Neporiadne dievča amerického rapu určite dodnes otvára nožíky vo vreckách návštevníkov Pohody, kde bez rozlúčky odišla z pódia už po 35 minútach. Zdá sa však, že Azealia Banks prestala plytvať svojim talentom. Nečakane vydala album, ktorý má šancu dostať sa medzi najlepšie tohto roka, a predstavila videoklip, ktorý posúva minimalizmus 90. rokov oveľa ďalej.

Autorka veľkého klubového hitu 212 (2011) sa v posledných dňoch "hecla". Nielenže vydala svoj dlhoočakávaný debutový album, ale tiež pripravila video k skladbe Chasing Time, ktorý je pastvou pre oči. Nielen pre jej odhaľovanie sa, ale tiež vďaka estetickej hodnote a originalitu.

Čiernobiela triapolminutovka mala premiéru 13. novembra na stránke MTV. Vzhľadom na to, že Azealia Banks v novinke skladá poctu videoklipom z 90. rokov, ide o logické spojenie. Rovnako ako hviezdy zlatej éry hudobnej televízie Janet Jackson, Missy Elliot alebo TLC, aj Azealia stavila na skupinu tanečníkov, jednoduché pozadie a moderné grafické triky. Rozdiel je v tom, že kým minimalistické klipy spred dvoch dekád obsahovali hlavne vesmírnu tematiku, dielo Marca Klasfelda (režíroval okrem iného aj Katy Perry - Last Friday Night) je postavené na menšom počte detailov a nevyzerá prehnane futuristicky. Napriek tomu si zachováva svoju pútavosť.


Pieseň koketujúca s houseom a britskou bass music, v ktorej výstredná umelkyňa viac spieva ako rapuje, vzišla zo "zadania" od vydavateľstva Interscope. Práve táto spoločnosť jej pritom najviac bránila vo vydaní nahrávky Broke With Expensive Taste, ktorá je plná súčasných klubových beatov od progresívnych producentov ako Pearson Sound, Lone, Boddika, Araabmuzik, Lazy Jay, M.J. Cole alebo Machinedrum.

"Dostalo sa to do bodu, keď otvorene hovorili 'Azealia, my ti rozumieme, si cool, ale minuli sme na teba dva milióny dolárov, mohla by si nám dať aspoň jeden hit?' A vtedy som napísala Chasing Time..." povedala v rozhovore s americkým portálom Pitchfork.

Problémy s vydaním albumu aj s Disclosure

Nie je ľahké vychádzať so svojskou raperkou. Z toho pramenia aj niektoré jej verejné prehrešky. Už v minulosti sa prostredníctvom mikroblogovacej siete Twitter stihla pohádať so speváčkou Lily Allen a nazvať jej deti škaredými, s raperkou Angel Haze a následne aj s blogerom Perezom Hiltonom, pretože obhajoval druhú stranu. 

Najnovšie sa jedna z headlineriek tohtoročnej Pohody rozhodla prehovoriť o svojej nenávisti voči súrodeneckej dvojici Disclosure. Konflikt spočíval v tom, že dve súčasné hviezdy mali spolu nahrať pieseň, o ktorej sa Banks pochválila, ako inak, na Twitteri. Britskí súrodenci z prehnanej pozornosti internetu neboli nadšení a o spoločnom výsledku začali pochybovať. Napokon spolupráca padla. Informoval o tom portál Pitchfork, pričom citoval speváčku.

Azealia Banks - Chasing Time Zdroj: Youtube

Práve pre podobné hádky začalo na nositeľku pseudonymu Young Rapunxel tlačiť vydavateľstvo. Vydanie albumu sa odkladalo, až kým ju to neprestalo baviť a nepodnikla kroky, aby sa zmluva medzi ňou a Interscope zrušila. Napokon Azealia vyhrala práva na piesne a vydala ich á la Beyoncé, čiže bez ohlásenia pod značkou Prospect Park svojho manažéra Jeffa Kwatinetza.

Momentálne speváčka priznáva chyby z minulosti, no už sa teší na budúcnosť. Namiesto oddychu plánuje nahrávanie ďalšieho albumu, ale tiež vydanie druhého pokračovania mixtejpu Fantasea (2012). V roku 2015 by chcela vyraziť na svetové turné a zostáva len dúfať, že ak príde na Slovensko, nezostane len na polhodinu.

Vypočujte si ukážky albumu na Youtube a celú nahrávku na Deezeri:




Autor: Marek Majzon
Foto: Youtube

Súvisiaci interpreti: Azealia Banks