Dominike Mirgovej sa podaril "husársky kúsok". Jej nový videoklip Hore je po dlhom čase prvým, ktorý v rámci slovenskej scény dokázal v rýchlosti nárastu počtu zhliadnutí na Youtube konkurovať novinke od Kontrafaktu. Vlastne si ani nepamätám, že by sa to u nás okrem hip-hopových interpretov ešte niekomu podarilo.

Videoklip Hore má za prvých osem dní od zverejnenia na Youtube viac než 430-tisíc prehratí, čo je za taký krátky čas číslo, o akom väčšina interpretov na slovenskej scéne môže len snívať. Stabilnou výnimkou je Kontrafakt (a tiež sólová tvorba jeho členov Rytmusa a Ega, plus pár ďalších raperov), ktorý od návratu s videosinglom Stokujeme vonku (júl 2013) s každým novým klipom už v prvom týždni po zverejnení atakuje hranicu pol milióna pozretí. Inak tomu nebolo ani pri novinke Podzemie, ktorá je na Youtube o dva dni kratšie ako Mirgovej klip - aktuálne má za šesť dní od zverejnenia vyše 513-tisíc prehratí.

Búrlivé diskusie a negatívne skóre

Dominika Mirgová sa teda proti kráľom slovenského hip-hopu, ktorý má na internete spomedzi všetkých žánrov najsilnejšiu komunitu a podporu fanúšikov, držala naozaj statočne. Odvrátenou stránkou vysokého počtu zhliadnutí je však nelichotivý pomer pozitívnych a negatívnych reakcií na kontroverzný singel, ktorého primitívny refrén mnohí poslucháči s nechuťou prirovnávajú práve k Rytmusovmu legendárnemu úletu Jebe.

Kým na Facebookovej stránke speváčky sa pod jej statusmi propagujúcimi singel Hore ozývajú väčšinou fanúšikovia, ktorým sa skladba páči a jej kritici narážajú na presilu "obhajovacej úderky", na Youtube, kde Dominikine názory nemajú až taký dosah a hodnotí sa len samotné dielo, pričom ani zďaleka sa nevyjadrujú len jej fanúšikovia, je obraz úspešnosti piesne a videa omnoho viac vyrovnaný. Za všetko hovorí počet hodnotení "palec hore vs. palec dole", ktorý je v tejto chvíli v pomere 2003 páči vs. 2624 nepáči. Naproti tomu Kontrafakt má s novinkou Podzemie 8706 páči vs. 303 nepáči a aj názory pod videom sú skôr pozitívne. Čo je celkom prekvapujúce, keďže Rytmus rozhodne patrí medzi šoubiznisové osobnosti s najväčším počtom neprajníkov.

Dôvod Mirgovej "víťazstva v počte hejterov" pri novom klipe je jednoduchý. Väčšinu zhliadnutí klipu dosiahla nie vďaka veľkosti svojho fanklubu, ale vďaka obrovskej, podľa mňa dosť prehnanej medializácii klipu. Najprv po jeho zverejnení zaplavili bulvárne, ženské, lifestylové a neviem aké ďalšie weby absurdné prirovnania ku Kylie Minogue či Beyoncé. Speváčkin manažment s tým zrejme nemal nič spoločné, médiá s obľubou prirovnávajú lokálnych interpretov k svetovým hviezdam, pretože to ľudí láka predsvedčiť sa na vlastné oči a uši, či je čo porovnávať. Väčšina divákov však pochopiteľne po pozretí diela v kontexte odvážnych prirovnaní nadšená nebola, takže si Mirgová týmto získala skôr nových neprajníkov ako fanúšikov.

"Druhá vlna" správ o klipe Hore prišla po tom, ako speváčka na Facebooku reagovala na kritiku (niektoré jej vyjadrenia sú nižšie), a zároveň nastala situácia, kedy bola jej novinka v rebríčku Popular on Youtube - Slovakia niekoľko dní úspešnejšia ako spomínaný nový klip Kontrafaktu. Celkom logicky, keďže mala dvojdňový náskok (napriek tomuto faktu aj počtu článkov o Hore sa poradie dosť rýchlo obrátilo), čo však senzáciechtivé médiá príliš netrápilo a trápny článok o "prevalcovaní internetu a zatienení Kontrafaktu", ktorého hlavné tvrdenie už po niekoľkých hodinách neplatilo, bol na svete.

