Hudobný workshop Red Bull Music Academy Bass Camp po minuloročnej premiére v Bratislave tentokrát hostila Praha. Pätnásť mladých hudobníkov z Čiech a Slovenska počas štyroch dní (12. - 15. februára) nasávalo vedomosti aj inšpiráciu od skúsenejších a vo svete uznávaných hudobných profesionálov.

Talentovaní domáci umelci tak mali možnosť absolvovať prednášky známych mien nielen elektronickej scény, nadviazať kontakty naprieč žánrovým spektrom a zažiť neopakovateľnú tvorivú energiu pri spolupráci s podobne naladenými hudobníkmi, ktorých deň predtým ani osobne nepoznali. Okrem toho sa po vydarenom minuloročnom Bass Campe v Bratislave organizátori rozhodli posunúť latku opäť o kúsok vyššie a mladým účastníkom zabezpečili aj zaujímavý výlet do továrne na výrobu vinylových platní.
  
Slovensko vs. Česko - 11:4

Red Bull je synonymom rýchleho života a v takomto tempe prebiehali aj štyri dni RBMA Bass Campu, ktorého hlavným dejiskom boli priestory holešovickej Elektry. Úvodné predstavenie pätnástky účastníkov sa vo štvrtok konalo v rozhovore so sympatickou škótskou hudobnou novinárkou Lauren Martin. Možno jej nenútený pôvab spôsobil, že viacero účastníkov malo problém nielen s angličtinou, ale miestami aj s artikuláciou. Hoci zhrnúť vlastnú tvorbu do troch viet pred niekoľkými desiatkami zvedavých cudzích hláv a sledovať ich reakciu na svoju hudbu asi nie je jednoduché, aj o tom je Bass Camp: naučiť sa "predať" seba a svoje dielo.
 
Zaujímavosťou je, že hoci sa podujatie konalo v Prahe, väčšina - až jedenásť z pätnástky mladých hudobníkov - bola zo Slovenska. Peter Kudlička alias EGA je podľa vlastných slov "štúdiový freak", ktorý aplikuje štruktúry pop music na klasické zvukové formy. Na labeli Proto Sites mu vlani vyšla debutová nahrávka Northward EP. Esli (Ashley S. Abrman), "farárova dcéra", textárka a členka zoskupenia The High Corporation, sa od gospelu a klasickej hudby dostala až k hip-hopu a soulu. Beatboxer Esso (Emil Smoliga) si myslí, že zvuk je príbeh, ktorý sa vyvíja, a snaží sa zachytiť pozitívnu emóciu a posunúť ju ešte vyššie. Nie je mu cudzí hip-hop, trap ani elektronika.

GLGN (Richard Čermák) založil úspešný slovenský label Gergaz, produkuje bass music, má rád atmosférickú hudbu a na konte niekoľko EP a album s projektom The Global Optimistic. Grizzly (Milan Macko) sa tvorbe hip-hopových beatov venuje už od 13-tich rokov a práve vydal svoj debutový album Eden, na ktorom spolupracoval s raperom Majselfom. Pesničkárka Katarzia (Katarína Kubošiová) prejavila mnohým doteraz skrytý talent stand-up komičky. Dievča s gitarou sa teraz púšťa do sféry elektronických beatov a chce sa viac sústrediť na hudbu, ako na rozprávanie príbehov, či dokonca začať rapovať. Keosz (Erik Osvald) sa k hudbe dostal cez počítačové hry a dodnes sa filmovej a hernej, atmosférickej tvorbe aj venuje. Na konte má niekoľko skladieb na svetoznámych labeloch.

Beatmaker Petijee (Peter Urbanec) vydáva svoje počiny na labeloch  Humble Grooves a ajlávmjuzik. S raperom Eremenom mu vlani vyšiel album Únikový východ. Rezeň (Jozef Rezník), frontman kapely Walter Schnitzelsson a gitarový nadšenec, žije najmä rock'n'rollom a aktuálne aj spoluprácou na originálnom projekte Ebony Session, kde jeho spev sprevádza tuba Dominika Kobulnického. Krehká Tante Elze (Veronika Seppová) dopĺňa vlastnú elektronickú produkciu silným vokálom a hrou na klavír. Nedávno vydala EP Keď nevieš kam z konopí a je nominovaná na cenu Radio_Head Awards 2014 v kategórii Objav roka. Najmladší účastník Whithe (Samuel Škoda) už zaujal svojou temnou, melancholickou elektronikou natoľko, že otváral nedávny koncert dánskeho producenta Sequoiu v Bratislave. Nezaprie inšpiráciu Burialom a čoskoro by rád vydal vlastný album.

