Takmer presne rok po vydaní prvej časti projektu Moruša sme sa dočkali pokračovania. Album Moruša Čierna predstavila Jana Kirschner v pondelok v bratislavskom Urban House na tlačovej besede spojenej s krátkym koncertom. Následne v rozhovoroch s novinármi prezradila viac o albume a svojich ďalších plánoch.
Ako upresnila, napriek názvu album nevníma ako temný, čoho dôkazom je aj energický a radostný prvý singel Muzika!. Ani ten však atmosféru albumu celkom nevystihuje - spolu s piesňou Na krídlach divých včiel, ktorá včera premiérovo zaznela naživo, je totiž jedinou rýchlou skladbou na albume. Podobne ako na Moruši Bielej, aj na čerstvo vydanej novinke prevládajú pomalé piesne s lyrickými, obrazotvornými textami. "V niektorých momentoch je melancholickejšia, nie je to rýchly album, je veľmi intímna. Je to silný ženský album," povedala pre TASR autorka historického projektu, do ktorého sa zapojili takmer dve desiatky muzikantov zo Slovenska, Česka a Veľkej Británie.
Nadväzuje na Bielu, ale aj na Krajinu rovinu
Moruša bola pôvodne zamýšľaná ako dvojalbum vydaný naraz. Z výsledku medzinárodnej nahrávacej session v januári 2013 v štúdiu SONO neďaleko Prahy totiž "vyrástli" dva plnohodnotné albumy prepojené jedným motívom. Zvuk a aranžmány oboch nahrávok sú založené na tých istých nástrojoch, na oboch počuť aj mužský spevácky kvartet Skety, ktorý sa stal súčasťou "rodinného orchestra". Na druhom albume však výraznú úlohu hrá aj práca so zvukom, elektronika či syntetizátory. V tomto smere Moruša Čierna nadväzuje aj na album Krajina rovina (2010).
"Zámer je jasný. Priniesť niečo nové, inšpiratívne, predstaviť umenie zvuku či obyčajných piesní bez snahy pôsobiť nezrozumiteľne či akademicky," vysvetľuje Jana Kirschner. "Začali sme ešte viac experimentovať, je tam aj viac elektroniky a vrstvenia hlasov, čo vytvára pocit, že človek je ešte viac vtiahnutý do tej nahrávky," upresnila pre agentúru SITA. Tento pocit, podobne ako na Krajine rovine, umocňujú aj malé útržky zo zákulisia tvorby a štúdiových konverzácií. Na Moruši Čiernej dokonca možno započuť aj hlas Janinej triapolročnej dcéry Matildy.
Dvojica unikátnych albumov vyšla pod hlavičkou nezávislého vydavateľstva Slnko Records. "Spolupráca s Janou a Eddiem na projekte Moruša je pre nás obrovská výzva, keďže sme doteraz nerobili nič v takomto rozsahu. Je to dielo, ktoré, dúfam, zostane v ušiach poslucháčov aspoň niekoľko desaťročí. Je nadčasové a okrem svojich umeleckých kvalít má aj ambície prepojiť naše oddelené scény. Priniesť mainstreamovému publiku, ktoré Janu veľmi dobre pozná ako autorku veľkých hitov, hudbu náročnú, ale zároveň prístupnú a krásnu," hovorí Shina, šéfka malého, ale čoraz plodnejšieho vydavateľstva, ktoré od roku 2001 prinieslo originálnu slovenskú hudbu na vyše 70 albumoch.
Ako však v súvislosti so svojím novým "hudobným domovom" hovorí Jana Kirschner, na rozdiel od veľkých vydavateľstiev pri Slnku nie je až také dôležité hovoriť o číslach. "V prípade Slnko Records sa hovorí najmä a predovšetkým o hudbe, čísla akosi prichádzajú samé. To je to, čo robí túto spoločnosť výnimočnou a jedinečnou nielen na slovenskom trhu."