Keď prehnané promo narazí na "neprajný národ"

Odvrátenou stránkou masívnej medializácie celkom prirodzene je, že na novinku reagujú nielen tí, ktorí sú jej cieľovou skupinou, ale aj široká verejnosť. Vďaka tomu má Mirgová tentokrát podstatne viac neprajných reakcií ako Kontrafakt, ktorý pol milióna pozretí svojho nového klipu dosiahol už tradične hlavne vďaka záujmu svojich fanúšikov, pričom väčšina najčítanejších médií o klipe Podzemie ani neinformovala. A keď na neutrálnej pôde Youtube prevažujú negatívne hodnotenia, tak asi naozaj nejde o tak úspešné dielo, ako si autori nahovárajú.

Dominika však "hejterov fakuje" a zdá sa, že sa príliš nezamýšľa ani nad kritikou od svojich vlastných fanúšikov - to skôr oni by sa mali zamyslieť, lebo podľa nej nepochopili, o čom tá duchaplná skladba je. "Sto ľudí - sto chutí - je úplne prirodzené, ak sa niekomu niečo nepáči. Sme ľudia a žijeme v slobodnom svete. Nie sme národ, ktorý by si vážil ľudí, ktorým sa darí, a to nehovorím len v našom priemysle. Je to všade! Ja mám svoj okruh ľudí, ktorí ma milujú, podporujú a rastú spoločne so mnou, a isto pochopili, o čom skladba Hore je! Chvalabohu a veľká vďaka tým, ktorí mi veria, lebo to ma posúva hore, a to mi dodáva silu ísť ďalej a neriešiť nenávisť..." napísala 22-ročná interpretka na svojom Facebooku a k negatívnym reakciám dodala: "Neprekvapilo ma to. Som v tomto biznise sedem rokov, je to stále rovnaké. Sústredím sa na pozitívne veci, čítam stovky správ od fanúšikov, ktorým sa moja hudba páči a radi ju počúvajú a z úspechu skladby sa naozaj teším, pretože je presne taká ako ostatné, je úprimná. Takto som to cítila, chcela som dať von presne takúto skladbu. Nehrám sa na nič, robím si čo chcem, podľa svojej intuície a pocitu."

Otázkou, ktorú si musí zodpovedať sama, je, či rozruch, ktorý svojou novinkou spôsobila, naozaj stál za to, keď proti "stovkám správ od fanúšikov" stoja stovky až tisícky negatívnych reakcií v médiách a na Youtube. Tie sú síce bežné pri celoplošnej propagácii akejkoľvek hudby, no to určite nebráni tomu, aby medializácia viac zodpovedala kvalite skladby, ktorá, keď už nie náhodných čitateľov bulváru, bezvýhradne nadchne aspoň jej vlastných fanúšikov. Aj tlačenka totiž môže byť celkom chutná.


PS: Článok je zamyslením sa o dôvode "hejtovania" (myslím si, že v šoubiznise je ním prílišná mediálna propagácia čokokoľvek, dnes by aj Beatles mali neprajníkov), no samotné nenávistné a nekonštruktívne komentovanie tvorby akéhokoľvek interpreta považujem za zbytočnú stratu času a nerozumiem ľuďom, ktorí to robia. Nová Mirgová (ak nie ste jej fanúšik ani hudobný novinár) sa určite dá ignorovať, aj keď na vás momentálne vyskakuje z každej chladničky, aj teraz z tej našej. No aj keď si myslíte, že mediálny priestor, ktorý dostáva, by si zaslúžil niekto lepší, Mirgová v podstate nerobí nič zlé - svojou tvorbou len napĺňa dopyt médií po obsahu, ktorý sa čitateľom "ľahko predáva". Mohla by to síce popri úprimnosti robiť aj viac vkusne, no verím, že to nie je dôvod na nenávisť a zosmiešňovanie. Zato Ego z Kontrafaktu si za svoje "nové CT-čko" kritiku verejnosti naozaj zaslúži.

Autor: Patrik Marflák
Foto: Roman Reissmuller / Marko Erd

Súvisiaci interpreti: Dominika Mirgová, Kontrafakt