Podľa správ BBC sa vo Veľkej Británii ku koncu roka predá na Internete hudba a filmy v digitálnom formáte v hodnote asi 163 miliónov libier. Ak sú odhady štatistov správne, bude to o vyše 45,5% viac, ako bol objem stiahnutej hudby a filmov za celý rok 2006.

Kým rok 2007 je pre digitálne formáty opäť rekordným, predaj fyzických nosičov, najmä hudobných CD a filmových DVD, klesne v porovnaní s minulým rokom o približne 2,9%. Podľa trhových analytikov zo spoločnosti Verdict, digitálny predaj sa bude aj naďalej rozmáhať a do roku 2012 bude dosahovať obrat 600 miliónov libier ročne.

K tomu určite prispeje vyššia konkurencia v rámci predaja hudby v digitálnom formáte a najmä upustenie od zabezpečenia DRM (Digital Rights Management - "spravovanie digitálnych práv"), ktoré obmedzuje práva užívateľov na limitované použitie zakúpeného média. Hudobné súbory zabezpečené systémom DRM nazvaným FairPlay ponúka od svojho príchodu na trh v roku 2003 iTunes Store. Väčšinu skladieb zakúpených v iTunes Store vďaka tomuto systému zabezpečenia nie je možné napáliť na CD, ani prehrávať na inom prehrávači ako iPod.

Výnimkou je služba iTunes Plus, o ktorú sa zaslúžila jedna zo štyroch najväčších korporácií v hudobnom priemysle - britské vydavateľstvo EMI. To sa od 29. mája rozhodlo predávať svoju hudbu cez iTunes Store v DRM-free formáte - to znamená, že zákazník si môže zakúpenú a stiahnutú skladbu napáliť na CD, vložiť do akéhokoľvek mp3 prehrávača či svojvoľne ju kopírovať. Daňou je vyššia cena - tieto súbory v iTunes Store vychádzajú o $0.30 drahšie ako skladby s ochrannou známkou DRM. EMI však aj napriek tomu s nadšením už koncom júna reportovala, že predaj mnohých albumov od zavedenia DRM-free formátu výrazne stúpol.

K podobnému kroku tak pochopiteľne pristúpila v auguste i v súčasnosti najväčšia hudobná korporácia na svete - Universal Music Group (UMG). Tá však prekvapujúco 1. júla ohlásila, že zmluvu, na základe ktorej sa jej tituly predávali v iTunes Store, nepredĺži a niekoľko týždňov nato oznámila, že na skúšobnú dobu do 31. januára 2008 sama rozbieha predaj svojich skladieb a albumov vo formáte mp3 bez zabezpečenia DRM (DRM-free). "Universal Music Group má v záujme objavovať nové spôsoby ako rozšíriť dostupnosť hudby našich umelcov na Internete a zároveň ponúknuť zákazníkom čo najväčšiu možnosť vybrať si ako a kde si kúpia a užijú našu hudbu." - povedal Doug Morris z vrcholového predstavenstva UMG. Na boj proti ilegálnemu zdieľaniu hudby bude v týchto DRM-free mp3kách využitá technológia watermarku, pomocou ktorého bude možné identifikovať pôvod skladby v prípade, že sa objaví v P2P sieťach.

Ak iTunes Store nezareaguje na nečakanú iniciatívu UMG mohla by jeho neohrozená hegemónia na trhu s digitálnou hudbou veľmi rýchlo pominúť. V júli tohto roka mal tento gigant na konte vyše 3 miliardy predaných skladieb, čo je viac než 80% celosvetového online predaja digitálnej hudby.

Universal Music v auguste prezradil mená spoločností, s ktorými bude na predaji svojej hudby v digitálnom formáte spolupracovať. Sú nimi napríklad siete Best Buy a Wall-Mart, ale i známy digitálny obchod Rhapsody patriaci pod RealNetwork, či Google. Z hľadiska skúseností s predajom hudby je však bezpochyby najzaujímavejším partnerom americký e-shop Amazon.com, ktorý patrí medzi najväčšie a najpopulárnejšie elektronické obchody s hudbou a videom na Internete. Od 25. septembra pribudol Amazonu k fyzickým nosičom rozsiahly katalóg DRM-free mp3, ktorý obsahuje viac než 2 milióny skladieb od vyše 180 tisíc interpretov. Okrem katalógu UMG má Amazon v ponuke aj skladby z vydavateľstiev patriacich pod britského giganta EMI a tvorbu ďalších asi 20 tisíc menších nezávislých vydavateľstiev.

Množstvom skladieb v ponuke sa síce Amazon zatiaľ nevyrovná iTunes Store, ale k dobru preňho hovorí viacero ďalších faktorov. Tým najzásadnejším je cena skladieb, ktorá je najviac $0.99 za skladbu, no v mnohých prípadoch je to $0.89, oproti skladbám na iTunes, ktoré všetky stoja $0.99, nehovoriac o DRM-free skladbách s príplatkom $0.30. Ešte výraznejšie sa rozdiel prejavuje pri cenách albumov - kým v iTunes Store stoja takmer všetky albumy $9.99, Amazon ponúka množstvo titulov v cenách od $4.99 do $8.99, niektoré albumy sú dokonca ešte lacnejšie. Ďalším plusom pre Amazon sú už spomínané DRM-free mp3, ktoré sú navyše vo vyššej kvalite 256 kbps oproti štandardnému formátu iTunes AAC s bitrate 192 kbps. No a v neposlednom rade je to katalóg UMG s menami ako 50 Cent, Elton John, Enrique Iglesias, Maroon 5, Rihanna či Black Eyed Peas, o ktorý iTunes Store prišiel v júli odstúpením UMG od dlhoročnej spolupráce.

iTunes a vlastne celú korporáciu Apple Inc. teda čakajú ťažké chvíle a bude zaujímavé sledovať, ako si s týmto spiknutím poradia. Odborníci sú presvedčení, že ich najsilnejšou zbraňou u zákazníkov je imidž. Dokedy však ľudia budú ochotní platiť za "neohybné" súbory peknej značky, keď si dokonca za nižšiu cenu môžu stiahnuť hudbu, ktorú môžu počúvať ako a kde chcú a dokonca k tomu ani nepotrebujú drahý iPod?

Kartami môžu v najbližších mesiacoch zamiešať i ďalší dvaja zo štyroch gigantov hudobného priemyslu - Warner Music Group a Sony BMG. Tí zatiaľ do mašinérií v digitálnom predaji hudby významnejšie nezasiahli, ale pri klesajúcom záujme o tradičné hudobné nosiče tak v najbližšej dobe budú musieť urobiť. Zdá sa však, že DRM zabezpečeniu hudobných súborov odzvoní ešte skôr, ako starým dobrým CDčkam.

Zdroj: Nme.com, News.bbc.co.uk, Engadget.com, Arstechnica.com, wikipedia.org