České farby zastupovala štvorica talentov: Liberecký hip-hopový producent Kenny Rough sa venuje aj zvukovému masteringu, koncertnému DJingu či hre na saxofón. Spolupracoval napríklad s GramoRokkaz, Momom, Separom či Pauliem Garandom. Producent Subject Lost (Petr Adamec) vymyslel vlastný žáner "spacetronica" - kombináciu techna, IDM a post-rocku, ktorú vydáva na vlastnej značke The Little Universe - naposledy druhý album Expo Nova, ktorý je aktuálne nominovaný na hudobnú cenu Anděl. Producent Troniq (Martin Kuška) kladie dôraz na melodické, snové a melancholické pasáže, čo dokazuje aj jeho debutové EP Helpless Fools. Momentálne pracuje na novinke s pohľadom do budúcnosti. Producent a DJ WZ sa venuje prevažne bass music a technu. Vydal EP Bassdrome a pripravuje album Two Faces of Asia. Jeho snom je mať vlastný label a živiť sa hudbou. 

Väčšina účastníkov od Bass Campu očakávala najmä výmenu skúseností, nové technické zručnosti a prácu s vybavením, ku ktorému sa doteraz nedostali, ale najmä spoluprácu: "elektronici" chceli vokalistov a akustikov, a tí zasa mašinkových mágov. Win-win. Nepochybnou výhodou je aj možnosť štyri dni sa nepretržite venovať hudbe v štyroch špičkovo vybavených štúdiách, či naučiť sa triky od ostrieľaných profesionálov. Podporiť participantov a odovzdať im skúsenosti zo zahraničia prišli na Bass Camp Rakúšan Dorian Concept, Američan Thundercat (obaja Ninja Tune), Kanaďan Mathew Jonson a talianske duo Tiger & Woods. Pre participantov Bass Campu si pripravili prednášky alebo lekcie v štúdiu a večer si s nimi zahrali na Red Bull Music Academy Nights v pražských kluboch. Zároveň cez víkend vystúpili aj na Red Bull Music Academy Nights v Bratislave.

Dorian Concept na RBMA Bass Campe v Prahe Zdroj: Dan Vojtěch, danvojtech.cz / Red Bull Content Pool

Dorian Concept vymenil Mozarta za MicroKORG

Prvý piatkový prednášajúci, rakúsky, skladateľ, producent a klávesový mág Oliver Thomas Johnson aka Dorian Concept, je na prvý pohľad nenápadný chlapík. Je súčasťou generácie tzv. "spálňových producentov", ktorí ťažia z dostupnosti technológií a postavili na tom svoju tvorbu. Jeho zvuk je zmesou funku, hip-hopu, jazzu a elektroniky s vplyvom mnohých ďalších štýlov, a jeho typickým nástrojom je syntetizátor MicroKORG, s ktorým začínal.

Rodičia chceli mať z Olivera druhého Mozarta, preto dostal klasické hudobné vzdelanie, príliš ho však nenadchlo. Viac ho zaujímala grafika či japonské umenie. Od svojej chorvátskej učiteľky klavíra získal netradičný prístup k hudbe a stal sa samoukom, ktorého nebavilo čítať noty, naučil sa však ovládať viacero nástrojov. Cez basketbal, ktorý hrával, sa dostal k hip-hopu a jeho kultúre, inšpirovalo ho graffiti a ako biliguálny tínedžer dokonale rozumel textom v angličtine. Postupne začal počúvať melodickejší, inštrumentálny hip-hop a dospel k zaujímavému názoru, že rakúska nemčina znie ako downtempo hip-hop.

Ako účastníka Red Bull Music Academy v Toronte v roku 2007 ho objavil britský producent Benji B. Odvtedy vydal dva albumy na labeli Ninja Tune a spolupracoval s menami ako The Cinematic Orchestra či Flying Lotus. Účastníkom Bass Campu predviedol niekoľko ukážok na vintage syntetizátore Roland SH 101, ktorý použil aj na ostatnom albume Joined Ends (2014).

Thundercat na RBMA Bass Campe v Prahe Zdroj: Dan Vojtěch, danvojtech.cz / Red Bull Content Pool


Thundercat je kráľ basgitary, ale hanbí sa spievať

Bezprostredný Američan Stephen Bruner, známy ako Thundercat, sa pod ikonické býčie logo posadil ako druhý zahraničný hosť pražského Bass Campu. Multižánrový basgitarový virtuóz z Los Angeles sa najviac preslávil spoluprácou s thrashmetalovou kapelou Suicidal Tendencies a producentom Flying Lotusom, ale môže sa pochváliť aj mnohými ďalšími zaujímavými kolaboráciami, napríklad so soulovou legendou Leonom Wareom, speváčkou Erykah Badu a rapermi Snoop Doggom či Kendrickom Lamarom.

