk basák Peter Duchoň.
"V júli sme spravili veľkú zmenu v pôsobení: sťahovali sme sa do Nitry. Dôvodov je viacero. Dosť sme pre kapelu obetovali a dúfame, že sa nám na západnom Slovensku začne dariť, aj keď predpokladáme, resp. dúfame, že sa nám podarí vycestovať. Chceme aj trocha poexperimentovať so spevom, inštrumentáciou - perkusie, klávesové nástroje - a aj pódiovým prevedením, premýšľame aj nad videoproekciou," dodal Duchoň o najbližších plánoch kapely.
Vypočujte si jej najnovší počin Bartók:
Text: Peter Duchoň v spolupráci s Hudba.sk
Foto: Henrich Kaczor