Viac fotografií z uvedenia Moruše Čiernej
Hudba ako hra
Jana Kirschner včera v súvislosti s vydaním novinky reflektovala aj na úspech prvej časti Moruša Biela, ktorá si napriek ďalšiemu speváčkinmu nečakanému vykročeniu do "nových hudobných vôd" našla množstvo fanúšikov. "Som šťastná, že na Slovensku sú poslucháči, ktorí majú otvorenú myseľ. Myslela som si, že sme viac konzervatívni, ale ukazuje sa, že mladá generácia sú ľudia s otvorenými ušami aj očami, aj srdcom," poznamenala Jana na margo pozitívneho prijatia projektu.
Prvý album, ktorý ovplyvnili tradičná ľudová hudba a folk, ale i rómska kultúra či súčasná moderná kompozícia, získal uznanie aj v zahraničí. Moruša Čierna dokonca zaznamenala medzinárodný úspech ešte pred oficiálnym vydaním. Nezávislé britské hudobné vydavateľstvo Doubledrop totiž zareagovalo na prvé dve "beztextové" skladby nového titulu - Idú a Muzika!, ktoré vyjdú na špeciálnom vinylovom singli v niekoľkých krajinách sveta. "Začať album speváčky, ktorá vyšla z popovej scény, dvoma skladbami, kde sa spieva iba jedno slovo, to je naozaj na pokraji drzosti," smeje sa Jana. "Som šťastná, že sa nám to vydavateľstvo ozvalo a dúfam, že aj slovenský poslucháč to ocení a prejde nám to, pretože hudba je pre mňa v prvom rade hra a proces kreativity, stále niekam niečo posúvať."
Tento uvoľnený a zároveň odvážny prístup k tvorbe si Jana osvojuje vďaka spolupráci s britským producentom Eddiem Stevensom, ktorý má ako producent a spoluautor projektu Moruša na oboch albumoch veľký vklad. "Na Slovensku som v rámci produkovania v mojej predchádzajúcej tvorbe nikdy nenašla človeka, ktorý by zobral moje demonahrávky a posunul ich hudobne ďalej, väčšinou boli tie skladby také isté ako moje demá, alebo ešte horšie, stratila sa z nich prirodzenosť," vysvetlila speváčka pre Hudba.sk. "Eddie miluje veľké kompozície, ale aj úplnú prirodzenosť. Napríklad skladba Na krídlach divých včiel sa vôbec neprikrášľovala, bola naspievaná na jeden raz. Edo chcel, aby som sa pri nahrávaní spotila, a naozaj to tak bolo." Ešte viac sa speváčka s kapelou zapotila na pondelkovej live premiére, keď v polovici skladby vypadol zvuk, napriek tomu ju hudobníci v dobrej nálade dokončili.
Pri spoločnej tvorbe speváčky a producenta však nebolo vždy veselo, Jana priznáva, že dochádzalo aj k hádkam: "Ja mám stále v sebe strach, čo na to povedia ľudia, ako to prijmú fanúšikovia. A on je naopak taký, že je to vlastne úplne jedno, najdôležitejšie je mať svoje presvedčenie a urobiť to dobre."
Jana Kirschner o hudobnej spolupráci s partnerom Eddiem Stevensom
Asi najvýraznejšie je Stevensov vplyv počuť práve v pilotnom singli Muzika!, kde Janinu pôvodnú ideu rozvinul do úplne novej podoby. "Chcela som urobiť niečo jednoduché, čo je oslavou hudby. Ale Eddie to dotiahol do takého štádia, že som v prvom momente zostala až zaskočená, vravela som si, či to nie je moc patetické. Ale potom som zistila, že to má v sebe istú hravosť a ľahkosť. A v podstate my tú hudbu naozaj tak trochu pateticky milujeme, vzhliadame k nej s obrovskou úctou," hovorí o skladbe, ktorá je zaujímavá aj tým, že v nej počuť hlasy viacerých speváčkiných priateľov-hudobníkov, napríklad Zdenky Prednej a Oskara Rózsu, ale aj dav z koncertu v českom Protivíne.