Charizmatický a neposedný Stephen pochádza z hudobníckej rodiny, na rôzne nástroje hral od štyroch rokov, a už ako tínedžer cestoval po svete na turné so svojou prvou kapelou. V hudobnom telese cirkevnej strednej školy si ťažko hľadal miesto pre svoj vyvolený nástroj - basgitaru, a tak niet divu, že onedlho zaktovil u metalistov Suicidal Tendencies. Tam sa naučil byť nielen sprievodným hudbníkom, "kotvou" ostatných na pódiu, ale hrať aj sólo, nebáť sa publika, a dostal sa na turné po Európe. V 17-tich rokoch to bola dôležitá životná lekcia.

Ďalším formatívnym momentom jeho muzikantskej kariéry bolo stretnutie s Flying Lotusom, s ktorým si hudobne "sadli" ako s málokým a sú schopní navzájom chápať svoje predstavy o hudbe, dopĺňať ich a posúvať jeden druhého rôznymi smermi. Spolupráca podľa Stephena neznamená hrať na basgitaru na niekoho albume, ale tráviť s ním čas, počúvať hudbu a spoločne tvoriť. Nemá rád, keď sa niekto označuje za multiinštrumentalistu - je toho názoru, že je lepšie vedieť hrať naozaj poriadne na jeden nástroj, alebo hrať na jeden nástroj rôznymi spôsobmi, tak ako on na basgitaru. Zároveň priznal, že sa stále hanbí spievať pred publikom, aj keď počas výletu do Bratislavy si publikum získal aj vďaka sympatickému speváckemu prejavu.

"Človek sa pri tvorbe niekedy opakuje. Je to súčasť procesu sebareflexie. Núti vás to počúvať novú hudbu, hľadať inšpiráciu, posúvať vlastné hranice. Nie pochybovať o sebe, ale snažiť sa urobiť niečo iné, zvláštne,” dodal Stephen na záver prednášky, ktorú spestril niekoľkými bravúrnymi sólami na basgitare.

Hudobný masaker: Jatka78

Po prednáškach sa participanti rozpŕchli do štúdií, aby si konečne poriadne vyskúšali všetky tie skvelé prístroje a nástroje. Večer niektorí z nich ako Katarzia a GLGN vystúpili ako lokálny support v rámci klubovej noci Red Bull Music Academy Night v priestore Jatka78 v Holešovickej tržnici. Hlavnými hviezdami večera boli Dorian Concept a Thundercat. Dorian Concept Trio doplnili Oliverovi najlepší priatelia, producenti a hudobníci The CloniOUs na basgitare a klávesoch a Cid Rim na perkusiách. V nádhernom priestore pripomínajúcom amfiteáter predviedli jazzovo podfarbenú, cinematickú, citlivo nasvietenú šou, bohatú zmes zvukov a tónov v harmónii s vesmírom.

Thundercat so svojou kapelou to rozbalili hneď potom. Excentrický basgitarista vymenil pohodlné športové oblečenie z workshopu za futuristicky pôsobiaci plášť, pripomínajúci ovčie rúno, a na svietivo žltej čiapke prilbu ako z Asterixa a Obelixa. Je to odkaz na jeho inšpiráciu superhrdinami Thundercats, animovanými komixovými postavami z 80. rokov. Na basgitare hral ako spokojný malý bôžik všetko, čo sa na tomto nástroji zahrať dá, a publikum si úplne podmanil. Hedonistický priebeh koncertu narušil len nespratný fanúšik, ktorý hodil po Thundercatovi plechovku - našťastie ho minula. To sa však nepáčilo jeho bratovi za bicími a v závere vystúpenia chuligánovi šťavnato vynadal. Párty pokračovala pôsobivým vystúpením minuloročnej zástupkyne českej a slovenskej scény na RBMA v Tokiu Never Sol a spoločným dídžejským setom členov Dorian Concept Tria.

návšteva vinylovej fabriky v rámci RBMA Bass Campu Zdroj: Dan Vojtěch, danvojtech.cz / Red Bull Content Pool

Vinylový mikrosvet

V sobotu mohli účastníci Bass Campu zblízka spoznať fascinujúci proces vzniku vinylovej platne od masteringu zvuku ešte na virtuálnej kópii platne a sledovania jeho čistoty prostredníctvom premasteringu, až po vylisovanie platne v továrni GZ Media v Loděnici neďaleko od Prahy. Neskôr sa so svojimi skúsenosťami s vedením továrne na vinyly podelil jej dlhoročný riaditeľ a majiteľ Zdeněk Pelc. Vlani v továrni vyrobili 13 miliónov kusov platní, čo je najviac v jej doterajšej histórii, a vďaka obrovskému dopytu plánujú rozšíriť produkčnú kapacitu a každý rok zvýšiť výrobu o 50%.

