Hneď ako sa českí a slovenskí fanúšikovia Lany Del Rey dozvedeli o jej vystúpení na pražskom Electronic Beats, lístky za ľudovú cenu 350 Kč (13,70 eur) išli na dračku ako čerstvé rožky. Podujatie zamerané hlavne na elektronickú hudbu tak nepúta pozornosť len hriešne nízkou cenou za jednu z najväčších súčasných hviezd, ale taktiež obchodnou vynaliezavosťou rýchlych "klikačov".

Electronic Beats je koncept spoločnosti Deutsche Telekom ("matka" nášho Telekomu), ktorý sa snaží prinášať inovatívne prvky do šírenia hudby. Skladá sa zo štyroch zložiek: magazín so štvrťročnou periodicitou, webstránka, DVD magazín a organizovanie podujatí, ktoré sa konajú viac či menej pravidelne v rôznych mestách krajín, v ktorých telekomunikačná firma pôsobí.

Práve vďaka akcii pod značkou Electronic Beats mohli napríklad Slováci vlani v máji v Bratislave za podobne nízku cenu vidieť interpretov ako Woodkid, Friendly Fires či The Asteroids Galaxy Tour. Ide o samé zvučné mená pre festivalovú komunitu, no hoci odklon od prevažne elektronickej akcie k indie popu bol zrejmý, ani jeden z týchto interpretov nie je absolútne vychytenou "masovkou", ktorú hráva napríklad aj Rádio Expres a ktorá je tvárou svetových značiek.

Aprílové vydanie Electronic Beats v Prahe takúto masovku prináša - je ňou azda najväčšia hudobná senzácia minulého roka, Lana Del Rey. Koncert sa uskutoční 13. apríla v komornom priestore Divadla Archa (kapacita 1.200 ľudí), a tak vďaka EB získalo pár šťastlivcov lístky na svetovú hviezdu za "pouhých 350 kaček". Pre porovnanie: vo Viedni stáli lístky v oficiálnom predaji štyrikrát viac pri minimálne trikrát väčšej kapacite priestoru. Napriek tomu bol koncert vypredaný dávno pred minulotýždňovým ohlásením pražského EB.

Na reálnu trhovú cenu sa vstupenky na koncert v Prahe dostávajú paradoxne až teraz na čiernom trhu, čo samozrejme fanúšikov neteší. Najmä tých, ktorí sú dlhoročnými návštevníkmi akcie Electronic Beats založenej na najväčších menách undergroundovej elektroniky a alternatívnej hudby.

Lana na EB? Wtf?!

Mnohí si kladú otázku, či (kedysi) elektronická párty orientovaná na komunitu a najospevovanejší hudobný talent minulého roka spolu vôbec nejako súvisia. Okrem Lany na pražskom vydaní vystúpi Karin Park, ktorá je podľa mnohých kritikov pre svoj hlas označovaná za akúsi inštanciu Björk, a kapela Roosevelt, ktorú zaraďuje Allmusicguide.com medzi predstaviteľov elektropopu. Proti Lane tak nestojí iba skutočnosť, že naživo je lepšia v malátnych potulkách po pódiu než v speve, ale aj žánrové zaradenie, podľa ktorého by sa mala ocitnúť pred bránami akejkoľvek akcie, ktorej koncept stojí na elektronickej hudbe.

Práve tento nesúlad medzi roky komunikovaným zámerom organizátorov vyplývajúceho aj z mena udalosti a hudobným zaradením speváčky je tŕňom v oku každému, kto poctivo navštevoval festival už predtým. Nahnevaní fanúšikovia EB sa nedokážu zmieriť s tým, že vďaka efektnému marketingovému ťahu (niečo extrémne žiadané za málo peňazí predané okamžite) ich miesto v dave obsadia tí, ktorí si myslia, že idú len na koncert 26-ročnej Newyorčanky. Za všetko hovorí reakcia jedného z fanúšikov na Facebookovej stránke podujatia:

"Som nasraný. Mal som za to, že sa chce EB držať formátu klubového fesťáku strednej veľkosti, kam pozve nové, zatiaľ menej známe kapely a hlavne interpretov elektronickej hudby! Lana by bola pred rokom alebo dvoma fajn, ale teraz už je podľa mňa na túto akciu trochu mimo... Keby prišla zvlášť niekam na výstavisko a na EB by prišiel niekto vhodnejší (zlatá Grimes, FM Belfast...), tak by boli všetci happy... Teraz akurát musím zdieľať nasranosť s pravidelnými návštevníkmi EB, ktorým vyfúkli vstupenky fanúšikovia Lany, ktorí sa o jej prítomnosti dozvedeli niekde na bravowebe (ty vole!) a podobne, a zvyšných dvoch interpretov považujú za predskokanov. No a my lúzri, ktorí sme neodchytili lístky, sa môžeme ísť hnevať do kúta."

