Opäť prinášame správu z edície "neskoro, ale predsa". Vo štvrtok 11. januára sme sa boli spoločne s hudobnými dramaturgmi vybraných rádií pozrieť, alebo skôr vypočuť si, čo sa podarilo mládeži na prvom "výlete" zameranom na skladanie piesní. S nápadom prišla SOZA, ktorá songwriting camp aj prezentáciu jeho výsledkov zorganizovala.
SOZA Songwriting Camp sa konal od 23. do 27. októbra 2023 v Liptovskom Jáne. Zúčastnilo sa ho 22 účastníkov z ôsmich krajín. Cieľom podujatia bolo spojiť slovenských a zahraničných skladateľov, textárov, producentov a interpretov na jednom mieste a poskytnúť im priestor na vytvorenie nových hudobných diel. Výsledkom je 32 skladieb a spolu 78 minút novej hudby s medzinárodnými a zároveň slovenskými parametrami.
Uši nastražené
Na bratislavskej lodi Sundeck bolo prezentovaných dvanásť z nich. Podľa voľne parafrázovaných slov Juraja Čurného výber prezentovaných hudobných experimentov spočíval najmä v tom, aby sa ukázala široká škála hudby, ktorá na Liptove vznikala.
"Veľmi nás potešila vysoká kvalita skladieb, ktoré vznikli počas Songwriting Campu. Rozhodli sme sa preto pozvať zástupcov rádií (a iných médií, pozn. red.), aby si skladby vypočuli a zvážili možnosť ich zaradenia do slovenského éteru," povedal Richard Jajcay, člen predstavenstva SOZA.
Na Listening Session prišli aj štrnásti účastníci campu, medzi nimi Emma Drobná, Martin Harich, Adam Pavlovčin, Timea Gregová, Tamara Kramar, Laura Ilečková vystupujúca ako FAYE, Matej Smutný, producenti Marek Rakovický, Martin Zaujec a Tomáš Löbb. Slovenských umelcov doplnili zahraniční umelci z Česka, Maďarska, Rakúska a Holandska.
Letné hity, blues, ale aj totálne úlety
Ako prvú mohli účastníci počuť výsledok spolupráce medzi Emmou Drobnou, Ronym Janečkom a Christine Eckeberg. High je "vzdušná" skladba s Drobnej typickými naliehavými vokálmi, avšak s pulzujúcou produkciou. S takýmto radio-friendly zvukom išla ruka v ruke aj Know How – spoločné dielo producenta Bena Attica so spevákmi Martinom Harichom a ADONXSom.
Medzi odvážnejšie kúsky patrili napríklad rapovo/R&B ladená Chickenwings od Ronyho Janečka, maďarského speváka Márka Németha a Rakúšanky Saleny. Z názvu by ste ani po indíciách netipovali, že skladba je o horúcom sexuálnom stretnutí. Mimochodom, Salena patrí do dvojice Teya & Salena a so skladbou Who the Hell Is Edgar reprezentovali vlani Rakúsko na Eurovízii.
Holandský producent Bas Wissink si "vzal do parády" speváčku Salenu s textom od Tamary Kramar, ktorá sa prvýkrát vyskytla v polohe písania pre iného umelca. Vznikol pop-punkový náklad Pinky Promise. Keď si Bas Wissink dal "stretko" s Christine Eckeberg a Ninou Kohout, zrodil sa Ball Song, najkratší kúsok celého showcase popoludnia. Ide o žánrovo najdynamickejšiu záležitosť.
Chválime iniciatívu songwriterského campu aj preto, že netriedil umelcov na mainstreamových a nemainstreamových, pričom im doprial vzájomne sa premiešať. Veď v konečnom dôsledku, ak ide o posúvanie hraníc hudby, dôležitá je iba kreativita a chuť tvoriť. Veríme, že tento bohumilý projekt bude pokračovať aj ďalšími ročníkmi a inými (ne)exotickými kombináciami.
Prvú polovicu textu tvorí úryvok z tlačovej správy SOZA, druhú (od medzititulku Letné hity...) doplnil Marek Majzon. Skladby, ktoré odzneli na Listening Session nie sú pre verejnosť nateraz dostupné.