Keď organizátori festivalu Grape poslali v stredu 1. decembra médiám správu o tom, že z Piešťan sa od budúceho roka dočasne presťahujú na letisko v Trenčíne, nikomu ani nenapadlo, že tento krok nemajú odobrený organizátormi Pohody, ktorá tam má svoj festivalový domov už od roku 2004.

Napriek tomu, že programovým zameraním, celkovým charakterom festivalu a v posledných rokoch už aj návštevnosťou, si na slovenskej scéne konkurujú a ich cieľové skupiny sa čiastočne prekrývajú, vládli medzi nimi (aspoň navonok) vždy férové a korektné vzťahy.

To už bohužiaľ neplatí, pretože Michal Kaščák v čerstvo zverejnenom "Vyhlásení Pohody k sťahovaniu festivalu Grape na trenčianske letisko" tvrdí, že sa tak udialo napriek opakovanému prísľubu organizátorov Grejpu, že do Trenčína sa sťahovať nebudú.

Prečítajte si celé vyhlásenie šéfa Pohody:

"Prvého decembra vyšla oficiálna správa o sťahovaní festivalu Grape na trenčianske letisko. O tomto rozhodnutí ma informoval zástupca festivalu Peter Slameň na stretnutí 11. novembra a šlo o prekvapivý krok. Rok predtým totiž prebehlo stretnutie medzi členmi tímu Pohody a Grapeom, kde sme od troch zástupcov festivalu – Jána Trstenského, Juraja Podmanického a Petra Slameňa – dostali prísľub, že do Trenčína Grape nepôjde. Vzhľadom na osobné i profesionálne vzťahy so všetkými troma sme nemali dôvod pochybovať, že svoj sľub dodržia.

Naša dohoda sa zakladala na debatách vedených od 6. novembra 2019, v rámci ktorých aj organizátori Grapeu viackrát deklarovali, že toto riešenie je najhorším možným a môže oba festivaly poškodiť. Dôvodov je viac, najzreteľnejším je identita festivalov. Vo festivalovej Európe neexistuje podobná situácia, kedy by dve najväčšie podujatia krajiny s podobným žánrovým nastavením boli na jednom mieste. Nenastala by ani na Slovensku, ak by všetko šlo podľa elementárnej logiky a štandardnými postupmi.

Grape si napokon nevybral jediné možné riešenie, ale to najjednoduchšie. Trenčianske letisko je po 14 rokoch fungovania Pohody vybaveným miestom. Nebolo to tak od začiatku, do funkčnosti areálu investovala Pohoda veľa času, energie a peňazí. Nastavila sa spolupráca s okolitými obcami i mestom Trenčín. Keďže Grape si letisko vybavoval bez vedomia Pohody, respektíve s doslovným prísľubom, že do Trenčína nepôjde, neprišlo ani k žiadnym rozhovorom o tom, ako by mala spoločná prítomnosť vyzerať. Nevieme, ako si predstavujú Ján Trstenský, Juraj Podmanický a Peter Slameň prípadnú spoluprácu s Pohodou, keď ešte pred príchodom do Trenčína Pohodu podviedli.

Ako promotéri fungujúci od roku 1997 si uvedomujeme, aké dôležité sú pre hudobnú scénu dobre fungujúce kluby či festivaly. Preto Pohoda kluby i iné festivaly dlhodobo podporuje a spolupracuje s nimi. Dôležitou súčasťou scény sú vzájomná súdržnosť a dôvera. Grape tieto základné princípy porušil, a preto sa od neho ako Pohoda musíme, žiaľ, dištancovať. Nikdy neplatilo tak ako teraz, že Pohoda a Grape sú úplne iné festivaly. My kráčame ďalej svojou cestou."

Michal Kaščák

festival Pohoda Zdroj: Martina MlčúchováFoto: Martina Mlčúchová

Názor šéfredaktora Hudba.sk Patrika Marfláka:

Správu o dočasnom útočisku Grape festivalu v Trenčíne som privítal so záujmom a potešením, mysliac si, že ide o krok, s ktorým súhlasili aj organizátori Pohody. Osobne si fungovanie oboch festivalov na rovnakom mieste predstaviť viem, pretože tak Pohoda ako aj Grape svoju identitu tvoria nielen tým, kde sa konajú, ale najmä tým, ako s tým priestorom narábajú. Preto verím, že Grape by návštevníkom aj na trenčianskom letisku dokázal priniesť originálny a autentický "grejpácky" zážitok. Samozrejme, porovnávaniu s Pohodou by sa určite nevyhol, to však bolo súčasťou jeho hodnotení odjakživa aj vtedy, keď sa konal na úplne inom letisku.