Ak si chcete prečítať viac názorov a posúdiť, či tento marketingový ťah EB je naozaj vydarený - predať lístky za necelé dve hodiny je síce pekné, ale nahnevať množstvo lojálnych fanúšikov značky nie je bohviečo - odporúčame aj diskusiu pod oficiálnym vyjadrením Electronic Beats. Treba však oprášiť svoju angličtinu...

Poprvé, podruhé, predané!

S marketingom to vedia aj "díleri lístkov". Kým cena v predpredaji bola 350 Kč (13,70 eur) a na mieste by sa predávali lístky za 450 Kč (17,62 eur), momentálne zoženiete lístok za približne päťkrát vyššiu sumu. Vstupenky sa objavili na aukčných portáloch českých internetových domén v cenách od 1 950 Kč (76,34 eur), fanúšikovia ich ponúkajú aj na spomínanej Facebook stránke podujatia, najčastejšie "za dvojku". Okrem "domorodcov" predávajú lístky aj Slováci z Nitry či Bratislavy, a tak v stave núdze nebude nutné chodiť veľmi ďaleko.

Keďže bola oficiálna cena vstupného na tak žiadané meno bizarne nízka, vyvolalo bleskové vypredanie koncertu v radoch poslucháčov stres z absencie zážitku. Spustenie predpredaja totiž nebolo avizované vopred, a tak lístky kúpili fanúšikovia, ktorí boli v správnom čase online a postrehli spustenie predpredaja. Priaznivcom speváčky, ktorí to šťastie nemali, preto nerobí problém zaplatiť aj päťnásobok ceny. Skutočnosť, že je to vlastne trhovo reálnejšia cena za jedno z najvychytenejších mien súčasnosti než tá, ktorú stanovili organizátori EB, potvrdzuje aj vypredaný viedenský koncert, kde sa na čiernom trhu a v aukciách lístky pohybujú približne v rovnakej cene.

Dopyt po lístkoch spod ruky je aj vďaka tomu dostatočne veľký, hoci niektorí stále dúfajú v zmenu dejiska s väčšou kapacitou. Kuriózne je, že vstupenky sa vďaka obrovskému dopytu a rapídnemu rastu ceny rozhodli popredávať aj niektorí fanúšikovia, ktorí skutočne chceli ísť na koncert. Možno si hovoria, že za tých 2.000 Kč, ktoré zinkasujú za lístok, si môžu dovoliť účasť na inom koncerte Lany v rámci jej európskeho turné. V apríli odohrá napríklad päť väčších koncertov v Nemecku, pričom na tri z nich sú stále dostupné lístky v štandardnom predpredaji v cenách okolo 50 eur (6.4. v Hamburgu, 15.4. v Berlíne a 17.4. v Düsseldorfe).

Najmenší koncert v Európe

Z celej "kauzy" jednoznačne najhoršie vychádzajú skutoční priaznivci elektronickej hudby uprednostňujúci Karin Park a Roosevelt pred Lanou Del Rey. V prípade tejto akcie už nemajú na výber (jedine zaplatiť príliš vysokú cenu), no ich voľba do budúcnosti spočíva v tom, či zanevrieť na festival bez vlastnej tváre alebo sa len v duchu modliť, aby bol v budúcnosti pri zostavovaní lineupu Electronic Beats skromnejší a verný pôvodnej myšlienke podujatia.

Telekom totiž mohol fanúšikov Lany Del Rey marketingovo osloviť aj inak - sponzorovaním štandardného koncertu, ktorý by sa konal v rámci jej turné, mimo konceptu EB a vo väčšom priestore (teda rovnako, ako všade inde v Európe). Príkladom takéhoto sponzoringu je májový bratislavský koncert Depeche Mode, ktorý sa tiež nekoná na komornom EB v Refinery Gallery s kapacitou 1.200 ľudí, ale na 30-tisícovom štadióne, kam táto kapela jednoznačne patrí. Lana Del Rey by síce štadión neuspievala, ale keď môže mať vo Viedni, v Berlíne a inde koncert v priestoroch s niekoľkotisícovou kapacitou, tak prečo nie v Prahe? Záujemcov by bolo...

V každom prípade je koncept Electronic Beats výnimočný, nielen pre mimoriadne priaznivé ceny lístkov, ale (napriek "kauze Lana") aj vďaka výberu interpretov. Na Slovensku sme mali vďaka tejto akcii možnosť vidieť okrem spomenutých aj The Prodigy, Underworld, Lamb alebo Apparat Band. Najviac sa teraz pochopiteľne hovorí o Prahe, no na jar sa uskutoční aj ďalšie bratislavské vydanie. Podrobnosti sa dozvieme už čoskoro (zrejme v pondelok). Bude to Adele za 15 eur alebo skôr nejaká elektronika? Nechajme sa prekvapiť...

Aktualizácia (11.3.2013): Tak to nie je Adele za 15 eur ale Hurts za 12! Viac info a vstupenky

Autor: Marek Majzon (spoluautor: Patrik Marflák)
Foto: Facebook.com/lanadelrey

Súvisiaci interpreti: Lana Del Rey