Prestížne magazíny ako Pitchfork, Spin alebo Vibe zaradili jej album A Seat at the Table na prvé miesto vo svojich rebríčkoch toho najlepšieho, čo sa v hudobnom svete urodilo počas minulého roka. Na nedávnom udeľovaní Grammy zase Solange Knowles získala cenu Najlepší R&B výkon za skladbu Cranes in the Sky.

Okrem spomenutých magazínov album A Seat at the Table veľmi vysoko hodnotili aj médiá ako NME, Time, The Queitus, Clash, Mojo, či Rolling Stone, vďaka čomu sa speváčka v "agregáte" koncoročných rebríčkov dostala na štvrté miesto hneď za Davida Bowieho, Beyoncé a Franka Oceana. Rovnaká pozícia jej patrí aj pri porovnaní priemerných hodnotení albumov v recenziách.

Solange sa vďaka skvelej a vyzretej nahrávke zaradila medzi najväčšie hviezdy súčasného R&B a soulu, a zároveň definitívne vystúpila z tieňa Beyoncé. Jej tvorba je subtílnejšia, možno povedať alternatívnejšia, no hlas má nemenej podmanivý a kritici oceňujú aj spôsob, akým vyzdvihuje svoje černošské korene. Robí to viac na intímnej, osobnej úrovni - A Seat at the Table je skôr o hľadaní vnútornej sily a identity ako o emancipácii, ktorú reprezentuje Beyoncé. Zároveň jej zvuk je tradičnejší, viac zakorenený v jazzovej a soulovej inštrumentácii, hoci aj v jej hudbe možno nájsť moderné prvky a elektroniku.

Prečítajte si: Sestru Beyoncé by ste už nemali prehliadať. Nahrala svoj prelomový album


Dlhá cesta k umeleckej nezávislosti

Rovnako ako jej staršia sestra, aj Solange sa spevu venuje odmalička. Vlastné piesne skladá od deviatich rokov, vystupuje od pätnástich a prvú zmluvu podpísala 16-ročná. Mladú umelkyňu ovplyvnili najmä výrazné speváčky a skupiny šesťdesiatych rokov ako The Supremes, The Marvelettes alebo Martha Reeves. Na konci roku 2002 vydala debutový album Solo Star. Na tejto popovejšej nahrávke však plnila skôr očakávania vydavateľstva, než vlastné umelecké predstavy a ambície.

Jej vplyvy sa o čosi viac prejavili na druhom albume Sol-Angel and the Hadley St. Dreams (2008). S ním debutovala na 9. mieste v hitparáde Billboard 200 a podľa magazínu Vibe bol najlepšou R&B nahrávkou roka. Súčasťou albumu sú úspešné single T.O.N.Y.I Decided, ktorý napísala spoločne s Pharellom Williamsom. Okrem výborných recenzií sa v roku 2008 dočkala aj väčšieho prvého ocenenia, keď získala ASCAP Award (American Society of Composers, Authors and Publishers) za spoluautorstvo na skladbe Get Me Bodied, napísanú pre jej sestru Beyoncé.


Vzostupnú krivku a rastúcu kreatívnu slobodu potvrdilo EP True z roku 2012. Solange vtedy opustila veľké vydavateľstvo (Intersope) a vydala sa na nezávislejšiu dráhu, čo ocenili skvelými hodnoteniami médiá ako LA Times (8,8/10), Pitchfork (7,8/10), NME (8/8), BBC (8/8) a mnohé ďalšie.

Na tanečnejších skladbách pripomínajúcich 80-te roky s ňou spolupracoval producent Dev Hynes. Médiá časti jej skladieb prirovnávali k Madonne či Jacksonovi, no zároveň ospevovali inovatívnosť a originálny rukopis Solange. Z nahrávky pochádza aj jej doposiaľ najúspešnejší videosingel Losing You, ktorý má na Youtube takmer 20 miliónov prehratí.




Že skutočná (true) Solange môže byť ešte skutočnejšia dokázala na spomínanom najnovšom albume A Seat at the Table. Poctu tanečnej hudbe 80-tych rokov vystriedala extrémne osobná nahrávka. Ako napísal Pitchfork: "Jej nový album je ohromujúcim, tematicky jednotným a hudobne dobrodružným vyhlásením o bolestiach a radostiach černošiek." Okrem priazne kritikov speváčke priniesol aj doposiaľ najväčšie komerčné úspechy v jej kariére - album sa stal jednotkou v americkom rebríčku Billboard 200 a šesť skladieb z neho sa dostalo do hitparády Hot R&B Songs Chart.

Solange sa objavila aj v nomináciách na ocenenia NME Awards, Brit Awards či Grammy, pričom hneď svoju prvú nomináciu na Grammy premenila na víťazstvo. Príbeh ocenenej skladby Cranes in the Sky ukazuje, ako dlho pracovala na svojom najúspešnejšom albume. Napísala ju totiž pred vyše ôsmimi rokmi, keď hľadala v Miami útočisko po rozchode s manželom. Inšpiráciou bola jej vlastná skúsenosť neustáleho budovania vlastného šťastia, ako aj developerské projekty, ktoré v tom čase posiali Miami a jeho panorámu žeriavmi. Žeriavy mali stavať čoraz viac, čoraz väčších budovy... A vieme, ako to dopadlo. Bezútešná analógia s vlastným životom poslúžila nádhernej osobnej piesni.


Takých skladieb je plný album, ktorý možno aj kompletného vizuálneho stvárnenia á la Beyoncé nazvať hudobným filmom či R&B operetou. Nahrávka je popretkávaná predelmi vo forme hovoreného slova so silnými výpoveďami viacerých dôležitých ľudí jej života. "Je to ponuka útechy pre každého, kto na sebe pracuje, ako aj pre tých, ktorých právo na dôstojnosť je dávno po splatnosti," napísali o albume zaradenom na vrchol zoznamu top 50 albumov roka 2016 editori Pitchforku. "Sme hrdí na to, že Solange predvedie album roka 2016 pár mesiacov po jeho vydaní aj na Pohode," hovorí riaditeľ festivalu Michal Kaščák.

Pohoda 2017 sa uskutoční od 6. do 8. júla na letisku v Trenčíne a medzi potvrdenými menami sú aj alt-J, Ylvis, Birdy, Jake Bugg, Boys Noize Live, Future Islands, Benjamin Clementine, Squarepusher, Mark Lanegan Band, Beardyman's Dream Team, Slaves, The Thurston Moore Group, Sleaford Mods, Machinedrum, Dillon, Beak>, Shobaleader One a mnohí ďalší. Zo slovenskej časti programu bude nepochybne najväčšiu pozornosť pútať prevedenie kultového albumu Bolo nás jedenásť, festivaloví pamätníci sa zase môžu tešiť na "rekonštrukciu" kompletného lineupu Pohody 1997 na jednom z pódií.

Prečítajte si tiež: Na Pohodu príde aj Thurston Moore, zakladateľ kultovej skupiny Sonic Youth

Hudba.sk informoval PR manažér festivalu Anton Repka. Článok bol upravený a doplnený redakciou. Všetky podrobnosti o podujatí nájdete na oficiálnom webe Pohodafestival.sk.

Súvisiaci interpreti: Solange