Takisto bol aj predtým prítomný konkurenčný boj o fanúšikov a partnerov, ktorý je teraz kvôli pandémii zrejme ešte viac vyhrotený. Miesto konania však podľa mňa v tomto smere nezohráva veľkú rolu, dôležitejšie je časové hľadisko a viac než mesačný odstup oboch podujatí zostáva zachovaný. Preto verím, že by to mohlo fungovať a podľa prvotných reakcií v tom nevideli problém ani fanúšikovia. Oba festivaly majú silnú fanúšikovskú základňu a v ročníkoch pred pandémiou boli vypredané ešte pred ich začiatkom. Časť návštevníkov majú spoločných a možno sa pri konaní oboch festivalov na rovnakom mieste "premiešajú" ešte viac. To vôbec nemusí byť negatívne a mohli by z toho oba festivaly naopak profitovať.

Samozrejme, iný je pohľad organizátora, ktorému sa konkurenčný festival nasťahuje priamo "do domu". Ak je Kaščákova verzia udalostí pravdivá a úplná, potom je konanie Grape festivalu z ľudského hľadiska sklamaním. Faktom je, že Pohoda do festivalovej infraštruktúry trenčianskeho letiska investovala množstvo vlastných peňazí. A ak si prítomnosť druhého veľkého festivalu v tomto areáli výslovne neželala a dostala kamarátsky prísľub, že sa tak neudeje, porušenie tohto sľubu je veľkou chybou a Grape festivalu to na reputácii rozhodne nepridáva. Sám som zvedavý, ako jeho organizátori túto situáciu vysvetlia a či sa vzťahy upokoja alebo zostanú napäté, až kým sa Grape nepresídli do Trnavy. Bude samozrejme ideálne, ak to bude čím skôr. Minimálne po avizovaných dvoch rokoch by mal Grape zdvihnúť kotvy a presťahovať sa inam, aj keď sa areál v Trnave dovtedy dokončiť nestihne.

Konanie viacerých festivalov na jednom mieste však - hoci v menšom merítku a bez veľkých žánrových podobností - nie je až také nezvyčajné. Grape sa o piešťanské letisko niekoľko rokov "delil" s Topfestom, na Zlatých pieskoch sa zase koná Uprising aj Hip Hop Žije a v Dolných Vítkoviciach je okrem Colours of Ostrava doma aj veľký tanečný festival Beats For Love. Iste, sú to na rozdiel od Pohody a Grape festivalu podujatia s minimálnym prienikom cieľoviek a Michal Kaščák má pravdu v tom, že v Európe a vo svete sa žánrovo podobné veľké festivaly nikdy nekonajú v tom istom areáli. No ako som spomenul vyššie, mohlo by to obom festivalom priniesť nových fanúšikov. Aj priaznivci Grape festivalu starnú, zakladajú si rodiny a ich hudobný vkus sa vyvíja, takže Pohoda, ktorá je hudobne zameraná viac na vyzretejšie publikum a ponúka aj bohatý program pre deti, môže byť pre nich časom lepšou voľbou ako dvojdňová párty na Grape.

S Pohodou aj Grape festivalom dlhoročne spolupracujeme a máme ich radi, preto je táto nepríjemná situácia veľkým prekvapením a je pre mňa nepochopiteľná o to viac, že Michal Kaščák a Peter Slameň sú dlhoroční spoluhráči z Bez ladu a skladu. Obom festivalom v každom prípade prajem, aby tieto náročné pandemické roky prežili a aby sa obidva už v lete 2022 mohli uskutočniť s čo najväčšou možnou kapacitou. Taktiež dúfam, že fanúšikov tento nečakaný konflikt neodradí od toho, aby svoje obľúbené festivaly v ťažkých časoch naďalej podporovali. Oba majú na slovenskej hudobnej scéne svoje miesto a veľmi by chýbali.

Autor: Patrik Marflák / vyhlásenie: Michal Kaščák
Titulná fotografia: SITA/Tomáš Somr