Hlavná stránka

>

Magazín

>

Názory

>

"Balkánske" Čerešne rozdelili Slovákov: Mafia Corner sprznil klasiku Jara Filipa

"Balkánske" Čerešne rozdelili Slovákov: Mafia Corner sprznil klasiku Jara Filipa

05.05.2015 - 09:30 | Marek Majzon

Po coververzii hitu F. K. Veselého Jaj Zuzka, Zuzička producentský projekt Mafia Corner opäť siahol na slovenské kultúrne dedičstvo a vyvolal ešte väčšiu kontroverziu. Obľúbená intímna skladba Čerešne, ktorú preslávila Hana Hegerová, sa totiž ocitla v úplne inej, tanečnejšej dimenzii. Podľa mnohých fanúšikov si to Jaro Filip nezaslúžil.


Slovenský hudobník, skladateľ, humorista, herec a dramaturg Jaro Filip bol nielen mimoriadne obľúbeným umelcom, ale aj všestranne nadaným človekom. Jeho nečakaná smrť tak 11. júla 2000 nezasiahla len jeho fanúšikov, ale celú slovenskú spoločnosť. Jeho tvorba sa považovala a dodnes považuje za nenahraditeľnú, nadčasovú, a pre mnohých aj nedotknuteľnú.

Takou je pre fanúšikov Jara Filipa aj pieseň Čerešne, ktorú spolu s Milanom Lasicom (text) pôvodne napísal pre herečku Zuzanu Krónerovú (Rytmausova skomolenina z LokalTV "Mafia Króner" týmto dostáva nový rozmer). Preslávila ju však Hana Hegerová a znie aj v obľúbenom filme Čechov a Slovákov, Pelíšky (1999).


Čo by na to povedal Jaro?

Pieseň má tak pre mnohých fanúšikov veľkú sentimentálnu hodnotu a to je pri coververziách častým kameňom úrazu. Už Zuzana Smatanová, ktorá Čerešne naspievala na album Jarove pesničky - Pocta Jarovi Filipovi (2008), bola od prívržencov klasických interpretácií vyššie zmienených umelkýň terčom kritiky. Niekdajšia Zlatá slávica sa pritom piesne chopila v podstate dosť opatrne a s úctou k originálu, takže ani jej prejav, ani hudobná stránka zachovávajúca si svoju pôvodnú ľahkosť neboli svojho času takým "kultúrnym šokom" ako nová verzia.

Niet preto divu, že použitím textu zo skladby považovanej za klasiku slovenskej populárnej hudby na trendový tanečný hit zašli Mafia Corner spoločne so speváčkou Nikou Karch a raperom Suvereno príliš ďaleko a vyvolali množstvo kritických reakcií. Hudobný aranžmán nezapierajúci inšpiráciu v modernej balkánskej tanečnej scéne v súčinnosti s preafektovaným "nenúteným" prejavom vo videoklipe a chybou v texte (namiesto "ubránila som sa viacmenej úspešne" spieva "ubránila som sa väčšinou úspešne") má naozaj ďaleko od skutočného estetického zážitku. A povinná rapová pasáž, ktorej jediným zmyslom je do bodky naplniť súčasný trend v rámci "tvorby pre mladých", je už len pomyselnou "čerešničkou na torte". To všetko však skladbe s tanečným klipom pomohlo k tomu, aby mala na Youtube za necelý týždeň vyše 120-tisíc prehratí.


Fanúšikovia vs. tvorcovia a rádiá

"V hudbe nemôžete byť stále iba dobručkí, milučkí a počúvať názory iných, lebo hlavne nikdy nič nedokončíte a stanete sa veľmi rýchlo nudnými a nepodstatnými," reagoval Mike (predtým Toy Boy), ktorý stojí za projektom Mafia Corner, na vlnu kritiky. Tú si všimol hlavne pod videom na Youtube, ale aj na svojom Facebooku, kde sa viacerí jeho fanúšikovia stotožnili s komentárom: "Chcel by som Vás poprosiť: keď chcete robiť rumunské disko s netalentovanými rapermi, nevykrádajte pri tom skladby od Lasicu a Filipa."

Samotný "trendspottingový" producent však atribút kontroverznosti vníma ako pozitívum: "Teším sa tomu, že nové Čerešne fungujú presne podľa plánu, aký som mal. Podstatné u mňa je vždy vytvoriť reakciu na to, čo robím a v tomto prípade som zarezal presne tam, kde som chcel. Či sa to ľudom páči alebo nie, obidva tábory sú podstatné pre šírenie tejto pesničky a značky."

Ani Nika Karch, ktorá krásny Lasicov text dokázala odspievať absolútne bez výrazu a emócie - akoby išlo o obyčajnú detskú riekanku - si kritiku nepripúšťa, radšej hovorí o "hejte": "Priznám sa, neočakávala som, že nový singel narobí taký vietor, ale z 'hejtu' si ťažkú hlavu nerobím. Bez toho to jednoducho nejde a už teraz sa teším na ďalšiu spoluprácu s Mafiánom."

Mike z Mafia Corner, Nika Karch, Suvereno

"Hejtu" je v tomto prípade naozaj dosť - pod videoklipom nájdete aj vulgarizmy smerom k interpretom inovovanej verzie slovenskej klasiky. Nemuseli by však všetky komentáre hádzať do jedného "hejt-vreca" - sami dobre vedia, že z nadčasovej piesne urobili sezónny produkt. A určite si všimli aj to, že niektorí fanúšikovia vedia svoj názor vyjadriť aj bez nenávistného podtónu.

"Som fanúšik Mafia Corner aj Suverena, no takto siahnuť na Čerešne. Jaro Filip sa musí v truhle obracať. Zuzulienka je milo vtipná, ale toto je degradovanie nádhernej intímnej skladby na rumunskú hopsačku," zhrnul pocity mnohých Slovákov jeden z užívateľov na Youtube. "Vôbec ma nemrzí povedať, aký je to trus, keď tu nie je štipky originality, veď beat je zo 16 rokov starej pesničky Antique - Opa Opa. Som veľmi sklamaný, myslel som si, že Mafia Corner je profesionál. Nechce sa mi veriť, že rovnaký človek splodil toto aj Být či nebýt," dodal.

Momentálne je predčasné rozprávať o tom, akú úlohu obsadí v slovenskej histórii neveľmi originálne poňatie skladby, ku ktorej si veľká časť slovenských fanúšikov nad 30 rokov v minulých dekádach vytvorila hlboký vzťah. Jedno je však isté - vďaka silnému zastúpeniu v komerčnej časti rozhlasového éteru, kde namiesto hudobných dramaturgov s vkusom a prehľadom v hudbe rozhodujú štatistiky, sa tohto skvostu napriek jeho rozporuplnosti na istú dobu nezbavíme. A diskusia o pozitívnom či negatívnom dopade plánovaných povinných kvót na hranosť slovenskej hudby môže vďaka "balkánskym" Čerešniam dostať úplne nové grády.

Autor: Marek Majzon (zdroj citácií interpretov: Imrich Makó)
Foto: Mafia Corner / archív RTVS


Zdielať na Facebooku

blog comments powered by Disqus
po ut st št pi so ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Najčítanejšie

Disqus

Najpopulárnejší hudobní interpreti