Sobotňajšie "vyučovanie" uzavrelo talianske dídžejské duo Tiger & Woods. Rimania Marco a Valerio sa venujú najmä samplovaniu a participantom vysvetlili, ako je to s autorskými právami, keď pretvoríte skladbu niekoho iného. Ich prednáška bola najpraktickejšou časťou workshopu - na pódiu si postavili celý svoj mixpult a naživo predviedli ukážku tzv. extended mix session. Jeden z nich na vystúpení hrá a druhý mixuje do loopov časti odohraných skladieb. Zariadenie uprostred to všetko spája do jednotného celku.

Potom už participantov opäť čakali štúdiá a rozpracované skladby. Kto s kým spolupracoval? Účastníci sa delili do štúdií podľa hudobného zamerania, žánru i ľudskej chémie. Neskôr sa tímy premiešali. Spolupracovali napríklad WZ, Troniq, Subject Lost a Whithe; Keosz, WZ a EGA; Petijee, Esli, GLGN a Rezeň; Kenny, Grizzly a Esso; či Subject Lost, Troniq a Katarzia. Sme veľmi zvedaví, čo z týchto nevšedných kombinácií vzíde, skladby by mali byť zverejnené čoskoro na jednej kompilácii.

Sobotňajšia noc v legendárnej Meet Factory patrila najprv participantom. Zahrali si Whithe a Tante Elze, aj slovenský bývalý účastník RBMA Stratasoul, ktorý spolu s minuloročným účastníkom bratislavského workshopu Pištom Kráľovičom (Nvmeri, FVLCRVM) tento tok na Bass Campe pôsobil ako zvukový technik. Potom už Meet Factory svojím setom roztancovali Tiger & Woods a večer do dokonalosti doviedol Kanaďan Mathew Johnson so svojou jedinečnou verziou elektronickej hudby, v ktorej spája univerzálne zákony techna a housu s potrebami tanečného parketu. Do rána ešte svoje umenie predviedli participanti WZ a Troniq.

Never Sol na RBMA Bass Campe v Prahe Zdroj: Dan Vojtěch, danvojtech.cz / Red Bull Content Pool

Hlavne byť sám sebou

V nedeľu patrilo "fórum" českej hudobníčke a speváčke Sáre Vondráškovej alias Never Sol, ktorá sa vlani zúčastnila lokálneho Bass Campu v Bratislave a na jeseň sa jej podarilo dostať sa aj na veľkú Red Bull Music Academy do Tokia. Porozprávala participantom o svojich skúsenostiach a dojmoch a uviedla, že je dôležité, aby sa človek v prihláške nepretvaroval: "Prihláška na akadémiu je dosť komplikovaná a otázky idú do hĺbky. Podľa mňa je dôležité vyplniť ju na prvý pokus. Proste zo seba nerobiť niekoho iného a napísať tam prvé, čo ti napadne. Len vtedy to naozaj ide z teba."

Po Sárinej prednáške sa participanti posledný raz zavreli do štúdií, aby dokončili rozpracované tracky. Neskôr si spoločne vypočuli, čo kto stvoril, a zhodnotili uplynulé štyri dni. V závere Bass Campu panovala atmosféra detského prázdninového tábora - vznikli tu priateľstvá "na život a na smrť", ktoré sa, dúfajme, pretavia aj do budúcich hudobných spoluprác. Viacerí účastníci označili Bass Camp za najlepšie dni svojho života, pretože sa im málokedy podarí niekoľko dní po sebe sa nerušene venovať hudbe, navyše v inšpiratívnej a hravej atmosfére a so špičkovým vybavením.

O tom, že Bass Camp je výberom toho najlepšieho, čo na scéne je, svedčí aj fakt, že štyria z piatich nominovaných na Album roka v súťaži Rádia_FM Rádiohlavy v žánrovej kategórii elektronická hudba - Bad Mojo, FVLCRVM, Jimmy Pé a Fallgrapp - sú jeho minuloroční participanti. Oba doterajšie ročníky Bass Campu, teda "malej Red Bull Music Academy", dokázali, že na Slovensku a v Čechách určite nie je núdza o talentovaných a progresívnych mladých hudobníkov, o ktorých ešte budeme počuť. Zatiaľ sa môžeme tešiť na kompiláciu toho najlepšieho, čo v Prahe vzniklo. Nechajme sa prekvapiť.

Autorka: Michaela Ivaničová
Foto: Dan Vojtěch / Red Bull Content Pool