Pre niekoho super zábava, pre iných utrpenie a najponižujúcejší deň roka. Reč je o tradičných slovenských veľkonočných zvykoch v podobe šibačky a oblievačky, pričom vyššie zmienené kategórie ľudí sú, resp. ešte v nedávnej minulosti boli, striktne rozdelené podľa pohlavia. V posledných rokoch čoraz viac žien "tradičné domáce násilie" verejne odsudzuje a v skladbe s na prvý pohľad vtipným názvom Šibi Yo tak robia aj traja muži.

Konkrétne ide o známych slovenských raperov - Vec, Zverina a Supa. Skladbu zverejnili v rámci projektu CP kombo, pod ktorým (zatiaľ) príležitostne vydávajú spoločné skladby. Mimochodom, jeho názov vyjadruje fakt, že sa do Bratislavy prisťahovali z iných miest (CP = cezpoľní, alebo "cépečkári"), a práve v menších mestách a na dedinách sú veľkonočné šibačky a polievačky stále živou tradíciou.

Nastavené zrkadlo ľudovej (ne)kultúre

Text a videoklip Šibi Yo spočiatku môže pôsobiť zábavne, no kto nie je úplný buran, prestane sa smiať už v prvej tretine. V skutočnosti je totiž novinka spoločenskou kritikou (podobne ako Vecova sólová skladba Slovák či vianočná Čo urobíš? od Ultrazvuku) a pár dní pred Veľkou nocou nastavuje fanúšikom týchto špecificky slovenských zvykov zrkadlo.

V rolách obetí premotivovaných šibačov sa v klipe režiséra Braňa Vinczeho predstavili herečka, moderátorka a spisovateľka Kristína Tormová, komička Simona Salátová a herečka Zuzana Porubjaková. Práve v záverečnej pasáži, v ktorej to od neviditeľných veľkonočných hostí naplno "schytáva" posledná menovaná, sa video pozerá najťažšie.

Niekto by to možno označil za prehnanú hyperbolu, no aj tie nadrsnejšie časti videa a textu ako "dievčatá zbijeme, dostanú na zadok, ešte aj poďakujú, no nemiluj ten sviatok" majú svoj základ v realite. Samozrejme to neznamená, že všetky slovenské ženy šibačku a oblievačku nenávidia, ani že všetci muži sa vyžívajú v tom, ako svoje sesternice či kamarátky pošlú desiatykrát za deň do šatníka po ďalšie suché oblečenie. Faktom však je, že v kombinácii s alkoholom sa často strácajú zábrany a pre mnohé ženy je Veľká noc skutočne najmenej obľúbeným sviatkom.

Ol' Dirty Bastard, Zuzana Kronerová aj bizarná omša

Tak ako text a vizuál, aj samotný beat, ktorý zložil Vec, v sebe nesie zvláštnu kombináciu hravosti a temnej, znepokojivej atmosféry. Inšpiráciu pre refrén znalcom rapu predstavovať netreba – CP kombo si ho osvojilo z jedného z najväčších hitov hip-hopovej scény 90. rokov Shimmy Shimmy Ya od Ol' Dirty Bastarda, zosnulého člena legendárneho Wu-Tang Clanu.

Úvodné bizarné slová skladby zase pochádzajú zo skutočnej omše, ktorej záznam sa vlani objavil na Youtube, a po požehnaných vajciach znie aj hlas herečky Zuzany Kronerovej, ktorá šibača Zverinu upozorňuje, aby sa nezabudol slušne obliecť. Ktovie, či dnes už mamičky okrem týchto estetických odporúčaní svojim synom a manželom radia aj to, ako sa majú pri "zalievaní kvetiniek" správať.

Kristína Tormová, videoklip Šibi Yo, 2023 Zdroj: Braňo Vincze, Viktor Cicko

Tradície áno, ale odtiaľ-potiaľ

"To, čo sa u nás berie ako normálnosť, iným národom pripadá už cez čiaru a krútia nad tým hlavami, ako napríklad my nad Škótmi a ich sukňami. Sú to špecifiká regiónu," hovorí Vec pre Denník N. Napriek kritickej skladbe, ktorá určite rozvíri vášne a bude sa o nej veľa diskutovať, sa nepovažuje za extrémneho odporcu veľkonočných zvykov. Priznáva, že sám ich počas svojho študentského života v Zlatých Moravciach považoval za zábavu a príležitosť ľahko získať peniaze.

Svojho syna, ktorý je aktuálne v školskom veku, však spoločne s partnerkou Ivanou Šátekovou (autorka ilustrácie k singlu) vedú k väčšiemu rešpektu k ženám. "Dnes robím Veľkú noc už len kvôli deťom, aby som im ukázal, že aj takto vyzerajú slovenské tradície. Samozrejme, popritom im treba vysvetliť, že odtiaľ-potiaľ. Že to celé musia brať s rezervou, bez extrémov. Nie sme predsa žiadni hulváti," dodáva Vec.

Reakcie na skladbu v komentároch na Youtube sú rôzne. Niekto nepochopil, že ide o poukazovanie na prehnane iniciatívnych "kúpačov" a obhajuje tradíciu ako takú (väčšinou muži). Iní zase oceňujú "nastavenie zrkadla patriarchálnej spoločnosti" (väčšinou ženy). Aj to je dôkazom, že je dobre, že táto skladba vznikla a že sa o téme diskutuje. Kontroverzná totiž nie je pesnička, ale predovšetkým samotná ľudová tradícia. Dokáže prežiť aj bez toho, aby pri nej ktokoľvek trpel? To už je na nás samotných. Prvý krok je nezatvárať si oči pred tým, že nie každému sú naše veľkonočné zvyky príjemné.

Autor: Patrik Marflák