Návrat k jednoduchším pesničkám a gitare
Po intenzívnej partnerskej spolupráci si chce 35-ročná speváčka ďalší album napísať sama. Už po dokončení Moruše si sadla s gitarou a vzniklo niekoľko pesničiek, ktoré ju po náročnom projekte s množstvom hudobníkov opäť lákajú. "Chcela by som urobiť niečo jednoduché, aj v rámci živého hrania, možno začať zase cvičiť na gitare a postaviť sa na pódium sama za seba, tak trošku viac pesničkársky. Ale určite to nebude obyčajné, bude v tom nejaký trik," naznačila možné smerovanie svojej ďalšej tvorby. "Eddie povedal, že nevkročí do štúdia, pokiaľ nebudem mať hotový celý materiál a nebude ma tri mesiace prosiť, aby som dokončila texty," dodala so smiechom.
Ešte pred tvorbou ďalšieho albumu však Janu Kirschner čakajú úplne iné povinnosti - s anglickým hudobníkom momentálne čaká druhé dieťa, ktoré by malo prísť na svet v januári (a bude to opäť dievčatko). Napriek tomu chce speváčka "s pomocou opatrovateliek, babiek a tiet" už na jar predstaviť Morušu Čiernu naživo. Ako povedala pre agentúru SITA, práve koncerty boli pre ňu z celého projektu najosobnejšie. "Morušu Bielu som prežila na pódiu a celú som ju pochopila až tam. Tá energia hrať s pätnástimi muzikantmi. Stali sme sa jednou veľkou rodinou," vysvetlila hudobníčka a dodala, že Moruša bol pre ňu "nielen hudobný ale aj osobný prerod".
Organizátorom jarného turné Jany Kirschner bude agentúra Gentle Groove Production, ktorá má dlhoročné skúsenosti s produkciou domácich a zahraničných hudobných eventov. Ako na tlačovej konferencii upresnil za agentúru Miloš Oříšek, slovenská časť turné s približne desiatimi koncertami by mala začať v apríli. Na jeseň 2015 je v pláne rovnako veľké turné po Českej republike.
Na záver pár slov legendárneho hudobníka Mariána Vargu o Moruši Čiernej:
"Každý slávny básnik skôr objavuje, než vynachádza," tvrdí arabský učenec Averroes v poviedke Jorge Luisa Borgesa Averroesovo hľadanie. Janka sa pri hľadaní hudobného sebavyjadrenia stala v dobrom slova zmysle tiež skôr "objavovateľom" ako "vynálezcom" hudby. Jej umelecké dozrievanie, vlastne už dozretie, akoby vyžadovalo potrebu zakoreniť sa v domácej tradícii, identifikovať sa s ňou. Pretože, ako hovorí ďalej Averroes, všetko už bolo povedané "v nekonečnom jazyku púští prvými básnikmi, v Čase Nevedomosti". My, hľadači, v procese tvorby vlastne len komunikujeme s archetypmi. Závisí však od našej pripravenosti a pohotovosti uchopiť ten zázrak. Veď, všimnite si, každá dobrá pesnička je nám odkiaľsi povedomá... Na tomto albume, viac než na Bielej, má však Janka chuť experimentovať s hudobnou matériou, s jej štruktúrami, so zvukom, a nie je to márne počínanie. Hoci sa vždy vracia k zárodkom melódie, čo mi je veľmi blízke, má sympatickú odvahu vykročiť do neznáma, do abstraktnejších polôh, do väčších plôch, akoby posúvať dôverné veci do nových kontextov a súvislostí. Tam totiž vzniká z hodnoty nadhodnota. Že sa niet čoho obávať, sa jej už vlastne potvrdilo pri Moruši Bielej. Pár pešiakov síce bude musieť obetovať, ale ide o ťah na kráľovnú. (Marián Varga)
Pohľad redaktorov Hudba.sk na hudbu z albumov Moruša Biela a Moruša Čierna prinesieme už čoskoro v recenzii.
Autor: Patrik Marflák (zdroj: vlastný rozhovor, SITA, TASR, Propaganda House)
Foto: René Miko
Súvisiaci interpreti: Jana Kirschner